אימות אפוסטיל לדרכון אירופאי

דרכון אירופאי הוא מצרך יקר ערך. הוא פותח עבורנו דלתות רבות ברחבי היבשת ובפרט כניסה למוסדות לימוד שמתאפיינים ברמה גבוהה ובתנאים נוחים ולמקומות עבודה מתגמלים באופן חוקי לגמרי. האפשרויות הנפוצות ביותר הן דרכון רומני, פולני, צ'כי וכמובן הלהיט הבלתי מעורער של השנים האחרונות, הדרכון הפורטוגלי. המכנה המשותף לכל הדרכונים ולכל התהליכים שמובילים לקבלתם הוא הצורך בחותמת האפוסטיל.

בהתאם השאלה מה זה בעצם אפוסטיל היא שאלה רווחת – ובעמוד זה תמצאו תשובה מקצועית וכן הסברים לגבי קבלת החותמת והתהליך להוצאת הדרכון האירופאי באופן כללי.

מה זה אפוסטיל?

אפוסטיל הוא מונח משפטי וליתר דיוק מונח מתחום המשפט הבינ"ל. מקור המילה הוא בצרפתית – Apostille – כשבשפה זו הפירוש הוא פשוט אישור. המשמעות של האפוסטיל היא אישור שניתן לא ע"י גורם פרטי אלא ע"י מדינה, באמצעות אחת מהרשויות המוסמכות בה. אישורי אפוסטיל ניתנים למסמכים ציבוריים כגון תעודת לידה, תעודת נישואין וכו', והמהות שלהם היא למעשה אישור רשמי של המדינה על כך שהמסמך אכן רשמי, מקורי ותקף.

האפשרות לקבל אישור אפוסטיל – שחוסך טרחה רבה מול הרשויות במדינה שבה נדרשת הצגת המסמך המקורי – מבוססת על אמנה בינלאומית שנחתמה כבר ב-1961, אמנת האג. ישראל חתמה על אמנה זו ב-1978, ומאז כל מסמך שנושא חותמת אפוסטיל של מדינת ישראל מוכר בכל שאר המדינות שחתומות על האמנה, ובהן כל מדינות האיחוד האירופי ובסך הכל קרוב ל-120 מדינות ברחבי העולם.

כיצד אפשר לקבל חותמת אפוסטיל?

אחרי שמבינים מה זה אפוסטיל, השלב הבא הוא להבין איך לקבל את האישור המיוחל בדרך לקבלת הדרכון האירופאי הרצוי.

כשמדובר על תעודה שמנפיק משרד הפנים – למשל תעודת לידה – המקום היחיד שמוסמך להוסיף את חותמת האפוסטיל הוא משרד החוץ שכידוע נמצא בירושלים. זוהי גם הכתובת לאישור אפוסטיל עבור מסמכים של בתי משפט (פסקי דין וכו').

מסמכים נוטריוניים דוגמת אימות חתימה או אישור לגבי מהימנות תרגום מסמך כזה או אחר יכולים לקבל חותמת אפוסטיל גם במזכירות של בתי המשפט השונים ברחבי הארץ. בכל מקרה מומלץ להפקיד את המלאכה בידי עו"ד שמכיר את הכללים ויחסוך לכם זמן יקר, וממילא ילווה באופן כללי את תהליך הוצאת הדרכון האירופאי.

עבור אילו מסמכים נדרש אימות אפוסטיל לצורך קבלת דרכון אירופאי?

רשימת המסמכים עשויה להשתנות בהתאם לדרכון האירופאי הספציפי שאותו מבקשים, ועל סמך המאפיינים של מגיש הבקשה. באופן כללי מדובר על אישור נכונות תרגום, אישור תעודת לידה, תמצית רישום של משרד הפנים ועוד. בחלק מהמקרים ייתכן צורך להחתים בחותמת אפוסטיל מסמכים נוספים. כך למשל אחד התנאים שמציבה ממשלת פורטוגל ממי שמבקש לקבל דרכון של מדינה זו על בסיס היותו צאצא למגורשי פורטוגל הוא היעדר עבר פלילי. ליתר דיוק מי שהורשע בביצוע עבירה שבפורטוגל העונש המרבי עליה הוא 3 שנות מאסר ומעלה (בלי קשר לעונש בפועל בישראל) עלול לגלות שהדלת בפני אזרחות אירופאית סגורה בפניו. במקרים אלה ייתכן צורך בחותמת אפוסטיל גם לגבי מסמכים משפטיים שונים.

מדוע יש צורך גם באישור נוטריון וגם בחותמת האפוטסיל?

אישור נוטריוני נועד לאמת נכונות של תרגום מסמך כזה או אחר מעברית לפורטוגזית (או כל שפה אחרת, כמובן). יחד עם זאת לרשויות בפורטוגל אין את הכלים לבחון האם הנוטריון שחתם על התרגום אכן מוסמך לכך, ולכן מבחינתן אין ערך לאישור. כשמתווספת גם חותמת האפוסטיל זוהי מעין ערבות ממשלתית לתקפות האישור – משום שלמשרד החוץ ולמזכירויות בתי המשפט כן יש את הכלים לוודא שאכן מדובר בנוטריון מוסמך – וכך השילוב ביניהם מספק את ההוכחה הנדרשת ומאפשר לרשויות ההגירה במדינות האירופאיות לפעול על סמך המסמכים שמוצגים בפניהן.