כמה ישראלים הוציאו דרכון פורטוגלי נכון ל-2021?

כל מי שמעורה בטרנדים המרכזיים במדינה כבר יודע שלא מעט ישראלים כבר ניצלו זכאות לדרכון פורטוגלי. אבל ברור כי "לא מעט" זה ניסוח מעורפל שלא אומר יותר מדי. אז הפעם אנו מבקשים להעמיד דברים על דיוקם ולציין את ההערכות (קשה להביא מספרים מדויקים) לגבי מספר הישראלים שהגישו בקשות ואת המספר של אלה שכבר סיימו את התהליך בשנה הנוכחית ובשנים האחרונות.

בכל שנה מבקשים יותר

הטרנד של הוצאת דרכון פורטוגלי בקרב ישראלים החל סמוך ל-2015. בשנה זו הנהיגו בפורטוגל תקנה שנותנת ליהודים עדיפות בקבלת אזרחות מקומית. העדיפות הזאת באה לידי ביטוי בכך שאפשר לקבל דרכון על פי רשימה של שמות משפחה דרכון פורטוגלי ומסמכים נוספים שמעידים על המוצא המשפחתי. כלומר, אם המשפחה גורשה מפורטוגל הצאצאים החיים כיום יקבלו בסבירות גבוהה אזרחות (אם יגישו בקשה כחוק). בשנים הראשונות הוגשו כמה אלפי בקשות מצד יהודים, אך לא כולם ישראלים. ההערכות מדברות על כ-4000 – 8000 ישראלים לשנה, כאשר בכל שנה שחולפת מספר המבקשים הולך ועולה.

בשלב זה מדובר על גידול פי שלוש במספר המבקשים! בשנתיים שלוש האחרונות, כך מעריכים משקלול נתוני הבקשות לדרכון מקומי, מספר המבקשים מישראל הכפיל ואפילו שילש את עצמו. זאת אומרת שמתוך כלל מבקשי הדרכון בשנה כ-10000 – 15000 איש מוצאם מישראל. עד כה, התקבלו כמה עשרות אלפי בקשות של יהודים, בעיקר מישראל אך גם ממדינות נוספות בתפוצות.

האם עורך הדין יכול לזרז את הבקשה?

על מנת לדעת יותר לגבי דרכון פורטוגלי מחיר, מומלץ לפנות לעורך דין שפועל בתחום זה מזה מספר שנים. וודאו היטב כמה מלקוחותיו של עורך הדין קיבלו את הדרכון וכמה מהם עדיין ממתינים עד לסיומו של התהליך. פרק הזמן שחולף מקבלת המסמכים ועד לקבלת התשובה לא תלוי רק ביעילות של עורך הדין. בפורטוגל ישנן מחוזות שונים שמטפלים בבקשות ולכן, זה תלוי לאיזה מחוז או סניף הגיעה הבקשה. ככלל, מספר מקבלי הדרכונים עד כה נאמד בכ-8000 – 10000 איש. כמובן שהמספר איננו סטטי וגם כיום, למרות שעדיין משבר הקורונה לא הסתיים, ממשיכים לקבל בקשות חדשות וממשיכים לאשר דרכונים חדשים. עורך הדין לא יכול לזרז את הבקשה ללא נימוקים כבדי משקל. לרוב, עורך הדין המקצועי פשוט צריך להגיש את כל המסמכים בצורה מקיפה ובתיאום עם הקהילה היהודית הפורטוגלית. כאשר כל המסמכים מתורגמים כמו שצריך ותיק הבקשה ערוך על הצד הטוב ביותר, הדבר מונע עיכובים ותקלות.

מידע חשוב למתלבטים

משנת 2015 ובשנה שנתיים שלאחר מכן עדיין היו ישראלים רבים שהביעו אי אמון בקריטריונים המקלים לקבלת אזרחות בפורטוגל. נראה מוזר שפתאום במדינה אירופאית אין חובה להתגורר (לרוב ישנה חובת מגורים למספר שנים) ואפשר לקבל אזרחות באירופה גם מבלי ללמוד פורטוגזית (בספרד, לדוגמא, חייבים לעבור מבחן שפה). כפי שמראים הנתונים, כיום התהליך כבר התמסד ואנשים רבים מכירים לפחות אדם אחד או יותר שאחוזים בדרכון. מידע חשוב יוכל לעזור לכם אם אתם מתלבטים:

  1. דרכון פורטוגלי לא מחייב אתכם לעזוב את ישראל וגם לא לוותר על תעודת הזהות.
  2. למתגוררים חדשים בפורטוגל – מקבלים הטבות מס משמעותיות (משלמים הרבה פחות מס הכנסה).
  3. ממוצע פרק זמן לאישור בקשה שמוגשת ללא תקלות – כשנתיים.
  4. ניסיונות להקשיח את התנאים עבור יהודים בינתיים לא צלחו.
  5. יתכן שבעתיד החוק הנוכחי ישתנה ותתקיים חובת מגורים או חובת לימוד השפה.
  6. ברגע שאושרה האזרחות, גם אם התנאים ישתנו האזרחות נשארת לכל החיים.