מי זכאי להוציא דרכון אירופאי?

ישראלים רבים שואפים להשיג דרכון נוסף, שיהיה. איש אינו יודע אילו הזדמנויות תעסוקה, עסקים או לימודים עשויות להיפתח בחו"ל כך שאפילו אם הדברים הללו לא רלוונטיים ברגע זה ממש, יתכן שהם יהיו מאוד רלוונטיים בעתיד. המבוקש ביותר כיום הוא דרכון אירופאי, שכן הוא משלב שני דברים בעלי משמעות עצומה. מצד אחד, מי שעומד בקריטריונים מסוימים יוכל לקבל אותו תוך הקלות ממשיות. מצד שני, האיחוד האירופי הפך בעצם למדינה אחת, כך שהדרכון למעשה הופך את מי שמחזיק בו ממש לאזרח העולם.

מי זכאי לאזרחות ולדרכון?

על מנת לקבל את הדרכון, מה שאומר שמקבלים למעשה אזרחות אירופאית לכל דבר, צריך לעמוד בקריטריונים מסוימים. כך למשל:

  1. ישראלים שהוריהם נולדו במדינה מסוימת באירופה והם נחשבים שם לאזרחים, יוכלו לקבל את האזרחות של אותה המדינה.
  2. ישראלי שאחד מהוריו או אחד מהורי הוריו נולד במדינה אירופאית יוכל בתנאים מסוימים להגיש בקשה ולקבל אזרחות כחוק.
  3. יהודי (או יהודייה) ששייך למשפחה שאבות אבותיה גורשו מפורטוגל יוכל בסבירות גבוהה לקבל אזרחות פורטוגלית, בתנאים מאוד מקלים (בליווי של קהילת יהודי פורטוגל).
  4. יהודי (או יהודייה) ששייך למשפחה שאבות אבותיה גורשו מספרד יוכל להגיש בקשה בהתאם לעדכוני חוק האזרחות, ולקבל דרכון ספרדי בתנאים מקלים (בסיוע הפדרציה היהודית הספרדית).

מה מסביר את הביקוש המוגבר לדרכון הפורטוגלי?

בתקופה זו, קיים ביקוש מיוחד למימוש זכאות לדרכון פורטוגלי. הביקוש הזה נובע מכך שנותרו בתוקפם תנאים מיוחדים לקבלת אזרחות. ההליך הרבה יותר קצר מכפי שהיה נהוג בעבר, המבקשים פטורים מחובת מגורים במדינה למשך שנים ואפילו אין צורך בלימוד השפה.

  1. בהחלטה מהפכנית, ביטלה הממשלה הפורטוגלית את חובת ידיעת השפה ממבקשי אזרחות יהודיים שהם צאצאי המגורשים. אפילו בספרד השכנה החליטו לחייב את המתאזרחים היהודים ממגורשי ספרד במבחן ידיעת השפה הספרדית.
  2. שם משפחה פורטוגלי מגדיל מאוד את הסיכוי לקבלת האזרחות בהליך מיוחד עם אישורים מקהילת יהודי פורטו או ליסבון. יחד עם זאת, ניתן לקבל אזרחות גם על סמך הוכחת זיקה לפורטוגל בדרכים אחרות.
  3. פורטוגל לא מחייבת את היהודים כפי שהיא מחייבת בני עמים או לאומים אחרים, להתגורר במדינה כתושבים זמניים. מי שעומד בקריטריונים מקבל את האזרחות מבלי להתגורר במדינה כתושבים זמניים למשך כמה וכמה שנים.

מהם היתרונות המרכזיים של הדרכון הפורטוגלי?

יתרון חשוב ביותר של דרכון פורטוגלי מאוד ברור להבנה – הרבה מאוד יהודים החיים כיום בישראל (או מחוצה לה) נחשבים לצאצאי מגורשי ספרד או פורטוגל. מרגע שלא חייבים שדווקא אחד ההורים או הסבים יהיה בעל אזרחות באירופה, זה מעלה את סיכויי ההצלחה. העובדה שניתן לטפל בכל ההליך כמעט, מבלי לעזוב את ישראל גם היא יוצרת עניין רב ומאפשרת להמשיך בשגרת החיים, כאשר מעבירים את הבקשה לבדיקה. חשוב להוסיף כי הדרכון הזה מאפשר להמשיך ולהחזיק בדרכון הישראלי ובאזרחות כחול לבן, ללא שום מגבלה. בשום שלב לא עולה הצורך לבטל אזרחות קודמת, מה שלא ברור מאליו באקלים הפוליטי העולמי.

בנוסף לכל מה שציינו, בעלי הדרכון יכולים ללמוד או לעבוד בכל מדינה באיחוד האירופי. אפשר אך לא חייבים לעבור לפורטוגל. ניתן להמשיך להתגורר בארץ או לפתח קריירה בכל מקום באיחוד. זוהי דרך טובה להקים עסקים, לפתח קשרים, לרכוש נכסים במחירים נוחים ולהתנהל בעולם יותר פתוח, בלי גבולות. אז נכון שכיום הקורונה קצת מגבילה, אבל דווקא משום כך, זה הזמן לקדם את הנושא על מנת להיערך ליום שאחרי.