מה הם המסמכים הדרושים לצורך הנפקת דרכון פורטוגלי?

יותר ויותר ישראלים מתעניינים באופציה של הנפקת דרכון פורטוגלי. ישנן כמובן סיבות רבות לעניין הרב: הדרכון הפורטוגלי הוא למעשה דרכון אירופאי, שכן פורטוגל חברה באיחוד האירופי מאז 1986. בהתאם מי שעובר את התהליך ומקבל לידיו את הדרכון יכול לעבוד בכל אחת מ-27 מדינות האיחוד – כך שחופש הבחירה שלו מתרחב באופן משמעותי. עוד סיבה טובה לאסוף את כל המסמכים הדרושים לממשלת פורטוגל היא האפשרות ללמוד, בתנאים מצוינים ובעלות נמוכה, במדינות האיחוד, וכבונוס תוכלו גם לטייל בארה"ב בלי שתצטרכו להוציא ויזת תיירים. עוד כדאי לזכור את המציאות הלא פשוטה בארץ – תמיד טוב שיש תעודת ביטוח בדמות דרכון נוסף.

כידוע, אזרחות פורטוגלית מוענקת על סמך חוק הלאום של המדינה החביבה לצאצאיהם של מגורשי פורטוגל – יהודים שחיו שם עד סוף המאה ה-15 ותחילת המאה ה-16 ואז סולקו ממנה. זהו גם הבסיס לרשימת המסמכים הדרושים לצורך התהליך.

המסמכים שמוגשים לקהילה היהודית בליסבון או בפורטו

השלב הראשון בדרך לקבלת אזרחות אירופאית בזכות פורטוגל הוא הגשת בקשה לקהילה היהודית במדינה – כדי שתאשר שאתם אכן צאצאיהם של יהודים שחיו בה לפני כ-500 שנים.

המסמכים אותם מבקשת הקהילה היהודית לראות הם תעודת הזהות של המבקש או המבקשת כולל הספח, תעודת לידה, תמצית של מרשם האוכלוסין שבו מפורטים בני השפחה, כלומר ההורים והאחים (מסמך זה מונפק ע"י משרד הפנים), תעודת נישואין/גירושין של המבקשים או של ההורים (או לחילופין צילום כתובה), וכל מסמך נוסף שיש בידיכם ושמביא לידי ביטוי את הזיקה שלכם לשם המשפחה שמעיד על שורשים בפורטוגל (שם שמופיע ברשימת כל שמות המשפחה המתאימים). בנוסף יש לצרף את העץ המשפחתי, מפורט ככל האפשר את הדורות הקודמים.

המסמכים שדורשת המדינה

לאחר קבלת האישור מהקהילה היהודית, מוגשת בקשה לרשויות ההגירה של פורטוגל. בהתאם על-מנת לקבל דרכון פורטוגלי מסמכים הכרחיים נוספים הם אלה שדורשת המדינה עצמה. המסמכים הם:

א. טופס בקשה כולל נימוקים להגשת הבקשה – כלומר הסבר מפורט למה בעצם אתם רוצים דרכון פורטוגלי

ב. התעודה שהנפיקה הקהילה היהודית בפורטוגל

ג. צילום של העץ המשפחתי

ד. תעודת הלידה של המבקש או המבקשת

ה. תעודת יושר (שאותה מנפיקה המשטרה). במידה ויש לכם עבר פלילי כלשהו, הוא עלול להוות מכשול. במקרים אלה מומלץ במיוחד להיעזר בשירותיו של עורך דין מיומן מאוד

ו. מסמכים המעידים על הקשרים המשפחתיים הרלוונטיים

ז. תמצית מרשם אוכלוסין מורחבת (אם לא נולדתם בארץ)

ח. קבלה על תשלום האגרות – זו שדורשת הקהילה היהודית וזו שדורש משרד הפנים של פורטוגל. שתיהן בגובה 250 יורו

חשוב לציין שאת המסמכים המוגשים למשרד הפנים של פורטוגל כדאי מאוד לתרגם לפורטוגזית. כמו כן נדרשת חותמת אפוסטיל.

למה כדאי להיעזר בעורך דין מנוסה?

ממשלת פורטוגל אמנם פתחה את שעריה לכל היהודים שהם צאצאי אותם יהודים שחיו בה בעבר הרחוק – אבל היא מקפידה מאוד על כך שרק מי שאכן יש לו שורשים במדינה יהפוך לאזרח שלה. בהתאם מתבצעות בדיקות מדוקדקות של כל המסמכים המוגשים ביחד עם כל בקשה, וכל טעות או חוסר תשומת לב עלולים להוביל לעיכוב משמעותי במקרה הטוב ולדחיית הבקשה במקרה הרע.

לעומת זאת, בעזרת עורך דין דרכון פורטוגלי הוא כבר לא דבר שמסובך מאוד לקבל. עו"ד מיומן יודע בדיוק מה דורשות הקהילה היהודית של פורטוגל ורשות ההגירה במדינה, וגם איך להגיש כל מסמך ומסמך. איש מקצוע מנוסה גם דואג לתרגומים מקצועיים ולחותמת אפוסטיל, כך שאתם יכולים להיות שקטים ולדעת שהדרכון יקר הערך בדרך.