האם אתם זכאים לדרכון גרמני?

לפני זמן לא רב התממש מהלך חוקי מפתיע בגרמניה. מסתבר כי במהלך פורץ דרך באוגוסט 2021 חשפה גרמניה חקיקה שעוררה מחדש עניין רב באזרחות, בקרב צאצאים יהודים גרמנים. העניין נובע מהאפשרות לקבל אזרחות גרמנית ואת הדרכון הנכסף. התפתחות יוצאת דופן זו באה כתגובה לעוולות היסטוריות ושינויים מרחיקי לכת, במטרה להציע התחלה חדשה לאלה שלא קיבלו אזרחות מסיבות שונות. להלן נסביר עוד לגבי הזכאות, נתאר כמה מהיתרונות של דרכון גרמני וכן נסביר על התפקיד החשוב של סיוע משפטי מעורך דין מנוסה, בתהליך זה.

איך יודעים האם אתם זכאים לדרכון גרמני?

שימו לב לדברים המהותיים הבאים, שמגדילים את סיכוייכם לקבל את הדרכון, שמהווה גם דרכון אירופאי לכל דבר:

1. האם אתם צאצאים של ניצולי שואה – אחד הפרמטרים המרכזיים לזכאות קשור להיותכם צאצאים של ניצולי שואה. אם הורים או הורי הורים היו אזרחי או תושבי גרמניה בשנים הסוערות שבין 1933 ל-1945, זה משפיע על סיכויי קבלת הדרכון. קריטריון זה מכיר בקשר ההיסטורי שנקטע ומציע הזדמנות להשיב את מה שמגיע על פי החוק ועל פי הצדק.

2. האם המשפחה התמודדה עם אפליה היסטורית – החקיקה כוללת גם מקרים שבהם צאצאים של מי שבעבר נשללה מהם אזרחות גרמנית בשל חוקים מפלים, רוצים לקבל אזרחות כיום. זה כולל את אלה שאבותיהם התמודדו עם אפליות, הצקות, גירוש, רדיפות או כאלה שנמלטו מסיבות לא צודקות.

3. החזרת זכויות לעקורים – צאצאי תושבים גרמנים או אזרחים שנעקרו מבתיהם עקב תהפוכות מלחמת העולם השנייה ועומדים בתקנות ובחוק החדש. אם סביר להניח שההורים היו מקבלים אזרחות בנסיבות אחרות ללא מלחמת העולם, כיום ניתן לחדש, להשיב ולזכות באזרחות. היבט זה מדגיש את מחויבותה של האומה הגרמנית המודרנית, להכיר בעוול ולשנות אותו.

כמה מילים על יתרונות הדרכון הגרמני והאירופי

ראוי לומר כמה מילים על אזרחות אירופאית יתרונות, למשל: