אזרחות פורטוגלית לישראלים

לפני שנדבר על אזרחות זרה, נזכור כי מדינת ישראל קמה על מנת לאפשר לכל יהודי שמעוניין בכך, להגיע לכאן ולקבל אזרחות כמעט אוטומטית. חוק השבות מקנה זכות יסודית כזאת לכל יהודי בעולם. בשל צירוף נסיבות מיוחד, לא מעט ישראלים יכולים לקבל כיום אזרחות פורטוגלית, על סמך חוק שדומה במידה מסוימת לחוק השבות בארץ. נסביר להלן מי יכול להוציא את האזרחות, איך לברר אם אתם אכן זכאים ומהי התועלת שבכך.

מיהם הישראלים שזכאים לאזרחות פורטוגלית?

לא לחינם הזכרנו בתחילה את חוק השבות. הוצאת דרכון פורטוגלי אפשרית כיום לישראלים שמבחינה היסטורית קשורים לפורטוגל. כלומר, במידה ואתם צאצאים של יהודים ממגורשי פורטוגל, אתם יכולים לנצל תקנה בחוקי האזרחות וכך, להפוך כיום לאזרחי פורטוגל. נבקש לציין כי מאוד יכול להיות שהמשפחה התגוררה לאורך שנים במדינות אחרות, לפני שעלו לארץ. זה בהחלט לא משנה. ברגע שתוכלו להוכיח כי המשפחה שלכם במקור עזבה את פורטוגל לאחר הגירוש תוכלו להשתמש בגרסה הפורטוגלית של חוק השבות על מנת לקבל את האזרחות. ואם תהיתם, אתם לא חייבים בשביל זה לוותר על האזרחות הישראלית. למעשה, אתם אפילו לא חייבים להתגורר בפורטוגל או לעזוב את ישראל.

איך ניתן לברר אם אנו עומדים בקריטריונים?

כמעט לאף משפחה שהתגוררה בעבר הרחוק בפורטוגל אין איזה אישור רשמי שמעיד על כך. באופן טבעי, הפורטוגלים לא ציידו את היהודים שעזבו באישורים והורו להם לשמור אותם לשעת הצורך. אז איך בכל זאת אתם יכולים לברר אם אתם עומדים בקריטריונים הנוכחיים? דרך מאוד טובה להתחיל היא למצוא התאמה בין שם המשפחה שלכם לבין שמות משפחה שהיו פופולריים בקרב משפחות יהודיות בפורטוגל, בעבר. חפשו אזרחות פורטוגלית רשימת שמות משפחה ובדקו האם אתם מוצאים בין השמות השונים גם את שם המשפחה.

מובן שאם שם המשפחה הנוכחי שלכם שונה משם המשפחה המקורי, התייחסו לשם המקורי. במידה ויש לכם אישורים על שם המשפחה המקורי, זה כמובן מומלץ למצוא אותם. אך גם אם שם המשפחה לא נמצא, זה לא אומר שהכל אבוד. למעשה, זה לא הדבר היחיד שמאפשר לכם להוכיח גם אתם נצר למגורשי פורטוגל. כדאי להתייעץ עם עורכי דין שבקיאים בהשגת אזרחות זרה, עם דגש על פורטוגל ועל ספרד. החוק החדש (למעשה, תקנה שעדיין נמצאת בתוקף), קיים כבר מספיק שנים וכמה עורכי דין ישראלים שמתמחים בכך השיגו מספר גדול של אזרחויות, לישראלים. 

האם גם מגורשי ספרד זכאים?

תנאי קבלת אזרחות בפורטוגל נחשבים למקלים מאוד, בוודאי שבהשוואה למדינות אחרות באירופה. גם בספרד יש חקיקה דומה, אך בספרד יש כמה תנאים נוספים. למשל, יש צורך להוכיח זיקה לספרד המודרנית – ידיעת השפה המקומית למשל. מטבע הדברים, יהודים ספרדים פונים ושואלים האם יש דבר כזה, אזרחות פורטוגלית למגורשי ספרד. למעשה, עד כמה שזה עשוי להפתיע, התשובה חיובית. מגורשי ספרד שהתיישבו לאחר מכן בפורטוגל ואז גורשו גם משם, יכולים להגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית כיום.

מה מקנה האזרחות ומה צריך לעשות?

אזרחות פורטוגלית מקנה לישראלים את האפשרות להתגורר באירופה, ללמוד באירופה, להקים עסקים או לקנות נכסים באירופה, ביתר קלות. על מנת לקדם את העניין, פנו לעורך דין שמבצע עבורכם את כל הצעדים הנדרשים. למשל, פניה לקהילת יהודי פורטוגל. תשלומי אגרות והעברת בקשה רשמית לרשויות בפורטוגל. טיפול בהכנת תיק מסודר עם כל המסמכים והראיות. עורך הדין מסייע לאורך כל הדרך, בכל בירוקרטיה לרבות השלמת מסמכים במידת הצורך, תרגומים נוטריונים וכדומה.