החשיבות של אזרחות פורטוגלית בעידן הניידות

ב-1959 המציא חוקר התקשורת מרשל מקלוהן מושג שהפך עם השנים למפורסם עד מאוד: "הכפר הגלובלי". לקראת סוף המאה ה-20, ועוד יותר מכך במאה ה-21, התממשה התחזית של מקלוהן במידה רבה. רשת האינטרנט העולמית האיצה מאוד את התהליך, וכיום הקשרים בין יותר ויותר בני אדם מכל רחבי העולם הדוקים מאוד, וגם מתהדקים עוד ועוד. במציאות שכזו אך טבעי הוא שתתגבר גם מגמת הניידות, כלומר בני אדם שנולדו במקום אחד בעולם אבל מעדיפים לחיות – לפרק זמן קצר או ארוך – במקום אחר. עבור ישראלים רבים מגמה זו באה לידי ביטוי ברצון לחיות באחת ממדינות האיחוד האירופי, ודרך טובה לעשות זאת היא באמצעות אזרחות פורטוגלית.

יתרונות הניידות

ניידות מתאפיינת במספר יתרונות משמעותיים, כך שאין פלא שמדובר באופציה שהופכת לפופולרית יותר ויותר עם השנים.

ראשית, היא פותחת בפנינו הזדמנויות רבות חדשות. כך למשל מי שרוצה ללמוד תחום מסוים כבר לא מוגבל רק למספר (המועט יחסית) של אוניברסיטאות ומכללות בארץ, אלא יכול לרכוש ידע ויכולות גם באירופה או בארה"ב. בתחומים מסוימים כמו רפואה, רפואת שיניים, וטרינריה, אמנות ולימודים לתארים מתקדמים, הרחבת מנעד האפשרויות משמעותית במיוחד, ולמעשה במקרים רבים מהווה את ההבדל בין האפשרות ללמוד לבין ויתור על החלום. עם אזרחות מתאימה ניתן גם ללמוד בעלות נמוכה מאוד, ולכן אזרחות פורטוגלית עשויה להיות משתלמת במיוחד.

שנית, מבחינה כספית השוק הישראלי הקטן יחסית מגביל את כושר ההשתכרות. הגלובליזציה והניידות מאפשרים לכל אחד ולכל אחת למצות את יכולותיו ולקבל על כך תגמול מתאים, ועוד יתרון בהיבט הפיננסי הוא שעבודה בחו"ל לפרק זמן כזה או אחר הופכת את האדם למבוקש יותר גם בארץ לאחר שיחזור.

היתרון השלישי הוא האפשרות לחוות חיים שונים לגמרי מאלה המוכרים לנו. כך למשל קבלת אזרחות פורטוגלית ובעקבותיה חיים במדינה השקטה שבקצה המערבי של אירופה, לחופי האוקיינוס האטלנטי והים התיכון, היא הזדמנות ליהנות משלווה אמיתית ומחיים בקצב אחר, איטי יותר ולחוץ הרבה פחות.

שינוי התפישה בארץ לאורך השנים

ניידות והגירה הן לא המצאה של המאה ה-21. כבר בשנות השבעים של המאה הקודמת היו לא מעט ישראלים שעברו לארה"ב על-מנת לנסות את מזלם במקום שנתפש אז כארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. על היקף התופעה אפשר ללמוד בין השאר מאמירה של ראש הממשלה דאז, יצחק רבין, שהגדיר את הישראלים שעזבו את הארץ כ"נפולת של נמושות".

האמירה הנ"ל ביטאה מחשבה רווחת – אבל ככל שחלפו השנים, וככל שגדל מספר האנשים שהחליטו לבחון גם אופציות מעבר לים, בין אם לכמה חודשים, בין אם לכמה שנים ובין אם לצמיתות, השתנתה התפישה בציבור. כיום ניידות – או במונח הנפוץ, רילוקיישן – היא העדפה מקובלת שזוכה ללגיטימציה חברתית, ולמעשה אף מהווה משאת נפש של ישראלים רבים. אזרחות פורטוגלית היא כאמור דרך פשוטה ואפקטיבית במקרים רבים לממש את יתרונות הניידות.

למה דווקא אזרחות של פורטוגל?

אזרחות פורטוגלית היא אזרחות אירופאית לכל דבר, שכן המדינה שבחצי האי האיברי משויכת לאיחוד האירופי מאז 1986. בהתאם תוכלו ליהנות מלימודים ועבודה ללא מגבלות, או עם מעט מגבלות, בכל מדינות האיחוד ובהן גרמניה, צרפת, ספרד, בלגיה, הולנד, שוודיה, דנמרק, פינלנד ועוד. עוד סיבה טובה לכך שכשמחפשים אזרחות פורטוגל היא אופציה מומלצת היא הפשטות היחסית של התהליך.

במסגרת התהליך להוצאת אזרחות פורטוגלית שמות משפחה מהווים את הבדיקה הראשונה. אם השם שלכם נמצא ברשימה המתאימה, יש סיכוי סביר מאוד שאתם זכאים לאזרחות ויכולים לממש את אופציית הניידות בתנאים נוחים מאוד.