מה הם השלבים בהוצאת דרכון פורטוגלי?

הזכאות לקבל דרכון פורטוגלי למעשה זהה לזכאות לדרכון אירופי. בעלי דרכון כזה יכולים ליהנות מיתרונות שונים כגון מגורים בכל מדינה באירופה, לימודים באירופה, פטור מויזה בנסיעות לארה"ב, קידום עסקים ורכישת נכסים בחו"ל ועוד. איך מי זכאי לכך ומהם השלבים? להלן נסביר מה צריך לדעת לגבי דרכון פורטוגלי שלבים, איך מתמודדים עם מהמורות וקשיים וכמה זמן עשוי לקחת כל התהליך, מראשיתו ועד סופו.

איתור שם המשפחה המקורי

הדרכון הפורטוגלי מגיע כיום בהקלות משמעותיות, ליהודים עם רקע של קשר לפורטוגל. ליתר דיוק, מי שמשפחתו היגרה ולמעשה גורשה מפורטוגל בזמן הגירוש הגדול, יכול על סמך זה לבקש את הדרכון בימינו. סימן טוב לכך שמגיע לכם דרכון תחת הקריטריון הזה הוא שם המשפחה המקורי. אם המשפחה החליפה את שם המשפחה, אתרו את השם המקורי ובדקו האם הוא אופייני ליהודי פורטוגל (לקהילה הוותיקה במדינה). אם אתם זקוקים לעזרה בעניין זה, היעזרו באתר האינטרנט, שבו מפורסמים שמות של יוצאי פורטוגל.

חפשו מסמכים נחוצים

זיהוי המקור של שם המשפחה הוא רק השלב הראשון. אזרחות פורטוגלית שלבים נוספים צריכים לאשש את היותכם בני משפחה שגורשה מפורטוגל. כעת, חפשו מסמכים מכל סוג, שיוכלו לתמוך בבקשה ולבסס קשר לקהילת יהודי פורטוגל. בקשו מההורים תעודות עולה, מסמכי כתובה, תעודות נישואין. אם המשפחה מחזיקה ספרים עתיקים, בדקו אם הם יכולים להעיד על מוצא פורטוגלי. אם יש למשפחה מכתבים שכתובים בשפות רלוונטיות או צילומים עם תלבושות מסורתיות, כל זה יכול לעזור.

 דרכון פורטוגלי שלבים

מתי כדאי לפנות לעורך דין שיכול לעזור?

בין כל אותם שלבים בהוצאת דרכון פורטוגלי, מגיע השלב שבו במוקדם או במאוחר פונים לעורך דין. עורך דין שמלווה את לקוחותיו בהוצאת דרכון פורטוגלי צריך להיות בעל קשרים עם נוטריונים בפורטוגל, הוא צריך להכיר בעל פי את מבנה הבקשות לאזרחות וצריך להיות בקשר עם קהילת יהודי פורטו או ליסבון.

לעורך דין אפשר לפנות לאחר שיש לכם מסמכים שונים שמצאתם אך גם אם אתם מתקשים בכך. עורך דין יכול לסייע, למשל על ידי חיבור שלכם עם איש מקצוע שעובד איתו בתחום הכנת עצי משפחה. הכנת עץ משפחה נועדה לבסס את הקשר המשפחתי עם קהילת יהודי פורטוגל. אגב, ישנם אנשים שכבר בתור שלב ראשון מחליטים לפנות לעורך הדין. עורך הדין יכול בזכות ניסיונו לומר לאחר פגישת ייעוץ אחת האם קיים סיכוי משמעותי שתהיו זכאים לקבלת דרכון פורטוגלי ואירופאי גם יחד.

קבלת אישור מקהילת פורטו או ליסבון

ממשלת פורטוגל הסמיכה את קהילות פורטו וליסבון לאשר האם אזרח ישראלי (או כל יהודי שהוא) יוכר כצאצא לקהילת יהודי פורטוגל. בשלב זה, יש לפנות לקהילה. לרוב, עורך הדין מבצע את הטיפול, ומעביר אליהם את התיק המפורט שכולל אישורים ומסמכים שנאספו. בין המסמכים שנהוג לצרף – תעודת זהות, דרכון ישראלי, אישור מגורם רבני ועוד. במידה והקהילה מאשרת את הזיקה לקהילת יהודי פורטוגל, אפשר להמשיך לשלב הבא.

פניה לרשויות הפורטוגליות

עם כל המסמכים הנדרשים, כגון תמצית רישום ממשרד הפנים, יש להגיש בקשה ברשויות בפורטוגל. גם בעניין זה מטפל עורך הדין ותפקידו לעדכן את הלקוח בכל התקדמות. בשלב זה גם פותחים תיק אזרחות רשמי. עורך הדין נמצא בקשר עם הרשויות ורשום כמייצג (בא כוח) של מבקש האזרחות.