לקבל אזרחות פורטוגלית, האם זה באמת כל כך מסובך?

אזרחות במדינה אירופית מעניקה הרבה מאוד זכויות, לרבות אפשרות לעבוד, ללמוד, להקים עסק באירופה. מי שמצליח להוציא אזרחות זרה, לא חייב לוותר על האזרחות הישראלית. את העובדה הזאת חשוב לומר, על רקע העלייה במספר המתעניינים בקבלת אזרחות פורטוגלית. כידוע, בשנים האחרונות החליטו פורטוגל וספרד להעניק אפשרות לקבלת אזרחות מקומית ליוצאי קהילות ספרד. בעניין זה, יש שתי גישות שונות. גישה אחת גורסת שהצעד הזה מאוד קשה ומסובך ולכן אין טעם לנסות. גישה שניה אומרת שדווקא זה לא כך מסובך. זה אומנם לוקח זמן, זה לא עניין שמסתדר בתוך כמה ימים או כמה שבועות, אבל עם קצת סבלנות, הכל מסתדר בסוף. הפעם נראה אחת ולתמיד, האם זה באמת מסובך או שאולי לא?

אזרחות פורטוגלית, מבחן השמות

כדי לדעת האם קבלת אזרחות פורטוגלית רלוונטית עבורכם, יש כלל אצבע די פשוט. כלל זה הינו "כלל השמות". אמנם הכלל הזה הוא לא במאה אחוזים, אבל הוא נותן אינדיקציה מאוד מאוד טובה. אם שם המשפחה שלכם כיום או שם המשפחה בעבר הינו שם שהיה מקובל בקהילות ספרד או פורטוגל, קבלת אזרחות עבורכם בהחלט רלוונטית. בניגוד לדעה הרווחת, אין איזו רשימה סגורה של שמות משפחה של זכאים לאזרחות פורטוגלית. קשה לומר לגבי שם אחד שהוא בוודאות לא שייך לקהילה (אך יש שמות מסוימים שהם כמעט בוודאות מציינים קשר לקהילות ספרד או פורטוגל).

אזרחות פורטוגלית, מלבד השם

חשוב להבין כי אזרחות פורטוגלית ליהודים מקבלים לא רק לפי שם המשפחה. הדבר המעניין הוא שאין דווקא דרישה ספציפית, כזאת ולא אחרת, להוכחת זיקה. כל מי שמצליח להוכיח בצורה נאותה כי קיים סיכוי משמעותי שהוא נצר למשפחה שעברה את הגירוש, יוכל לקבל את האזרחות. יש אנשים ששוכרים מומחים בגנאלוגיה, כדי למצוא את ההיסטוריה המשפחתית כמה דורות לאחור. יש כאלה שמחפשים מסמכים ישנים, החל מתעודות לידה או תעודות נישואין וכלה בכתובה. יש כאלה שנעזרים בכך כי הם יודעים לדינו או שיכולים להמציא הוכחה לכך כי בבית דיברו פעם לדינו. יש עורכי דין אשר בקיאים בנושא זה ויכולים לשפוך על כך אור נוסף. ואכן, יש כאלה שפונים למשרדי עורכי דין אשר ידועים בכך כי סייעו לרבים לקבל אזרחות פורטוגלית או ספרדית.

שמעתי שצריך מבחן, זה נכון?

ישנו דבר מה שמעלה חשש בקרב אנשים שרוצים לקבל אזרחות פורטוגלית. דבר זה הינו הצורך לעבור מבחן בפורטוגל, שיקבע אם תוכלו אכן לקבל דרכון פורטוגל. חשוב להסביר כי במציאות הזאת יש גרעין של אמת, אבל למעשה יש כאן גם טעות רצינית. הגרעין של האמת מבוסס על כך שישנו מבחן שצריך לעבור, אך זה רלוונטי רק לאנשים שרוצים לקבל אזרחות ספרדית. בספרד, הוחלט כי יהודים שיוכיחו קשר לקהילת ספרד העתיקה ואשר יעברו מבחנים בנושאי שפה, תרבות וחוקה ספרדית, יקבלו את הדרכון. על פי החלטת הפורטוגלים, ניתן לקבל אזרחות ודרכון גם מבלי לעבור מבחנים דומים. זו בדיוק הסיבה לכך כי רבים וטובים מעדיפים לנסות לקבל את הדרכון הפורטוגלי דווקא.

קבלת אזרחות מרחוק

הדבר האחרון שנרצה לומר בעניין זה הוא הקלה נוספת ומשמעותית, שמעניקים הפורטוגלים. קבלת אזרחות בספרד מחייבת הגעה לספרד וחתימות מול נוטריון ספרדי מורשה. לעומת זאת, בפורטוגל דרישה כזאת איננה קיימת. למעשה, וזה הדבר הכי מדהים, אפשר לקבל את האזרחות משלטונות פורטוגל אפילו בלי להגיע לפורטוגל. דרך הקונסוליה אפשר לקבל את הדרכון, לאחר שהאזרחות ניתנה.