איך תדעו אם אתם זכאים לאזרחות אירופאית?

ישראל כידוע איננה שוכנת ביבשת אירופה, אך רבים מאזרחיה הינם צאצאים ליוצאי מדינות אירופאיות שונות. מסיבה זו, רבים בישראל זכאים אפילו כיום, לקבלת אזרחות אירופאית. ועובדה מעניינת היא שאפילו ישראלים שהוריהם או הורי הוריהם עלו ממדינות שאינן אירופאיות, יכולים לעמוד בקריטריונים לקבלת אזרחות אל האיחוד, יחידה מדינית הכוללת כיום כשלושים מדינות.

האם יש מדינות אירופאית שמקלות על קבלת אזרחות

לפני שמתחילים את התהליך של הגשת בקשה לקבלת דרכון אירופאי, כדאי להבין נקודה מרכזית. למרות שהאיחוד האירופאי הוא במידה מסוימת יחידה מדינית אחת, עדיין לכל מדינה יש אוטונומיה מלאה וחופש החלטה בנושאי הגירה ואזרחות. מסיבה זו חשוב לומר שקיימות כמה מדינות אשר נוקטות יד קלה יותר מאחרות, בהענקת דרכון ואזרחות, בכפוף לקריטריונים נבחרים.

כמה מדינות, למשל, מקבלות בברכה אזרחים מחוץ לאיחוד, במידה והם מצליחים למצוא מעסיק מקומי שמעוניין להעסיק אותם לטווח ארוך במקצוע מבוקש. מדינות כמו פורטוגל וספרד, הנהיגו כללים מקלים, של מתן אזרחות ליהודים על בסיס רקע היסטורי. כלומר, יהודים שהם מצאצאי המגורשים, זכאים להליך מיוחד של אזרחות דרך מדינות אלה. מי שכבר קיבל אזרחות של אחת ממדינות האיחוד, נהנה מזכויות מקיפות, גם ביתר המדינות שיש ביניהן הסכמי שיתוף, חופש מעבר, חופש עיסוק ועוד.

האם אני זכאי לאזרחות? התשובה טמונה במשפחה

בין קבוצות הדיון המקוונות, רווחת מאוד הסוגייה של דרכון פורטוגלי רשימת שמות משפחה. הסיבה לעניין הרב שאנשים מגלים בכך, לא נובעת רק מהרצון לחקור את השורשים המשפחתיים (עניין שכבודו במקומו מונח). סיבה מרכזית נשענת על כך ששם המשפחה מעיד על מקורה של המשפחה, כלומר ארץ המוצא, ויכול להועיל בהשגת האזרחות.

יש לפני קבלת דרכון פורטוגלי שלבים שונים. השלב הראשון מתחיל בבדיקה פשוטה: בדקו האם שם המשפחה המקורי שלכם, נמצא ברשימה המאפיינת את השמות של בני קהילת פורטוגל העתיקה. אם שם המשפחה שלכם אכן נמצא ברשימה, אתם זכאים לאזרחות בסבירות גבוהה מאוד. אמנם קבלת האזרחות איננה אוטומטית, אבל אם עובדים את השלבים הבאים בהצלחה, מקבלים אזרחות בעלת תוקף לכל החיים.

מלבד שם המשפחה, יש להעביר בקשה לקהילת יהודי פורטוגל, על מנת שתאשש את היותכם מצאצאי מגורשי פורטוגל. לאחר שמקבלים אישור שכזה, ניתן לצרף אותו לבקשה רשמית לקבלת אזרחות. כיום, פורטוגל אינה דורשת מיהודים במסלול זה להיבחן בידיעת השפה המקומית ואף אין צורך להגר למדינה בשלב זה. בניגוד למקובל במרבית מדינות אירופה, ניתן לקבל את האזרחות מבלי להתגורר במדינה לפני כן 5 או 10 שנים בתוך תושבים בהסדר זמני. כחלק מהבקשה לאזרחות, יגיש בשמכם עורך דין תיק בקשה מפורט. יצורפו למשל מסמכים המעידים על זיקה למדינה, תעודת יושר, אילן יוחסין לפי הצורך ועוד.

היתרונות בדרכון נוסף

נסכם, אם כן, לגבי דרכון פורטוגלי יתרונות ומדוע זה הזמן הנכון:

  1. הדרכון פותח דלת לכל רחבי אירופה.
  2. על סמך הדרכון אפשר להירשם ללימודים באירופה, במוסדות בעלי תמיכה ממשלתית ובמחירים מסובסדים (לעיתים חינם).
  3. אפשר לטייל או לעבוד באיחוד, ללא הגבלה.
  4. בעלי דרכון מאירופה זכאים להיכנס לארה"ב ללא ויזה.
  5. על פי המסתמן, בעתיד תנאי קבלת האזרחות באירופה עשויים להשתנות ולהיעשות יותר סבוכים. מי שמתחיל את התהליך כעת, סיכויו להצלחה עולים.
  6. אין צורך לוותר על אזרחות ישראלית ואין צורך לעבור מבחן שפה (בספרד, לשם השוואה, נדרש מבחן ידיעת השפה).
  7. בעלי אזרחות מקומית יכולים להשתלב יותר בקלות בעסקים, להשתתף במכרזים וכדומה.