למה דרכון פורטוגלי מעורר כל כך הרבה עניין

פורטוגל השמשית נמצאת במרחק של פחות מ-5 שעות טיסה מישראל. ולמרות שלא רבים מאיתנו דוברים פורטוגזית שוטפת, די הרבה תיירים ישראלים הספיקו לבקר במדינה בשנים האחרונות. שלווה, שמש, מחירים זולים, בתי מלון איכותיים, מה רע? אבל כל זה לא מסביר מדוע ולמה מעורר דרכון פורטוגלי כל כך הרבה עניין. אם פעם לא מעט אנשים התעניינו בקבלת אזרחות פולנית או "ייקית" על סמך שורשים משפחתיים אשכנזיים, כיום דומה שתשומת הלב מופנית לפורטוגל. נסביר מהן הסיבות לכך ומדוע חלק גדול מהמתעניינים כולל משפחות של יוצאי צפון אפריקה ומדינות ערב.

הדרכון שפותח פתח לאירופה

מבחינת היקף הכלכלה והתל"ג (תוצר לאומי), אין מה להשוות בין מדינה כמו פורטוגל לבין כלכלות הרבה יותר גדולות, כמו של צרפת או גרמניה. אבל פחות ישראלים מבקשים בימים אלה דרכון של המדינות הללו בהשוואה לפורטוגל הקטנה. מפתיע, לא? באותו עניין וביבשת אחרת אפשר לומר במידה רבה של היגיון, שמבקשי אזרחות אמריקאית, לדוגמא, רוצים לשפר את מצבם הכלכלי. אז שוב ראוי לשאול, למה דרכון פורטוגלי עכשיו. מדוע הוא מעורר עניין כה רב.

התשובה לכך נעוצה בעובדה שפורטוגל הינה חלק מהאיחוד האירופאי כולו. מי שיקבל את הדרכון של מדינה זו בעצם מקבל דרכון אירופאי לכל דבר. כשמסתכלים על האיחוד כעל גוש מדיני אחד, אז כבר הסיפור אחר. זו כלכלה גדולה, חזקה ובעלת פוטנציאל אין סופי. מכיוון שהדרכון מאפשר ללמוד בכל אירופה, להשתלב בעסקים או ללמוד באחד ממוסדות הלימוד הנבחרים, די ברור מאיפה מגיע העניין הרב הזה. ובכל זאת, עדיין לא ענינו על השאלה – מדוע פורטוגל ולא נניח צרפת, בלגיה או ספרד? גם על כך יש לנו תשובות טובות.

הקלות מיוחדות שאין בשום מקום אחר

אחרי שהבנו כי למעשה דרכון פורטוגלי מעניק את הזכויות המגיעות לכל בעל דרכון אירופאי, נעבור לשלב הבא – זכאות. בדרך כלל לא מקובל לדבר על אזרחות נוספת או דרכון נוסף במונחים של זכאות (זכאים יש במשרד השיכון, במשכנתא, לצורך העניין). אז למה אנו בכל זאת מתעקשים לדבר על מונחים של זכאות? כי יש לנו כאן מקרה מאוד מיוחד.

הפורטוגלים החליטו לראות את הדברים בהקשר היסטורי, למעשה בעקבות החלטה ספרדית. בשתי המדינות החליטו לאפשר ליהודים ממוצא פורטוגלי או ספרדי (בהתאמה) לקבל אזרחות ודרכון. המוצא נבחן לא כמקובל, בהתאם למוצא ההורים אלא בהתאם למוצא המשפחתי מתקופת גירוש ספרד. לפני מאות שנים גורשו מספרד ולאחר מכן מפורטוגל המוני משפחות יהודיות. המספרים הם בלתי נתפסים. הצעד הדרקוני הזה נכפה על היהודים שנאלצו לנדוד להגיע בין היתר לרחבי האימפריה העות'מנית, למדינות הבלקן, לטורקיה עצמה, ללוב, למצרים ועוד.

מזה מספר שנים החליטו בפורטוגל לאפשר הוצאת דרכון פורטוגלי בתנאים מיוחדים, לצאצאי כל אותן משפחות של מגורשים. בין היתר, הזכאים פטורים בפורטוגל ממבחן שפה. אין צורך להוכיח אפילו ידע מינימלי בפורטוגזית. בנוסף, אין צורך להתגורר במדינה כתושבים (בדרך כלל יש צורך בתושבות מוכחת של כ-10 שנים). גם לא חייבים להשקיע כסף בכלכלה הפורטוגלית ואין צורך בהורים שהם עצמם ילידי המדינה או דוברי השפה. התנאי המרכזי הוא להוכיח שאתם בעלי זיקה למדינה. וזיקה שמבוססת על קשר משפחתי עתיק, דבר נדיר ולא מקובל במקומות אחרים, בהחלט תאפשר לקבל את הדרכון. ועוד הקלה נוספת – אין צורך לוותר על אזרחות קיימת. כלומר הופכים לאזרחים אירופאים לצד העובדה שנשארים אזרחים ישראלים לכל דבר.

הופכים לאזרחי העולם

מי שיממש את הזכאות לקבלת דרכון פורטוגלי הופך בעצם לאזרח העולם. כאזרחים אירופאים, מתקבלים במאור פנים, בקלות וללא בירוקרטיה לכל מדינה. לא רק שאפשר לעבוד או לפתוח עסק בפורטוגל או בספרד, זה אפשרי גם בגרמניה, בלגיה, הולנד, צרפת וכל יתר מדינות האיחוד. ולמעשה, אזרח אירופאי גם יכול לעבוד כחוק בהרבה מאוד מדינות נוספות, ביבשות אחרות. הכל בהתאם להסכמות ממשלתיות, בין מדינתיות.

על סמך זכאות לדרכון פורטוגלי ולאחר הליך של כשנה עד שנתיים, מקבלים אזרחות שלא ניתנת לביטול. אזרחות לכל החיים שבעזרתה אפשר לטייל מסביב לעולם, גם במדינות שעימן אין לישראל יחסים דיפלומטיים. אזרחות נוספת מאפשרת לנהל עסקים ולהשתתף במכרזים באין ספור מדינות. אפשר כמובן לקנות נכסים, לקבל אשראי, כלומר כל מה שיכול לבצע אזרח בכל מדינה מתוקנת ומתקדמת.

זה הזמן לדרכון בליווי צמוד על עו"ד

ההקלות שניתנו ליהודים בעניין קבלת הדרכון הוארכו בינתיים, אך לא ניתן לדעת מה ילד יום. מספר גורמים פוליטיים במדינה ניסו להקשיח את התנאים, למשל עם דרישה לחובת מגורים במדינה. בינתיים כל זה לא צלח. אבל יתכן שבעתיד התנאים המיוחדים יעבור שינוי או אף יתבטלו. בשלב זה זוהי הדרך הכי פשוטה לקבל דרכון חזק, על כל מקרה שלא יהיה. אם רוצים ללמוד בחו"ל, אם רוצים לעבוד בחו"ל כחוק, לקנות נכס במחיר שלא ניתן למצוא בארץ, לטייל, להשתלב, עכשיו זה הזמן.

איך עושים את זה? פונים למשרד עו"ד שמתמחה באזרחות זרה, עם דגש על ספרד ופורטוגל. על בסיס ייפוי כוח משפטי, מטפלים בשבילכם בכל מה שצריך. למשל, הגשת פניה לקהילה יהודית מוכרת בפורטו או בליסבון. העברת מסמכים והוכחות שונות, לרשויות הפורטוגליות, בפורטוגזית. מעקב אחר הטיפול וביצוע הליכים נדרשים, בשילוב ידיים עם עורך דין מקומי בפורטוגל.