כיצד מוציאים דרכון פורטוגלי לילדים?

עד לשנת 2015 רוב הישראלים לא גילו עניין מיוחד בפורטוגל, אבל מאז המדינה השלווה והחביבה שנמצאת ממערב לספרד עדכנה את חוק הלאום שלה, המצב השתנה. כידוע, בשנה זו החליטה ממשלת פורטוגל לכפר על חטאי העבר שלה – העבר הרחוק מאוד, לפני יותר מ-500 שנים – ולהעניק דרכון פורטוגלי לצאצאי היהודים שחיו בה במאה ה-15.

ישראלים רבים כבר ניצלו את האופציה, וכדאי מאוד לממש אותה במלואה ולזכות גם את הילדים בדרכון המועיל. בעמוד זה תמצאו הסברים מפורטים לגבי התהליך של הוצאת דרכון פורטוגלי לילדים והיתרונות שלו.

באילו מקרים ילדים זכאים לקבל דרכון פורטוגלי?

קודם כל חשוב להדגיש שחוק הלאום של פורטוגל רלוונטי לבני ובנות ה-18 ומעלה בלבד. בהתאם קבלת אזרחות פורטוגלית במסלול שמבוסס על השושלת המשפחתית ועל השורשים שיש לה בפורטוגל של המאה ה-15 אינה רלוונטית עבורם.

מה כן? חוק האזרחות הפורטוגלי הרגיל. לפי חוק זה צאצאיהם של בעלי אזרחות פורטוגלית, כולל ישראלים שהפכו לכאלה בזכות היותם צאצאים למגורשי פורטוגל, יכולים לקבל גם כן אזרחות – בתנאי שיוכיחו זיקה למדינה.

"זיקה לפורטוגל" הוא מונח אמורפי. באופן טבעי ילדים בני 3 או 7 לא יכולים להיות בעלי זיקה ממשית לאף מדינה בפני עצמם, והם בעיקר תלויים בהוריהם. מצד שני, ביקורים במדינה היפה וידיעת השפה ברמה מסוימת (ובהתאם לגיל) עשויים להספיק כדי לעמוד בדרישות ולעבור את משוכת הזיקה.

כמו כן ילדים שעדיין לא נולדו כשאחד ההורים קיבל אזרחות פורטוגלית יוכלו לקבל בקלות רבה יותר אזרחות כזו לאחר שייוולדו – ולכן מומלץ למי שמתכנן הקמת משפחה להקדים את הוצאת הדרכון הפורטוגלי עבורו.

האם כדאי להמתין לגיל 18 או לפעול באופן מידי?

כאמור לאחר גיל 18 יכולים גם הילדים של הישראלים שקיבלו דרכון פורטוגלי לקבל את אותו דרכון גם ללא זיקה ממשית למדינה – אלא על סמך היותם צאצאים של מגורשי משפחה מפורטוגל (אם אחד ההורים הוא צאצא ליהודי פורטוגל של המאה ה-15, מן הסתם גם הילדים הם כאלה).

בהתאם, לפחות ברוב המקרים, כשמדובר על נערות ונערים בני 15-16, הדרך הטובה יותר היא פשוט להמתין לגיל 18 – ולפעול במסלול שפתח חוק הלאום. לכאורה גם בגילאים צעירים יותר קל יותר לחכות עד שהילדים יגיעו לגיל הנ"ל, אבל כדאי לקחת בחשבון סיכון מסוים: החוק בפורטוגל עלול להשתנות.

בהקשר זה רצוי לדעת שב-2020 נעשו ניסיונות לצמצם את מידת הזכאות של צאצאי המגורשים לדרכון פורטוגלי. אמנם היוזמות נכשלו, כשאחת הסיבות לכך היא מגפת הקורונה שטלטלה את העולם, אבל מאחר שאין דרך לדעת בוודאות מה יהיה המצב הפוליטי בפורטוגל בעתיד, כשיש ילדים קטנים כדאי לפעול באופן מידי.

איך עורכי דין מיומנים מגדילים את הסיכוי לקבל את הדרכון הפורטוגלי?

בדרך לקבלת דרכון פורטוגלי שלבים שונים מחייבים הגשת מסמכים רלוונטיים – ובמקרה של הילדים כאלה שיוכיחו זיקה. הגשה מסודרת, בהתאם לכל התקנות והנהלים, מגדילה את הסיכוי לתשובה חיובית. בהתאם נדרשת היכרות מעמיקה עם החוק הפורטוגלי ועם רשויות ההגירה במדינה. ידע מקצועי שכזה קיים רק אצל עורכי דין שזהו תחום ההתמחות שלהם, ולכן קבלת סיוע מהם עשויה להיות ההבדל בין תשובה שלילית לבין קבלת הדרכון המועיל מאוד גם לילדים.

למה כדאי לצייד גם את הילדים בדרכון פורטוגלי?

ההסתערות של הישראלים על המסלול שנפתח בעקבות שינוי חוק הלאום נובעת מכך שפורטוגל חברה באיחוד האירופי (מאז שנת 1986). בהתאם מקנה דרכון פורטוגלי יתרונות משמעותיים. ביניהם: האפשרות לעבוד באופן חוקי במדינות האיחוד, כניסה לאירופה ללא ויזה, לימודים גבוהים בעלות נמוכה ועוד. דרכון פורטוגלי גם פוטר את בעליו מחובת קבלת ויזת תייר לארה"ב. אמנם ילדים קטנים עדיין לא מחפשים עבודה או לימודים אקדמיים, אבל כדאי תמיד לצייד את הילדים בכלים לעתיד כבר כשהם צעירים. עוד יתרון משמעותי הוא שילדים שהופכים לאזרחי פורטוגל מקנים זכאות אוטומטית גם לילדיהם – כך שפעולה חכמה עכשיו משפרת את עתידם של כל הדורות הבאים.