חבילה משפחתית – חולמים לגור באירופה? דרכון אירופאי לכל המשפחה

ניהול חיי המשפחה הוא אתגר מורכב. יש מצבים רבים שבהם לבני משפחה שונים צרכים שונים והעדפות שונות, ולא קל לנווט את הספינה כך שכולם יהיו מרוצים. בנוסף, אנחנו חיים בעידן של שפע הזדמנויות מכל הסוגים, גם בארץ וגם מעבר לים – ודווקא ריבוי האפשרויות עלול לבלבל ולהקשות על בחירות נכונות. אחת ההזדמנויות היותר מעניינות שיש כיום היא חיים באירופה, והדרך למימוש ההזדמנות עוברת בקבלת דרכון אירופאי לכל המשפחה. מאז 2015 האופציה הנוחה ביותר להגיע לדרכונים אלה היא פורטוגל, שמהווה גם מקום נעים מאוד לחיות בו. בנוסף תוכלו עם הדרכון הפורטוגלי לחיות בנחת, לפרק זמן כזה או אחר, בעוד 26 מדינות אירופאיות. בעמוד זה תמצאו מידע על תנאי הזכאות עבור כל אדם בפני עצמו ועבור בני משפחתו.

מהם תנאי הזכאות לקבלת דרכון של פורטוגל?

הדרכון הפורטוגלי, שמהווה בסיס לקבלת דרכון אירופאי לכל המשפחה, ניתן מאז שנת 2015 לצאצאי מגורשי פורטוגל. כולנו מכירים את גירוש ספרד ב-1492, אבל כדאי לדעת שכמה שנים מאוחר יותר גורשו גם היהודים שחיו בפורטוגל (רבים מהם אגב כאלה שעברו אליה לאחר הגירוש מספרד השכנה).

היהודים המגורשים התפזרו במדינות רבות. בפרט הם היגרו לצפון אפריקה ולאימפריה העות'מאנית (שהביעה רצון עז לקלוט אותם). האימפריה שלטה על שטחים שהפכו מאוחר יותר ליוון, סוריה, רומניה, טורקיה ועוד, כך שליוצאי מדינות אלה יש סיכוי טוב לקבל דרכון של פורטוגל. באופן דומה כדאי ליוצאי מרוקו, מצרים, אלג'יריה, תוניסיה ולוב לבחון את הזכאות לדרכון הנ"ל.

השלב הראשון בדרך אל דרכון אירופאי לכל המשפחה היא בדיקת רשימת שמות המשפחה של מגורשי פורטוגל. אם השם שלכם ברשימה, קרוב לוודאי שתוכלו לקבל דרכון. בכל מקרה כדאי לעבור את התהליך בעזרת עו"ד שצבר ניסיון ובקיאות לגבי מימוש ההזדמנות שמקנה חוק הלאום של פורטוגל.

האם בני ובנות זוג זכאים אוטומטית לדרכון הפורטוגלי גם כן?

בעבר אפשר חוק הלאום של פורטוגל לבני ובנות זוג של בעלי הדרכון הפורטוגלי ליהנות גם הם מכל היתרונות של דרכון זה רק לאחר 3 שנות נישואין, ובתנאים נוספים: מגורים בפורטוגל וילד משותף, או לחילופין זיקה משמעותית לפורטוגל.

התנאים הנ"ל הפלו לרעה זוגות ללא ילדים. נוצר לחץ לשנות את התקנות, ובסופו של דבר נשיא פורטוגל אכן אישר שינוי מהותי בתנאי הזכאות של בני ובנות זוג: מצד אחד נדרשות כיום 6 שנות נישואין כדי לקבל דרכון פורטוגלי על בסיס זוגיות עם מי שכבר קיבל או קיבלה את הדרכון, אבל מצד שני כבר אין צורך בילדים משותפים. בנוסף האופציה הזו פתוחה גם לזוגות ידועים בציבור וכן לזוגות להט"בים.

מה קובע חוק הלאום של פורטוגל לגבי ילדים של בעלי דרכון של המדינה?

ילדים עד גיל 17 זכאים גם הם לקבל את הדרכון הפורטוגלי אם אחד מהוריהם נמצא זכאי לכך. חשוב להדגיש שהדרכון לא ניתן אוטומטית, אלא יש להגיש בקשה (שכאמור תאושר). בהתאם, במרבית המקרים מרגע שהאב או האם צולחים את תהליך קבלת הדרכון הפורטוגלי, ישנה גם זכאות לדרכון לשאר המשפחה – ונפתחת הדרך לחיים באירופה על כל היתרונות שהם מספקים.

אגב, דרכון אירופאי לכל המשפחה מאפשר לא "רק" לעבוד באירופה באופן חוקי, ללמוד בעלות מוזלת בשורה ארוכה של אוניברסיטאות ולעבור באופן חופשי בין מדינות האיחוד – אלא גם להיכנס לארה"ב, למטרת טיול, ללא צורך בוויזה.