איך תוציאו דרכון פורטוגלי על בסיס של משפחה?

לפני כמה שנים, ממשלת פורטוגל החליטה להעניק דרכון פורטוגלי ליהודים שיכולים להוכיח את הקשר ההיסטורי שלהם לאחת משתי הקהילות שחיות בשטחה כיום.

אחרי גירוש ספרד, רוב היהודים החליטו להתיישב בפורטוגל. בשלב מסוים כמות היהודים הייתה כל כך גדולה עד שהיוותה כעשרה אחוזים מכלל האוכלוסייה!

אלא שפחות מחמש שנים מאוחר יותר, היהודים גורשו גם משם, וזאת כמובן אחרי מסע ארוך שבו הוכרחו להתנצר, לא התקבלו בברכה על ידי התושבים המקומיים והואשמו בהפצת מגיפה.

נראה שהצעד שממשלת פורטוגל נקטה בא לכפר על העוול שעשתה לנו, ונכון להיום גם אתם יכולים להנות מהפירות שהוא מניב (ההערכה היא שלפחות חצי מאוכלוסיית ישראל זכאית לאזרחות פורטוגלית).

מאז שיצא חוק התיקון כמה מאות אלפים הגישו בקשה רשמית, וכמה עשרות אלפים כבר נחשבים לאזרחי האיחוד האירופי.

המאמר הזה מיועד לכל מי שחושב שיש לו זכאות לדרכון פורטוגלי, נדבר על היתרונות שבהחזקת אחד כזה, הקריטריונים לקבלתו וקצת על התהליך.

היתרונות שיש בדרכון פורטוגלי

דרכון פורטוגלי מגיע עם יתרונות, ולא מעט.

בראש ובראשונה, המחזיק בו הופך אוטומטית לאזרח האיחוד. זה אומר שהוא זכאי ללימודים גבוהים מסובסדים בכל אחת מהאוניברסיטאות האירופאיות.

תהיה לו אפשרות כניסה לכל מדינה ברחבי האיחוד בלי צורך באשרה מיוחדת (הוא יוכל להיכנס גם לאוסטרליה וארצות הברית בלי ויזה), לא תהיה לו הגבלת שהות, הוא יוכל להתיישב בכל אחת ממדינות האיחוד ולמצוא בהן עבודה.

האזרחות הפורטוגלית לא תבטל את האזרחות הישראלית, ואותו אדם יוכל להנות גם מהטבות עסקיות שממשלת פורטוגל מעניקה.

ולבסוף, מדובר בנכס שיעבור בצורה אוטומטית גם לצאצאים שלו (גם בת הזוג תהיה זכאית לקבל אזרחות תחת תנאים מסוימים).

מי יכול להוציא דרכון פורטוגלי?

היינו רוצים שתתחילו כאן: "דרכון פורטוגלי שמות משפחה". זה מאגר שמרכז את שמות המשפחה הנפוצים של הזכאים. שלא תטעו, התהליך לא מתבסס רק על זה אבל זה יכול לתת לנו אינדיקציה ראשונית.

כדאי שתדעו שרוב הזכאים מגיעים מהמדינות הבאות: לוב, תוניס, יוון, תימן, מרוקו, אלג'יר, עירק, הולנד, מצרים וכו'.

ממשלת פורטוגל הגדירה כמה קריטריונים שיעשו סינון ראשוני בין אלה שיכולים להגיש בקשה רשמית.

כדי לעבור את התהליך עליכם להיות מעל גיל 18, להחזיק בתעודת יושר (עבר פלילי נקי) ולקבל את האישור החתום של אחת הקהילות היהודיות.

ואחרי שזה נאמר, בואו נעבור לדבר על שלבי התהליך.

איך עובד התהליך?

תהליך הוצאת דרכון פורטוגלי נמדד לאורך כמה שלבים.

הצעד הראשון שיהיה עליכם לעשות זה בדיקת זכאות. תוכלו להיעזר במשרד שלנו לצורך זה ללא עלות וללא התחייבות.

אחרי שהזכאות שלכם תהיה וודאית, נוכל להתקדם לשלב הבא: הפקת מסמכים שמעידים שאתם צאצאים של מגורשי פורטוגל. המשרד ידלה עבורכם כל מסמך (תעודות לידה, תעודות נישואין, אילן יוחסין וכו'), יתרגם אותו לפורטוגזית וישלח אותו לחתימת הגורמים המוסמכים.

חשוב שתבינו שזכאות לא חותמת את העניין. על מנת להגיש את הבקשה הרשמית תצטרכו לקבל את החתימה של אחת הקהילות היהודיות שחיות בליסבון ופורטו.

במידה ולא קיבלתם את אישור הקהילות אבל נמצאתם זכאים, תקבלו החזר כספי מלא. אם קיבלתם את החתימה אנחנו יכולים להתקדם לחלק הבא של התהליך.

אפשר להגיד שזו הישורת האחרונה: המשרד יבנה עבורכם תיק משפטי שאי אפשר לסרב לו ויגיש בקשה רשמית לאזרחות פורטוגלית.

ממשלת פורטוגל תעיין בבקשה שלכם ותקבל את ההחלטה (אם קיבלתם אישור תצטרכו להסדיר כמה עניינים פורמליים בשגרירות פורטוגל ולאחר מכן תקבלו את התעודות הרשמיות).

חשוב מאוד שתמהרו לפעול. ממשלת פורטוגל כל הזמן מקיימת ישיבות בנוגע להקשחת החוקים, למעשה שתי פעימות כבר נכנסו לתוקף מה שאומר שאין לנו זמן. התהליך אמנם אורך בין שנה וחצי לשנתיים אבל מהרגע שהתחלתם אותו, אף הקשחה לא חלה עליכם.

אל תהיו שאננים, גם ממשלת ספרד "חילקה אזרחות" לפני כמה שנים, אבל דרשה מהמגישים לעבור מבחנים קשים ולבסוף סגרה את האפשרות לגמרי. אל תחכו ליום שבו פורטוגל תפעל בצורה דומה.

משרד עורכי דין תותי אשבל ישמח ללוות אתכם בתהליך!