מה הם יתרונותיו של דרכון פורטוגלי לעומת דרכון אירופאי אחר?

בעת האחרונה הבשילו התנאים שמאפשרים לקבל אזרחות זרה בתנאים מקלים ומיוחדים. נדגיש שלא כל מדינה מקילה כיום על ישראלים לקבל אזרחות ודרכון מטעמה, אך פורטוגל בהחלט נוהגת כך. לאור זאת, נסביר על היתרונות השונים של דרכון פורטוגלי עבור ישראלים. שימו לב שרבים מהיתרונות הללו ייחודיים למדינה זאת ולא קיימים בדרכונים אירופאים אחרים. אלה ששת היתרונות שתשמחו להכיר:

1.    לא צריך ללמוד שפה זרה

בפורטוגל החליטו להעניק הקלות שונות ליהודים, שבעבר משפחתם התגוררה בפורטוגל. מדובר בהחלטה המתקשרת לגירוש פורטוגל (שאירע זמן קצר לאחר גירוש ספרד). כחלק מהקלות הללו, מתקבל יתרון חשוב ראשון: פטור מוחלט מלימוד השפה המקומית. אמנם את הבקשה צריך להגיש בפורטוגלית בכתב (ובצירוף מסמכים חיוניים עם תרגום לשפה זאת), אבל את האזרחות מקבלים ללא צורך במבחן שפה. מרבית מדינות העולם, לרבות ארה"ב, ספרד ומדינות נוספות, לא יאשרו אזרחות ללא מבחן בשפה, בהיסטוריה ובחוקה המקומית. בפורטוגל, היתרון הזה חוסך זמן, כסף ומאמץ.

2.    אין צורך לוותר על תעודת זהות ישראלית

דרכון פורטוגלי מגיע ביחד עם דרכון אירופאי מוכר לכל דבר ועניין. סביר להניח שאתם יודעים לפחות כמה דברים על יתרונותיו של דרכון אירופאי וגם אם לא, נתאר כמה בהמשך. אבל לפני כן, נדגיש שמבחינת פורטוגל, אפשר לקבל אזרחות ודרכון מבלי לוותר על האזרחות הקודמת. בני לאומים אחרים, דרך אגב, נדרשים לרוב לוותר על האזרחות המקורית שלהם.

3.    זו לא אזרחות על תנאי

בעוד כמה שורות נציג כמה דברים חשובים לגבי דרכון פורטוגלי יתרונות נוספים, אך נקדים ונאמר שבמקרה זה, לא מדובר באזרחות על תנאי. במרבית המדינות באירופה יעניקו דרכון רק למי שהתגורר במדינה במשך כמה שנים. רק מי שהשתלב בחברה המקומית כתושב, יוכל להגיש בקשה (שאולי תאושר ואולי לא) לקבלת אזרחות. בפורטוגל, ישראלים שעומדים בקריטריונים מקבלים את הדרכון מבלי להתגורר במדינה כמה שנים כתושבים עם פחות זכויות.

4.    אפשר להתגורר חופשי בכל מדינות אירופה

הדרכון הפורטוגלי, כדרכון אירופאי לכל דבר, מאפשר להתגורר באופן חופשי בכל מדינות אירופה. אם נניח שאתם רוצים להתנסות ברילוקייישן לכמה שנים, כשאתם תלויים רק בעצמכם, הדרכון הזה מאפשר לכם לעשות זאת בקלות. חשוב לציין שלא חייבים להתגורר באירופה ועדיין הדרכון שלכם לתמיד. האזרחות האירופאית איננה על תנאי והיא לכל החיים.

יתרונות הדרכון הפורטוגלי לעומת דרכון אירופאי אחר

5.    ללמוד ולעבוד בכל מקום באירופה

מרגע שאתם נחשבים לאזרחי אירופה על סמך הדרכון הפורטוגלי, אתם יכולים להחליט מה, איפה ומתי ללמוד ולעבוד בכל מקום באירופה. מצאתם עבודה טובה ביוון? אתם יכולים ללכת על זה. התקבלתם לעבודה בצרפת? אין שום בעיה. רוצים ללמוד בגרמניה, ברומניה או בכל מקום אחר באיחוד האירופי? מכל הבחינות, היבשת היא הבית השני שלכם לצד מדינת ישראל. אתם מחליטים לחיות, לעבוד או ללמוד בלי גבולות. ואגב, הלימודים באירופה לאזרחים ניתנים בעלות סמלית ולפעמים בחינם. מעולם לא היה פשוט יותר להשיג השכלה גבוהה.

6.    לקבל את הדרכון – ומהר

היתרון האחרון שעליו נרצה לדבר הפעם לגבי הדרכון הפורטוגלי – המהירות. נדגיש, אף אחד לא יכול להבטיח לכם שתקבלו אזרחות ודרכון בתור שבוע או אפילו בתוך חצי שנה. למעשה, כמעט בטוח שזה לא יקרה. יחד עם זאת, עם ליווי של עורך דין המתמחה בהשגת דרכון זר בספרד ופורטוגל, אפשר לצלוח את התהליך בצורה הכי מהירה ביחס לאפשרויות אחרות. הזמן הממוצע להשלמת התהליך ליוצאי פורטוגל שמשפחותיהם התגוררו בעבר הרחוק במדינה, עומד על כשנתיים.