מה הן הטבות המס למהגרים לפורטוגל?

עד לפני מספר שנים רק ישראלים מעטים הביעו עניין בפורטוגל בהקשר של רילוקיישן או הגירה (הרבה יותר התעניינו לדוגמא בגרין קארד).  מצב זה השתנה, כלומר הגירה לפורטוגל מעוררת יותר עניין מכמה סיבות. ראשית, זו אזרחות שלישראלים יחסית קל לקבל (ובתוך פרק זמן סביר למדי). שנית, פורטוגל זו מדינה מאוד סובלנית לזרים ולמהגרים חדשים. שלישית, וזהו למעשה הנושא המרכזי של המאמר שלפניכם – הטבות המס. מסיבות שונות שיוזכרו בהמשך, הנהיגה המדינה הזאת הטבות מס משמעותיות מאוד. אם דרכון פורטוגלי מעניין אתכם, כעת תדעו אילו הטבות מס עשויות להגיע לכם.

הטבה ממשית בשיעור המס

שיעור המס (מס הכנסה) הרגיל בפורטוגל דומה מאוד לזה המקובל בישראל. על קצה המזלג, מדובר במדרגות מס שהולכות ועולות ככול שההכנסה עולה. כלומר, אם נשווה בין אזרח עובד בפורטוגל לאזרח עובד בישראל באותה רמת שכר נגלה שמבחינת מס הכנסה שניהם משלמים פחות או יותר אותו הדבר. כמובן שיש הבדלים הנובעים למשל מחבויות נוספות כגון ביטוח לאומי, אולם זו התמונה בגדול. אבל, כאן נכנסת לתמונה הטבה מיוחדת שמוענקת אך ורק למהגרים חדשים. במקרה זה, חבות המס נחתכת בצורה דרמטית.

מרוויחים יותר, משלמים פחות

הטבת המס נועדה בין היתר למי שמקבל אזרחות פורטוגלית חדשה. כלומר, רק מי שבשנים האחרונות לא התגורר בפורטוגל כתושב או כאזרח, ייהנה מההטבות עליהן החליטה הממשלה. ממשלת פורטוגל החליטה להעניק הטבות במס הכנסה על מנת לעודד הגירה למדינה של אזרחים מהאיחוד האירופי וכן של אזרחים זרים, שזכאים לקבל אזרחות מקומית. מכיוון שיהודים כיום זכאים לדרכון מקומי על בסיס היסטוריה משפחתית (כל מי שמשפחתו גורשה בגירוש פורטוגל), ישראלים רבים עומדים בתנאי הבסיס. אך בוודאי תרצו לדעת עד כמה פחות מס הכנסה משלמים בזכות ההטבה: הוחלט על קריטריון מאוד פשוט – במשך עשר שנים ראשונות שבהן מתגוררים במדינה משלמים מס הכנסה של 20 אחוז בלבד. לשם השוואה המס השולי המקסימלי הנהוג בישראל מתקרב ל-50 אחוז. כאמור, גם בפורטוגל השיעור די דומה אך מהגר חדש משלם הרבה פחות.

הטבת מס על השקעות ושוק ההון

לדבריו של עורך דין דרכון פורטוגלי, לא רק שיעור מס ההכנסה בפורטוגל נמוך בהרבה מהמקובל בישראל, עבור מהגרים חדשים. ישנן הטבות מס רבות נוספות, שיכולות להגדיל מאוד את ההכנסה הפנויה עבור אלה שמתעסקים עם השקעות נדל"ן והשקעות אלטרנטיביות שונות. לדוגמא, ניקח את המיסוי על השקעות הון והשקעות בורסאיות. בישראל, הונהגה חובה לשלם מס על רווחים משוק ההון. שיעור של 20 – 25 אחוז מס משולם עבור דיבידנדים, ריביות, הכנסות הון ממכירת ניירות ערך וכדומה. על פי ההטבות הנוכחיות שהוגדרו בפורטוגל, מהגרים חדשים יקבלו פטור מתשלום מס על השקעות הון, במידה ומדובר בשוק הון שמחוץ למדינה. יצוין כי ההטבה הזאת איננה כוללת השקעות במדינות המוכרות כמקלטי מס.

עוד היבטי מס ראויים לציון

לישראלי שמעוניין להתגורר בפורטוגל ישנה אפשרות להשתמש בהקלות מס בתחומים נוספים, למשל השקעות בנדל"ן או בהקמת עסקים. מימוש ההטבות בצורה הטובה ביותר נעשה לאחר תיאום הדברים מול הרשויות בישראל, על מנת להימנע מחובת מיסוי כפולה. מי שיבחר להתגורר בפורטוגל ולשלם שם את מיסיו עשוי לחסוך בכך כסף רב. כל זאת במסגרת תוכנית העידוד הממשלתית לקליטת מהגרים חדשים. בפורטוגל שיעור הצעירים יחסית נמוך ולכן, מבקשות הרשויות לעודד הגירה וקליטה בעיקר של צעירים ומשפחות, בעלי הכנסות גבוהות ומקצועות איכותיים. רק נציין שככל שההכנסה של האזרח גבוהה יותר (כשכיר או כעצמאי), ההטבה במונחי כסף (נטו, ביורו) גבוהה יותר.