מדוע ואיך הפכה הוצאת דרכון פורטוגלי לקלה יותר

במשך שנים כולם אמרו שלא קל להוציא אזרחות נוספת ולקבל דרכון זר. במיוחד זה נכון כאשר מדובר על מדינות מערביות מתקדמות. על מנת להצליח להוציא דרכון נוסף על הדרכון הישראל היינו צריכים לעבור כברת דרך מסובכת, ארוכה, מתישה. אבל לפני שנים מספר התהפך הגלגל. התברר כי הוצאת דרכון פורטוגלי הפכה לפתע להרבה יותר קלה. באופן מפתיע, הכל התחיל בהחלטה של ממשלת ספרד דווקא. מדוע ואיך זה קרה ואיך בתוך מספר שנים, אלפי אנשים קבל קיבלו את הדרכון ועוד הרבה אחרים ממתינים לקבלתו בימים אלה? כדאי לדעת. יתכן מאוד שגם אתם עומדים בתנאים לקבלת אזרחות בתנאים מיוחדים.

הכל התחיל בספרד דווקא

עבור אלה שעומדים בתנאים שקבעה ממשלת פורטוגל, נוצרה הזדמנות די יוצאת דופן. לעומת מרבית המדינות שמוכנות להעניק אזרחות רק לבעלי מקצועות יוקרתיים, מאות אלפי יהודים (לפחות) יכולים לקבל אזרחות ללא שום קשר לעיסוק או להשכלה. לעומת מדינות שבהן מחייבים את מבקשי האזרחות לעמוד במבחנים שונים, הוצאת דרכון פורטוגלי לא מחייבת עמידה בתנאים מוקדמים או מבחנים כאלה ואחרים.

הכל התחיל בהחלטה של המדינה השכנה, ספרד. בראיה היסטורית, מסתבר שפורטוגל נוהגת ללכת בעקבות הספרדים בלא מעט נושאים (ולא מדובר הפעם בצירוף הטבעי לאיחוד האירופי). לפני 500 שנה נקטה ספרד ביד קשה ואכזרית כלפי הקהילה היהודית. הוחלט לנצר את כולם או לגרשם מהמדינה. לפני שנים מספר, הוחלט בספרד לקבל בחזרה יהודים שיוכיחו כי הם מצאצאי המגורשים. כך החלו ההקלות המיוחדות למבקשי אזרחות.

בפורטוגל, הלכו בעקבות ספרד הן ברע והן בטוב. בעבר, גם משם גורשו היהודים, שנים מספר לאחר שדבר דומה אירע בספרד. ולאחר ההחלטה הנוכחית הדרמטית של הממשל הספרדי, החליטו גם הפורטוגלים לתקן את העוול של הגירוש. אולם פורטוגל הלכה אפילו צעד אחד רחוק יותר. במדינה שטופת השמש החליטו להעניק הקלות בתהליך, שלא היה להן אח ורע מעולם.

אילו הקלות נהוגות בפורטוגל בדרך לדרכון

פורטוגל איננה המדינה הכי גדולה או חזקה באיחוד האירופי. אבל חשוב להבין שכמעט כל מי שמתחיל בתהליך של הוצאת דרכון פורטוגלי לא מתכוון מחר בבוקר לארוז מזוודות ולטוס לליסבון דווקא. הדרכון של פורטוגל למעשה שווה ערך לדרכון אירופאי. כלומר, מרבית האנשים מתייחסים, ובצדק, לאזרחות הזאת בתור הצטרפות אישית לאיחוד האירופי. מי שיקבל את הדרכון יוכל בכל עת לטוס בעולם כאזרח אירופאי. עם האזרחות הזאת אין צורך להוציא ויזה כשרוצים לטייל בארצות הברית. אפשר לעבוד או ללמוד או לעשות עסקים, איפה שרוצים, בכל אירופה.

וזו רשימת ההקלות שנהוגות בפורטוגל עבור יהודים מצאצאי המגורשים:

לא חייבים להשתקע במדינה – בדרך כלל, מי שמבקש אזרחות של מדינה אחרת יהיה גם מי שרוצה ומעוניין להתגורר בה לכל הפחות מספר שנים. כיום, שלטונות פורטוגל פוטרים מכך את היהודים. אמנם בפוליטיקה המקומית נשמעו קולות הקוראים לשנות זאת, אולם בינתיים ההחלטות בנושא לא קיבלו את הדעה הזאת.

לא חייבים לוותר על אזרחויות קודמות – באופן מובהק, ישראלים לא רוצים לוותר על האזרחות הישראלית. רובינו גאים במדינה שלנו ומעריכים אותה (גם כשלפעמים קשה). הוצאת דרכון פורטוגלי לא מחייבת אף ישראלי לוותר על האזרחות הישראלית. כלומר אפשר בהחלט להחזיק אזרחות כפולה ללא שום בעיה.

ללא "מבחיני כניסה" – מקובל בעולם שהצטרפות למדינה תחת אזרחות חדשה מחייבת מבחיני כניסה. לפני שמקבלים אזרחות ספרדית, למשל, צריך להוכיח ידע בספרדית וגם ידע בתרבות או חוקה מקומית. אמריקאים חדשים שזכו באזרחות צריכים להוכיח שליטה באנגלית ובהיסטוריה האמריקאית. בפורטוגל, כיום מבקשי דרכון יהודים פטורים מכך. הפטור הוא מלא, אין צורך ללמוד פורטוגזית (למרות שאת בקשת האזרחות צריך להגיש, כמובן, בשפה המקומית).

ללא חובת השקעה במדינה – חלק מהמדינות מעניקות "דרכון זהב" למולטי מיליונרים שמוכנים להשקיע במשק המקומי. נדגיש כי הדרכון שעליו אנו מדברים כאן מאפשר להשקיע בכלכלה המקומית אך בהחלט לא חובה לעשות כן. אפשר אך לא חייבים להשקיע בפורטוגל או בכל מדינה אחרת באירופה, על פי תנאי השוק החופשי ומתוך ציפייה לרווח.

איך צולחים את התהליך בקלות

לצד כל ההקלות שציינו, הביאו בחשבון שהתהליך כרוך בלא מעט בירוקרטיה. עם כל הרצון הטוב, שינוי סטטוס ברמה הלאומי מחייב לא מעט טפסים, היבטים משפטיים, אסמכתאות, אישורים, אפוסטיל, תעודות יושר, הוכחת יהדות, הוכחת קירבת דם למשפחת מגורשים ועוד. לכאורה, זה לא פשוט. למעשה אפשר לפשט מאוד את התהליך.

משרדי עורכי דין מתמחים מלווים כבר מספר שנים מבקשי דרכונים. עורכת דין וותיקה בתחום זה מסבירה כיצד יחסית פשוט להוכיח קשר היסטורי עם מגורשי פורטוגל. דרכון פורטוגלי רשימת שמות משפחה, כלומר לפי שם משפחה שמאפיין את הקהילה היהודית, מתחילים לבנות תיק מפורט. פונים לקהילה יהודית גדולה, כגון בפורטו או בליסבון. הקהילה היא זאת שבעצם עוזרת לבסס את הדבר הכי חשוב. כלומר את הרקע והקשר של מבקש הדרכון לקהילת המגורשים.

עורך דין המתמחה בליווי התהליך לא מסייע אך ורק עם שמות משפחה דרכון פורטוגלי. עורך הדין כמיופה הכוח של מבקשי הדרכון מטפל בכל מה שצריך. הוא דואג לצירוף הוכחות נוספות לפי הצורך וטיפול בבקשה בפורטוגלית. שיתוף פעולה עם עורכי דין מקומיים בפורטוגל ומעקב אחר סטטוס הבקשה, עד להצלחה.