האם אפשר להעריך בתוך כמה זמן אפשר לקבל דרכון אירופאי

הזמנים משתנים, מדינת ישראל הגיעה להסכם שלום אם איחוד האמירויות ועם מרוקו ומדינות נוספות בדרך. אבל קשה לראות בקרוב ישראלים נוהרים לשגרירות של אבו דאבי, כדי לקבל דרכון. גם בתקופה המיוחדת הזאת, עדיין הדרכון השני הכי מבוקש בארץ (לצד האזרחות הישראלית) הוא ללא ספק דרכון אירופאי. מקובל לחשוב כי צריך להמתין שנים ארוכות וממושכות כדי לקבל תשובה, בין אם שלילית ובין אם חיובית. למעשה, אפשר להעריך מתי, במקרים מסוימים, התשובה תהיה יחסית מהירה ובדרך כלל – חיובית.

כמו "חוק השבות" רק הפוך

מאז שהוקמה מדינת ישראל, מיליונים של יהודים ניצלו את הזכות ההיסטורית שהחקיקה הישראלית מקנה להם. האפשרות לקבל אזרחות ישראלית מתוקף חוק השבות זה עניין מהפכני מבחינה אישית וגם היסטורית ואסור לזלזל בו. יחד עם זאת, בחמש – שש השנים האחרונות נפתח חלון הזדמנויות מיוחד לקבל דרכון אירופאי. חלון ההזדמנות הזה, בהובלת כמה מדינות אירופאיות, עובד קצת כמו חוק השבות, רק הפוך.

אילו מדינות מעניקות מדרכון מהיר

כדי לקבל דרכון אירופאי בצורה יחסית מהירה, צריך להבין את הפוליטיקה של האיחוד. למדינות האיחוד השונות ישנה אוטונומיה ויכולת להחליט מתי הן מעניקות תנאים מיוחדים לאזרחים זרים, שרוצים להפוך לאזרחים. שתי מדינות כיום מאפשרות ליהודים לקבל את הדרכון המקומי בצורה שמאוד מזכירה את חוק השבות. למעשה, התכלית של החקיקה הזאת (למעשה תקנות זמניות), היא להחזיר לאירופה יהודים שעזבו בדורות הקודמים. יחד עם זאת, הדרכון יכול לאפשר הגירה לאירופה אך לא מחייב זאת. הרבה ישראלית שמוציאים דרכון נשארים בארץ ורק מגיעים לאירופה לתקופה מסוימות לצורך עבודה, לימודים, עסקים וכדומה.

שתי המדינות שהחליטו להנהיג את "חוק השבות" בצורה המיוחדת שלו הן ספרד ופורטוגל. מדוע דרכון פורטוגלי או ספרדי דווקא? מפני שאלה שתי המדינות שבעבר גירשו את היהודים שלהן בצורה די גורפת ובצורה מאוד לא אנושית. אזרחות פורטוגלית למגורשי ספרד באה לתקן את הטעות ההיסטורית. מרגע שהיהודים עזבו, למעשה איבדו המדינות הללו שכבה של משכילים, אנשים חכמים, תורמים לחברה וכמובן, אזרחים לכל דבר. אז כל מי שמשפחתו גורשה מהמדינות הללו יכול עם יחסית המתנה לא ארוכה, להפוך לאזרח. ואזרח בשתי המדינות הללו הופך די אוטומטית, לאזרח של אירופה כולה.

כמה זמן לוקח לקבלת הדרכון

לקבל דרכון, כל דרכון, זה לא עניין של ימים או שעות ספורות. זה גם לא דבר שפותרים בדרך כלל תוך חודשיים שלושה. ובכל זאת, בספרד ובפורטוגל אפשר לקבל את האזרחות והדרכון בתוך פרק זמן מאוד מאוד סביר. הניסיון של השנים האחרונות מראה שמדובר בפרק זמן של שנה וחצי (מינימום) עד שנתיים. בדרך כלל זה לא יותר מכך, בהנחה שהבקשה מוגשת נכון, שהמסמכים אותנטיים, שהבקשה מלווה באישורים של הפדרציה הספרדית או קהילת יהודי פורטוגל.

חשוב להבהיר שפרק הזמן להשלמת ההליך איננו התחייבות של אף גורם שהוא. אם מישהו מתייחס לזמן טיפול כהתחייבות, הרי שזה קצת בעייתי. מכיוון שמדובר בתהליך בירוקרטי, אי אפשר ולא נכון לנסות להשפיע על הפקידות במשרדי הפנים בפורטוגל או בספרד. מה שכן, אם מגישים את הבקשה בליווי של גורם מקצועי שליווה ישראלים לאורך שנים בקבלת אזרחויות זרות באירופה, הטיפול לרוב יהיה מסודר יותר, ללא עיכובים מיותרים או תקלות מיותרות. בתהליך צריך גם להביא בחשבון תרגום מסמכים, עבודה מול נוטריון, לעיתים הכנת עץ משפחה היסטורי ומבחן שפה (זו דרישה שקיימת בספרד, אך לא בפורטוגל).