10 עובדות חשובות על דרכון אירופאי

באירופה שוכנות אלה לצד אלה עשרות מדינות שונות. חלק מהמדינות נהנות מכלכלה חזקה, אבטלה נמוכה, שגשוג ושפע. מדינות אחרות מתמודדות עם מציאות יותר סבוכה, אך לעיתים עם תמיכה של שכנותיהן. מרבית האנשים ינסו להשיג דרכון אירופאי שמאפשר השתלבות במדינות המובילות של אירופה ועבור המתעניינים בכך ריכזנו כמה עובדות חשובות, מועילות ומעניינות.

האם הדרכון מחייב מגורים באירופה

למרות שבמבט ראשון נראה שכל מי שמוציא דרכון אירופאי רוצה לעבור לאירופה, המציאות שונה מעט. הרבה ישראלים רוצים את הדרכון הזה לא דווקא בכדי לעבור מחר, מחרתיים או בעוד כמה שנים, לאירופה. מי שמשיג את הדרכון המיוחל יכולה להמשיך להתגורר בארץ או לעבור לתקופה מסוימת לאירופה, לפי תוכניותיו ורצונותיו. אין חובה להשתמש בדרכון זה ואפשר בהחלט לשמור אותו למקרה הצורך.

האם חייבים להגיע לחו"ל לקבלת הדרכון

בימים אלה נמצאת בכותרות בעיקר זכאות לדרכון פורטוגלי. הסיבה לכך היא שהמדינה מקילה מאוד על יהודים לקבל את הדרכון, על סמך קריטריונים היסטוריים. מי שנולד למשפחה של מגורשי ספרד / פורטוגל זכאי להקלות לעומת אוכלוסיות אחרות. בשתי המדינות הללו ניתן לקבל את הדרכון אפילו בארץ, מבלי לעלות על מטוס. אפשר לבצע את מרבית התהליכים מהארץ, בליווי משפטי ובירוקרטי של עורך דין.

מה התוקף של הדרכון

כל מדינה יכולה להגדיר מועדים שבהם מחויבים בעלי הדרכונים לחדש אותם, אולם הדבר המהותי ביותר הוא שהזכות לשאת דרכון אירופאי איננה מוגבלת בזמן. למעשה מדובר על קבלת אזרחות. מי שעבר את התהליך הזה, קיבל תעודת לידה בשפה המקומית והוציא את הדרכון, נחשב לאזרח המדינה לכל משך חייו. רק נסיבות מאוד קיצוניות יביאו לשלילת אזרחות ומי שמנהל חיים נורמטיביים יוכל להשתלב באירופה, בעסקים, בלימודים או מגורים, ללא הגבלה.

בתוך כמה זמן אפשר לקבל את הדרכון

מכיוון שאפשר לפנות למדינות אירופאיות שונות לצורך קבלת דרכון אירופאי, לא ניתן לציין תקופה זמן מחייבת שדרושה לצורך אישורו. הדבר תלוי מאוד בהגדרות הפנימיות ובבירוקרטיה והאישורים הנדרשים מצד המבקש. אולם, אם ניקח את הדוגמא הנפוצה כיום של הגשת בקשה לקבלת דרכון פורטוגל, נוכל לציין הערכה של זמן ממוצע. נכון ל-2020, מרבית המבקשים שעומדים בקריטריונים יכולים לקבל את האזרחות בתוך כשנתיים לערך. פרק זמן שכזה עומד בעינו כאשר מקפידים על מילוי בקשה מלאה, ללא פספוסים, עם כל ההסברים הנדרשים ומסמכים נלווים.

לא צריכים לוותר על אזרחות ישראלית

מדינה אירופאית עשויה לדרוש מכל מי שמבקש אזרחות לוותר על אזרחות נוכחית. זהו שיקול שחשוב להביא בחשבון מפני שמרבית הישראלים לא מעוניינים בשום פנים ואופן לוותר על האזרחות הישראלית. רבים מהם אף ממשיכים להתגורר בארץ או לנהל בה את מרכז חייהם, במקביל לנסיעות לחו"ל בתדירות כזאת או אחרת. בהקשר זה, נוכל לבשר שכל מי שמבקש לקבל דרכון פורטוגלי לא יידרש לוותר על הדרכון ועל האזרחות הנוכחית.

האם הקריטריונים לקבלת דרכון עומדים להשתנות

כל מדינה באירופה זכאית לשנות מעת לעת את הקריטריונים המאפשרים קבלת אזרחות. שינויים עשויים להתקבל בשל מהפכים פוליטיים פנימיים או בשל סדרת דרישות שמעלות חברות אחרות באיחוד. אכן, גורמים שונים ניסו להפעיל לחץ שיגרור שינויים בהענקת אזרחות ליהודים אך כרגע, זה לא צלח, לא בפורטוגל וגם לא בספרד. יתכן שבעתיד המבקשים יצטרכו לדוגמא להתגורר מספר שנים במדינות אלו, כחלק מהחובות של אזרחים חדשים. כרגע זה עדיין לא קורה.

האם באמת משנה שם המשפחה

בדרך כלל, קבלת אזרחות ודרכון של מדינה כלשהי אינם קשורים כלל עם שמו או שמה של המבקש/ת. אמנם לעיתים מי שעובר לחו"ל גם מכניס שינויים בשם, אך זהו עניין וולונטרי. יחד עם זאת, בבקשה לקבל אזרחות של ספרד או פורטוגל, עשויה המדינה להתעניין בשם המשפחה של המבקש. זה נהוג לא כחדירה לפרטיות אלה על מנת להוכיח שהמבקש שייך לקהילת יהודי ספרד / פורטוגל. שם משפחה מהווה קריטריון שיכול לסייע בקבלת אזרחות, אם כי יש עוד קריטריונים נוספים.

כיצד ליסבון ופורטו קשורים לדרכון

בפורטוגל, קהילת פורטו וקהילת ליסבון הוסמכו על מנת לאשר את הקשר בין מבקש האזרחות לקהילה המקומית. רק לאחר שאחת מהקהילות הללו תקבל את הבקשה, אפשר בסבירות גבוהה לצפות לקבלת אזרחות ודרכון מטעם המדינה. שתי הקהילות הללו הן קהילות יהודיות משגשגות, המהוות קשר ישיר לקהילות העתיקות שהיו בעבר ברחבי המדינה.

מה מקנה הדרכון? זכויות מלאות כמו לכל אזרח

הדרכון מאפשר למחזיק בו לקבל שלל זכויות אזרח, זכויות סוציאליות וכל האפשרויות הגלומות באירופה. לדוגמא, לימודים ברחבי היבשת, כניסה חופשית כמעט לכל מדינה, טיולים בחו"ל ללא ויזה, אפשרות לרכישת נכסים, ניהול עסקים, הלוואות – חיים מלאים כפי שיש לכל אזרח מלידה.

למי אפשר לפנות לצורך קבלת הדרכון

מסובך מאוד לקבל את הדרכון ללא ידע בשפה המקומית וללא הבנה בחוק המקומי. לכאורה, נושא זה יכול להיות מטופל על ידי נוטריון בחו"ל אולם גם עורכי דין ישראלים נכנסו לתמונה. לצורך קבלת דרכון חוקי של מדינה באירופה אפשר לפנות למשרד עורכי דין שעוסק בטיפול מול הרשויות בשנים האחרונות. אם אתם משתייכים למשפחה ספרדית או שהורי ההורים לפני כמה דורות השייכו לקהילה בפורטוגל, פנו לעורך דין שהנפיק עד כה דרכונים שכאלה, למאות על גבי מאות של ישראלים מרוצים.