האם באמת לקבל אזרחות אירופאית חייב להיות מסובך?

מדינות אירופה השונות נחשבות יעד מוביל לתיירות, לחובבי אירופה הקלאסית, ארמונות, טירות, פארקים, גני שעשועים, מלונות טובים, חיי לילה מפנקים. באותה המידה, הן גם יעד מוביל למבקשי אזרחות נוספת.

כולם יודעים שלאירופה ניתן להגיע בתוך שעות ספורות, באין ספור טיסות. זה מצוין עבור תיירות, אבל לא כל כך קל להיכנס לאירופה על בסיס חוקי האזרחות. לכאורה, בכל מדינות האיחוד התנאים לקבלת אזרחות דומים ועשויים להיות די נוקשים. למעשה, כדי לקבל אזרחות אירופאית מספיק שעומדים בתנאים של אחת ממדינות האיחוד בכדי להפוך לאזרחים שווי זכויות. נסביר הפעם באילו מדינות תנאי האזרחות יחסית מקלים, איך לקדם בקשה לאזרחות ומה ההשפעה על אזרחות קיימת.

האם קיימת חובת מגורים למקבלי אזרחות

סקר שנערך לאחרונה מגלה שמרבית הישראלים שבעי רצון מהחיים במדינה. רובינו לא רוצים לעזוב את המדינה לצמיתות ויחד עם זאת, לא נתנגד אם נוכל לקבל אזרחות זרה ודרכון נוסף, עם עדיפות לקבלת אזרחות אירופאית כמובן. במרבית מדינות אירופה השונות, מי שמגיש בקשה לאזרחות צריך קודם כל להיות תושב המדינה או לפחות בעל קשר עמוק אליה. לדוגמא, מי שנולד להורים שאחד מהם לפחות הוא אזרח המדינה או התגורר בה לאורך זמן. על פי החוק הספרדי, לדוגמא, ידונו בבקשה לאזרחות רק של תושבים שהתגוררו כחוק במדינה תחת אשרת תושב, למשך 5 או 10 שנים. אבל האם בכל אירופה קיימת חובת מגורים לצורך קבלת אזרחות אירופאית? אז זהו, שלא.

כאשר מעיינים בחוקי המדינות השונות מקרוב, מגלים דברים מאוד מעניינים. לדוגמא, בספרד בכפוף לתקנות שפורסמו לפני כ-5 שנים, יוצאי מדינות מסוימות מקבלים הקלות בעניין זה. אזרחי מדינות מסוימות, למשל באמריקה הלטינית או במדינות נוספות שהיו מדינות חסות ספרדיות (בעבר) יכולים לבקש ולקבל אזרחות ספרדית ללא חובת מגורים של מספר שנים. הנקודה הישראלית (ולמעשה היהודית) לעניין זה הינה גירוש ספרד. צאצאים למשפחות שהיו שייכות לקהילת יהודי ספרד עד לגירוש יוכלו לקבל אזרחות מקומית מבלי להתגורר קודם לכן אפילו יום אחד בספרד.

אם חשבתם שספרד עומדת לבד בעניין זה, הרשו לנו לחדד. במדינות נוספות עומדות בתוקף תקנות דומות. זה לא קורה בצרפת או בהולנד, לדוגמא, אבל כן בפורטוגל. גם במדינה זו גורשו היהודים, קצת מאוחר יותר מגירוש ספרד המפורסם. המלוכה המקומית ביצעה את הצעד הזה, בהשראת ספרד. ובדומה, כיום גם שם יאשרו אזרחות ליהודים שמוצאם מפורטוגל של לפני הגירוש. עבור אלה, נמצאת אזרחות אירופאית כמעט בנגיעת יד. לא צריך להתגורר לפני כן במדינה אפילו ליום אחד. למעשה, אפילו כדי לקבל את האזרחות ותעודת לידה מקומית, אין צורך לעלות על מטוס. את הכל אפשר להסדיר בעזרת עורך דין המכיר את כל הפרוצדורה באופן מעמיק.

האם חייבים לשלוט בכמה שפות אירופאית כדי לקבל אזרחות

מקובל כי מי שרוצה אזרחות של מדינה כזאת או אחרת יצטרך להוכיח ידע בשפה. מהגרים לארה"ב לדוגמא נבחנים במבחן שליטה באנגלית. מהגרים לצרפת צריכים לדעת צרפתית ומהגרים שמגיעים לפורטוגל צריכים לשלוט לפחות במידה מסוימת, בפורטוגזית. מי שמתעניין בקבלה של אזרחות כלל אירופית תוהה האם דרכון אירופאי (של אחת ממדינות האיחוד) מחייב שליטה בשפות אירופאיות. ההיגיון אומר שבגלל שאירופה היא כיום יבשת אחת וכמעט מאוחדת לגמרי, יש צורך לשלוט בשפה או שתיים. למרות שמי שרוצה ללמוד או לעבוד באירופה יצטרך כמובן לדעת שפה מקומית אחת לפחות, זה לא הכל. לקבלת אזרחות וצעדים ראשונים, מסתבר שזה לא כה מסובך.

נסביר עם כמה דוגמאות. אם בודקים תנאים לקבלת אזרחות ספרדית רואים שיש צורך במבחן השפה הספרדית. בישראל אגב פועל מכון מוכר שמכין את המעוניינים למבחן התרבות והשפה. יחד עם זאת, במדינות מסוימות אין בכך צורך. נחזור לפורטוגל: שם, נכון להיום (2020) אין חובה להיבחן בשפה המקומית. את הבקשה מגישים בפורטוגזית לרשויות, אבל אפשר להיעזר בעורך דין לשם כך. שליטה בשפות אירופאיות, אם כן, לא חייבת להיות חסם בפני מבקשי אזרחות שרוצים להיכנס לתהליך הזה כמה שיותר מהר.

האם חייבים לוותר על האזרחות הישראלית

אחד הסיבוכים שעל הנייר עלולים לסבך ולהקשות קבלת אזרחות של האיחוד הינה הדרישה האפשרית לוותר על אזרחות קיימת. אכן, חלק מהמדינות מעלות דרישה שכזאת אך לא כולן. משרד עו"ד שעוסק בכך מגלה כי בספרד לדוגמא יש תקנות מחריגות. לרוב, מבקשי אזרחות אמורים לוותר על אזרחות קודמת. עם זאת, בכפוף לתקנות העדכניות, יהודים פטורים מכך אם הבקשה מבוססת על הקשר לגירוש ספרד. גם פורטוגל השכנה פוטרת את היהודים מכך. כלומר, אין סיבה לוותר על תעודת הזהות הכחולה במידה ורוצים להיות חלק מהאיחוד.

כך צולחים בירוקרטיה בקלות

חוששים מבירוקרטיה? אם נדמה שהבירוקרטיה הישראלית מערימה קשיים, נסו להתמודד עם בירוקרטיה אירופאית ועוד בשפות שאיננו מדברים או כותבים. על מנת להשיג אזרחות של אחת ממדינות האיחוד, לא צריך להסתבך. פונים אך ורק לעורך דין המתמחה במדינה שבדרכון שלה אתם מעוניינים. על בסיס היכרות מעמיקה עם החוק המקומי, עם הקלות לקבוצות אתניות שונות ועל בסיס ביסוס קשר היסטורי כגון לגירוש ספרד או פורטוגל, הכל הרבה יותר נוח. עורך הדין משמש כמיופה הכח שלכם ומטפל בכל הבירוקרטיה. הגשת הבקשות, צירוף המסמכים, השגת אישורים מקהילה יהודית נבחרת (בספרד, בפורטוגל) וכל היתר.