מהם המסלולים המהירים לקבלת אזרחות אירופאית ולמה כדאי

מאז קמה מדינת ישראל המודרנית, היו כאלה שלא רצו להסתפק בתעודת הזהות הכחולה ובאזרחות הישראלית. היו שנים שבהן הייתה נהירה לעבר אזרחות "ייקית" היו שנים שבהן אנשים חיפשו את הדרך להוציא אזרחות פולנית ובקיצור, אנשים אהבו את המחשבה שיש להם אזרחות אירופאית לשעת הצורך. גם בתקופה הנוכחית ישנם מסלולים שנחשבים ליחסית מהירים לצורך קבלת אזרחות נוספת. אזרחות שלא מחליפה ולא באה במקם האזרחות הישראלית אלא באה בנוסף. נסביר על שני המסלולים המהירים והפשוטים יחסית ולמה זה כדאי.

דרכון במסלול הספרדי

המסלול הראשון שנחשב למהיר יחסית בדרך לקבלת אזרחות אירופאית הוא "המסלול הספרדי". מה שעומד בבסיס של המסלול הזה הוא מה שנקרא דרכון אירופאי למגורשי ספרד. על פי החלטה של הרשויות בספרד, יהודים מצאצאי המגורשים נמצאים בעדיפות לקבלת אזרחות. מי שיצליח להראות כי הוא שייך למשפחה של מגורשי ספרד יוכל לקבל את האזרחות המקומית שמקנה את האזרחות האירופאית. זמן הטיפול לרבות הכנת מסמכים כשנה וחצי עד שנתיים בממוצע. לאורך הדרך, צריך גם לעבור מבחן בשפה ותרבות ספרדית. את המבחן הזה אפשר לעבור גם בארץ.

דרכון במסלול הפורטוגלי

מסלול נוסף לקבלת אזרחות אירופאית עובר דרך פורטוגל. גם פורטוגל נקטה במדיניות קיצונית של גירוש היהודים במאה החמש עשרה. לא מעט זה קרה בהשפעת השכנה הספרדית. וכפי שספרד החליטה לתקן את העוול ההיסטורי, כך גם פורטוגל. משפחות שגורשו מפורטוגל (רבות מהן קודם לכן גורשו מספרד) אפשר לומר שהורישו את הזכות לקבל דרכון פורטוגלי על פי הקריטריונים העדכניים לימים אלה. משך הטיפול כשנתיים בממוצע, כאשר נעזרים בעורך דין שמתמחה בהשגת אזרחויות זרות. חשוב לציין כי בפורטוגל, בניגוד לספרד, לא קיים מבחן שפה. בשני המקרים, אגב, לא חייבים להתגורר במדינות הללו לצורך מימוש האזרחות. זאת בניגוד ללא יהודים, שחייבים להיות במעמד של תושבים לצורך דיון בבקשה לאזרחות.

מה מקנה הדרכון האירופאי, למה אנשים מכל העולם מעוניינים בו

אנשים מכל העולם, לא רק מישראל, מאמינים שהדרכון האירופאי הוא אחד המבוקשים ביותר בעולם. מדוע? לצד ארצות הברית, השוק האירופאי והאיחוד האירופאי הם הכלכלות המובילות, החזקות והמערביות ביותר. לאורך ההיסטוריה, אנשים תמיד נמשכו למקומות מבטיחים, עם כלכלה מפותחת. כמובן שבאירופה, גם התרבות מתקדמת, ערכים של סובלנות וקבלת האחר שולטים בכיפה. מערכת החינוך מצוינת, האקדמיה מפותחת ואפשר כמובן להמשיך ולמנות עוד ועוד מעלות.

מבחינה מעשית, האזרחות של האיחוד מאפשרת חופש תנועה מוחלט וחופש מגורים בכל היבשת. יוונים יכולים ללמוד בצרפת או לעבוד בגרמניה. גרמנים יכולים לקנות באופן חופשי בית נופש בספרד או אחוזה בבלגיה. אלה כמובן דוגמאות. ישראלים שמקבלים את הארחות יכולים אם הם רוצים ומתי שהם רוצים להשתלב באיחוד. לדוגמא, אפשר לבצע רילוקיישן בלי שום קשר להחלטה של מעסיק ובלי אישור מיוחד לעבודה. האזרחות מקנה בעצם אישור עבודה לכל המקצועות, בכל המקומות, בכל אירופה.

הרבה יותר קל בצורה כזאת לקנות נכסים, להיכנס לעסקים, להשתלב באיחוד בכל צורה שהיא. כמו כן, דרכון מסוג זה גם מאפשר להיכנס למדינות נוספות בעולם, ללא צורך בויזה בזכות הסכמים בין מדינתיים. אגב, אזרחים יכולים ללמוד באירופה כמעט ללא עלות, משום שמעודדים שם השכלה רחבה על חשבון המדינה. עבור מי שיגור באירופה כאזרח והופך שם להורה, הרי שהילדים מקבלים מעמד של אזרח באופן אוטומטי. כל אלה מהווים סיבות חשובות לכך שגם כיום, דרכון נוסף נחשב למטרה לגיטימית, עבור ישראלים (ולא ישראלים) רבים וטובים.