אודות אזרחות ספרדית ליוצאי מרוקו

בשנת 2015 החליטו הרשויות הספרדיות לצאת בבשורה עבור כל צאצאי היהודים שנאלצו לעזוב את המדינה לפני כ-500 שנה בערך. הבשורה, שכללה סוג של התנצלות על הגירוש ההיסטורי, הינה אפשרות לקבל אזרחות. מכיוון שחלק ניכר ממגורשי ספרד החליטו לעזוב את יבשת אירופה ולעבור למדינות אחרות, גם יוצאי מרוקו יכולים לצאת מכך נשכרים. אזרחות ספרדית ליוצאי מרוקו עצמם וכן עבור יוצאי אותה המדינה שכבר נולדו בארץ.

התנאים לקבלת דרכון ואזרחות ספרדית ליוצאי מרוקו

מי שנמצא זכאי לקבלת אזרחות ספרדית יוכל להגיע לספרד בכדי להשלים את ההליכים ולקבל את האזרחות. המשמעות היא כזאת שלמעשה מיד מקבלים דרכון של אותה המדינה. בכך טמונות הרבה יתרונות שנזכיר, אך לפני מעט בקצרה לגבי תנאים לקבלת אזרחות ספרדית. כדי לקבל את האזרחות ואת הדרכון, יש צורך להראות באמצעות מסמכים וסוגי רישומים שונים באיזו קהילה התגוררה המשפחה במקור, לפני המעבר למרוקו. יש לא מעט דרכים שבעזרתן כבר הוכיחו אלפי ישראלים את השורשים הספרדיים וכבר ברשותם ישנו הדרכון המיוחל. בין היתר, ניתן להשתמש ברישומי שמות המשפחה המקוריים, שהיו מקובלים בקהילת ספרד. ניתן להיעזר גם בתרגומים של מיני מסמכים לספרדית והגשתם לאישור. אפשר להיעזר במומחים לאיתור שורשים של משפחות ובניית עצי משפחה אפילו מאות שנים לאחור מימינו אלה.

לרוב, הטיפול בנושא הבדיקה של זכאות לאזרחות ספרדית ליוצאי מרוקו והקשר עם הרשויות הספרדיות נעשה בשיתוף עורכי דין מישראל. אלו עורכי דין אשר בקיאים בהגשת בקשה לאזרחות ואשר מסייעים בהכנת תיק מתאים. עורכי הדין נמצאים לעיתים בקשר הדוק עם גורמים בספרד עצמה, אשר מעורבים בתהליך עצמו. יש לציין כי לפני קבלת האזרחות יש צורך להוכיח בקיאות מסוימת בשפה ובתרבות הספרדית. מקובל, למי שלא דובר את השפה, להיעזר בקורסים ללימוד השפה. לא חייבים לשוחח ספרדית שוטפת או להכיר את החוקה המקומית על בוריה, אך ידיעה מסוימת הינה חובה. לפי מספר הישראלים שכבר קיבלו אזרחות עולה כי זה לא מה שמונע את הצעד הזה. בייחוד לא לאור היתרונות שמקנה האזרחות.

מה בדיוק מקנה אזרחות ספרדית

דרכון ספרדי ואזרחות ספרדית מקנים די הרבה יתרונות חשובים. מובן, שחלק ממבקשי האזרחות מעוניינים לעבור להתגורר בספרד. אך לא זו הסיבה המרכזית לכל ההליך המדובר. לאחר שמקבלים אזרחות ניתן למעשה לעבור ולהתגורר בכל מדינה באירופה שרוצים, לפי הכללים הנהוגים באיחוד האירופי. ולא רק מגורים באירופה אפשריים אלא גם עבודה בכל עיסוק חוקי. זה עוזר לאנשי עסקים וגם לכל מי שרוצה לעבוד במדינות שבהן רמת ההכנסה גבוהה.

מלבד זאת, דרכון מקומי מאפשר ללמוד בכל מוסדות הלימוד הנחשבים של אירופה. ניתן להיעזר ברשימות של מוסדות לימוד נחשבים ולבחור את הפקולטה או את תחום הלימוד שרוצים. יש לציין כי בחלק ניכר ממוסדות הלימוד ניתן ליהנות מלימודים מסובסדים. על פי הקריטריונים, יש גם אפשרות ללימודים בחינם, לפי הישגים או ציוני התאמה שונים. אגב, בעלי אזרחות אירופאית יכולים לא רק לשהות באירופה ככל שעולה על רוחם. הם יכולים לטייל בעולם ולהיכנס כמעט לכל מדינה בהליך קצר ופשוט. אפילו ארה"ב מאפשרת כניסה ללא צורך בויזה.

האם רק ליוצאי מרוקו מגיעה האזרחות

יש עוד דבר אחד שנרצה לומר לקראת סיום. גם אם הוריכם או הורי הוריכם לא הגיעו ממרוקו, יתכן מאוד שתוכלו להגיש בקשה וגם לקבל את האזרחות הספרדית. בהליך דומה לקבלת אזרחות ספרדית ליוצאי מרוקו, ניתן לקבל אזרחות ספרדית ליוצאי טורקיה. כך גם נכון לגבי יוצאי מצרים, לוב וכל מדינה אחרת שאליה נאלצו להגר יהודים לאחר גירוש ספרד או פורטוגל.