האם חייבים להשקיע הון כדי לקבל דרכון פורטוגלי

אומרים שכסף מסובב את העולם. האמת היא שמי שמגלה יוזמה, נחישות ודבקות במטרה, יכול להגיע להישגים גם עם נקודת פתיחה לא הכי נוצצת. וזה כולל גם אם אחת המטרות היא להשיג דרכון נוסף ולא של מדינה נחשלת אלא גם מדינה מרכזית באירופה. מסוקרנים? בצדק.

בעלי הון יכולים לרכוש חפצי מותרות וחפצי יוקרה שאנשים רגילים וממוצעים לא יוכלו להרשות לעצמם (אלא אם נזכה פתאום בלוטו או בטוטו). עד כמה שזה לא נשמע הוגן, בעלי הון יכולים אפילו לרכוש לעצמם דרכון זר, בצורות מצורות שונות. אבל מתברר כי נפתחה אפשרות להגיע אל דרכון אירופאי לכל דבר, באמצעות דרכון פורטוגלי, בצורה שעוקפת את הצורך בכסף רב. נסביר כל מה שצריך לדעת על אזרחות לבעלי הון ועל דרכון בדרך שפויה, שכל אחד יכול להשיג.

קשה להוציא אזרחות? יש פתרונות יצירתיים

התנאים לקבלת אזרחות באירופה נוקשים יחסית. בין היתר, כדי לקבל דרכון צריכים לעמוד בקריטריונים לתושבות זמנית. ורק לאחר תושבות זמנית של מספר שנים, אפשר להגיש בקשה לקבלת אזרחות דרך דרכון פורטוגלי, ספרדי, צרפתי, קפריסאי, יווני וכן הלאה. אבל הדרישה למגורים של כמה וכמה שנים איננה מתקבלת על הדעת עבור חלק גדול מהאוכלוסייה. אז מה עושים? קיימים פתרונות יצירתיים.

לדוגמא, בעלי הון ומשקיעים שמוכנים להשקיע כסף רב בכלכלה האירופאית יכולים למעשה לקנות סטטוס אזרחי הדומה במידה רבה לאזרחות. ניתן לכנות זאת בשם ויזת זהב, כפי שנהוג לעיתים בעיתונות הכלכלית. הבעיה היא שלשם קבלת הויזה הזאת יש צורך בהון נזיל לצרכי השקעה של מאות אלפים ולפעמים אפילו מיליוני יורו. עבור אזרחים ישראלים מן השורה (רובינו, מן הסתם), זה בלתי אפשרי ולא יתאפשר לעולם. אבל בזכות צירוף נסיבות מיוחד, קיים פתרון יצירתי שלא מחייב השקעה כספית מסוג זה. אפשר לקבל דרכון פורטוגלי בזכות תקנות התקפות לאוכלוסיות שונות על בסיס מוצא או מקור אתני (סוג של אפליה מתקנת, אפשר לומר).

האפליה המתקנת שעובדת לטובת הציבור

תוכנית ויזה זהב לפורטוגל מיועדת בעיקר למשקיעים גדולים ומשקיעי נדל"ן. תוכניות דומות קיימות גם בספרד, ביוון, קפריסין ובמדינות רבות אחרות. נסיבות שהשתנו ולחץ ציבורי מביאים לתהליך של שחיקה במספר אישורי ויזת זהב במדינות הללו. לעומת זאת, דווקא קבלת דרכון פורטוגלי נשארה עדיין פשוטה יותר וגם לא צריך להשקיע אפילו שקל בכלכלה המקומית (אלא אם מעוניינים בכך).

על פי החלטה ממשלתית ספרדית, שכמוה אושרה גם בפורטוגל, יינתן דרכון פורטוגלי למגורשי ספרד ללא עלות משמעותית. העלות של ההליך הופכת אותו לשווה לכל נפש, משום שמדובר רק באגרות ספורות ועלות ייצוג של עורך דין המטפל כמיופה כוח, במגיש הבקשה. אלפי הישראלים שכבר סיימו את הפרוצדורה וקיבלו את הדרכון, רובם ככולם אינם בעלי הון או משקיעים גדולים. חלקם אמנם הוציאו דרכון כדי להשקיע בעסקים באירופה, אבל הם לא מחויבים לכך. כלומר כל החלטה מתקבלת משיקול עסקי נטו.

לציבור הרחב, חשוב הדבר הבא. האפליה המתוקנת שעובדת לטובת הציבור הישראלי יהודי מבוססת על גירוש ספרד ופורטוגל. זכאות לדרכון פורטוגלי נבחנת על פי עובדות כמו שם המשפחה של המבקש או המבקשת. בתהליך צריכים להוכיח יהדות (דבר מאוד פשוט) ולהעביר אישורים לקהילה היהודית. עו"ד המטפלים בכך מסדירים את הנושא מול קהילה מוכרת בליסבון או קהילה יהודית בפורטו. אישור של קהילה יהודית, שמוכר על ידי הממשלה הפורטוגלית מהווה חלק מתיק הבקשה לאזרחות. אגב, האפליה המתקנת הזאת בהקשר ליהודים מחריגה אותם לעומת מבקשי דרכון אחרים. לדוגמא, יהודים לא חייבים להיבחן בשפה הפורטוגזית כדי לקבל את האזרחות. זאת ועוד, אין צורך לוותר על אזרחות אחרת. כלומר, כל ישראלי שנולד למשפחת מגורשים ימשיך להיות ישראלי, בעל זכויות מלאות (למשל בביטוח לאומי) ואפשרות לגור היכן שירצה. לא חייבים לעבור לפורטוגל. אפשר להתגורר בארץ, לעבוד בהולנד, ללמוד בגרמניה, לטייל כאזרח בבלגיה או ביוון. בקיצור, זו אזרחות שהופכת את המקבל ל"אזרח העולם".

האפשר אפשר להרוויח יותר בזכות דרכון נוסף

אחרי שהבהרנו כי דרכון פורטוגל לא צריך לעלות לכם הון (בזכות מעין הפליה מתקנת) אפשר להמשיך הלאה. לא רק שניתן לקבל אותו בלי השקעה משמעותית, יתכן שהוא גם יוכל לאפשר לכם להרוויח יותר, מכמה וכמה בחינות. ויש דוגמאות:

דרכון המקובל באירופה מאפשר לנהל השקעות או לרכוש נכסים באירופה בצורה יותר נוחה ומשתלמת. למשל אזרחים יכולים לעשות שימוש נבון באשראי ומשכנתאות מקומיות. רק נדגיש כי השקעות באירופה, בנדל"ן או בתחום אחר כדאי לבצע בעזרת ליווי מקצוע או לאחר שלומדים את הנושא לעומק.

סטודנטים בעלי אזרחות שלומדים באירופה מוציאים הרבה פחות כסף על לימודים ועל מחיה. ניתן להשתמש במלגות מגוונות, מעונות מוזלים ולפעמים אף לימודים בחינם.

בעלי מקצועות חופשיים ואפילו סטודנטים יכולים לעבוד באופן חופשי באירופה ולפעמים גם מחוצה לה. דרכון שפותח את כל הגבולות מאפשר לעבוד כחוק פשוט לפי היצע וביקוש. כשיש דרכון נוסף, לכל מקרה ולכל תרחיש, אפשר לבחור ולעבור למקום שבו באותו רגע משתלם לעבוד בו.

רמת חיים ומחיה מוזלת – דרכון המקובל באירופה מאפשר לחיות לכל תקופה שרוצים, בכל מדינה אירופאית שרוצים. אפשר לטייל או לחיות בכל מדינה, על פי היכולת והכיס. נהנים ממחיה מוזלת ורמת חיים גבוה ומתי שרוצים, חוזרים לארץ, לחברים ולמשפחה.