התנאים לקבלת אזרחות אוסטרית

בשנים האחרונות, מספר גדל והולך של ישראלים בודק מקרוב את האפשרות להוציא אזרחויות נוספות. מגמה זו נובעת מכמה וכמה סיבות מרכזיות. למשל, יש כאלה שרוצים להיות חלק מהעולם הגלובלי המתקדם, במדינה מובילה באירופה. יש שנושאים עיניים לעבר הכלכלה של השוק האירופאי, רוצים לעבוד באירופה, ללמוד בפקולטה יוקרתית או ליהנות מרמת מחירים זולה ומגורים במחיר נוח. אם אתם מתעניינים בנושא, תגלו בוודאי עניין בתנאים השונים שמאפשרים לאנשים כמוכם לקבל אזרחות אוסטרית (שמקנה גם אזרחות אירופאית). בשורות הבאות תוכלו ללמוד על כך כמה דברים מעניינים ומועילים.

על סמך מה ניתן לקבל אזרחות אוסטרית?

כעת נמשיך בפירוט התנאים לקבלת אזרחות אוסטרית ליהודים. שימו לב שתהליך קבלת אזרחות אוסטרית ליהודים כרוך בעמידה בתנאים מוגדרים, אשר מביעים את מחויבותה הנוכחית של אוסטריה להכיר באחריותה ההיסטורית למשפחות הנרדפים שהיו אזרחי המדינה וכך בעצם לפצות אותם בגלל העוול ההיסטורי. התנאים העיקריים כוללים:

  1. זכאות על סמך קשרים משפחתיים למדינה – כיום זכאים לאזרחות אותם אנשים שבשל רדיפות הנאצים נמלטו מאוסטריה בזמן כלשהו אך לפני 1955. הזכאות איננה אך ורק לנמלטים עצמם אלא גם לצאצאיהם, ילדים, נכדים או ילדי הנכדים. חשוב לציין שבחוק נכללים גם צאצאים למי שהיו באותן שנים ללא אזרחות אוסטרית אך נחשבו לתושבים במדינה (סטטוס אזרחי שונה).
  2. שלב הוכחת מוצא אישי משפחתי – על מבקשי אזרחות להמציא ראיות למוצאם, כלומר שהם ילדי או נכדי נרדפי הנאצים. בין היתר מדובר על מסמכים כמו תעודות לידה, מסמכים כגון תעודות נישואין, אישורים על שינוי שם לפי הצורך וכדומה.
  3. אימות של המסמכים – כל המסמכים שמגישים צריכים להיות מאומתים. הם צריכים להיות  מתורגמים לשפה רלוונטית כגון גרמנית או אנגלית ומאושרים על ידי חותמת נוטריון. המטרה היא לוודא את האותנטיות, על פי הדין האוסטרי.
  4. ללא רישום פלילי – על המועמדים לקבלת אזרחות להיות אזרחים ישרים, כלומר בעלי עבר פלילי נקי. זוהי דרישה מקובלת במדינות רבות באירופה.

מהן החלופות המרכזיות שמאפשרות לקבל דרכון אירופאי

למעוניינים להוציא דרכון אירופאי אך אין להם זכאות לדרכון אוסטרי – ישנן אפשרויות נוספות. מדינות אירופאיות מסוימות מציעות אזרחות לצאצאי נרדפי הנאצים או בדרך אחרת כגון באמצעות השקעות הון. לדוגמה, דרכון גרמני יכול להינתן ליהודים צאצאי הורים ממוצא גרמני. כמו כן גם לרומניה יש תוכנית התאזרחות דומה ליהודים.

חשיבות הליווי המשפטי בדרך לאזרחות אירופאית

חוקי אזרחות ותהליכי הגשת בקשה אינם דבר פשוט וקל. הבירוקרטיה מורכבת וכל טעות קטנה יכולה להביא לפסילת הבקשה או לעיכובים רציניים. כאן יכולה לעזור מומחיותו של עורך דין ישראלי הבקיא בחוקי האזרחות האוסטריים. עורכי הדין ממשרד עו"ד תותי-אשבל יוכלו לסייע לכם בכל אלה:

  1. עמידה בתנאי הבקשה – עורך או עורכת דין מנוסים יכולים לבדוק שהבקשה שלכם עומדת בכל הדרישות החוקיות העדכניות. עו"ד יכול להגדיל את הסבירות לקבלת הבקשה, תוך מניעת טעויות או ליקויים וזה חשוב.
  2. הפיכת התהליך לפשט יותר עבורכם – עורכי דין יכולים לסייע עם בדיקת המסמכים ואימות שלהם על ידי אישורי נוטריון רשמיים המקובלים באוסטריה.
  3. ייעוץ בנושאים משפטיים – במקרים מסוימים, למשל כאשר השלטונות האוסטריים רוצים לקבל הבהרות או תגובות, עורכי הדין יכולים לסייע בכך.
  4. התגברות על פערי שפה ותרבות – עורכי דין השולטים הן בעברית והן בגרמנית או שיש להם קשרים עם עורכי דין באוסטריה, מסייעים להתגבר על פערי שפה ותרבות לאורך התהליך.

לסיכום, מומלץ להיעזר בעורך דין ישראלי מיומן הבקיא בחוקי האזרחות האוסטריים על מנת להבטיח הליך הגשת בקשה תקין ומוצלח.