אם יש לכם אזרחות פורטוגלית זה אומר שתקבלו ישר גם דרכון פורטוגלי?

מאז שנת 2015 הגישו עשרות אלפי יהודים ובהם גם ישראלים, בקשה לקבל אזרחות פורטוגלית. ללא אזרחות שכזאת, חשוב לציין, לא קיימת זכאות לדרכון פורטוגלי. לאחרונה, אושר שינוי לחוק, שצפוי להיכנס לתוקף בהדרגה. עד כה, אלפים רבים כבר קיבלו את האזרחות או עומדים לקבל אותה, וכעת תוהים האם מגיע להם לקבל את הדרכון באופן אוטומטי, מה לגבי דרכון פורטוגלי מחיר וכיוצא בזה. בשורות הבאות נסביר כל מה שחשוב לכם לדעת על כך. כמו כן נצרף בסוף הדברים טיפ חשוב ומועיל.

קבלת אזרחות בפורטוגל, על קצה המזלג

לפני שנתייחס לדרכון, צריך לומר כמה מילים, על קצה המזלג, לגבי קבלת אזרחות פורטוגלית. מאוד 2015, נהוגים בפורטוגל תנאים מאוד מקלים של קבלת אזרחות ליהודים שהם צאצאי מגורשי פורטוגל. יש צורך להוכיח זיקה לקהילה היהודית המקומית, למשל על ידי ידע בלדינו, מתן מסמכים הוכחה אודות ארץ העלייה והמוצא של ההורים או הורי הורים, מסמכים עם שם משפחה מקורי, פירוט ההיסטוריה המשפחתית על ידי עץ משפחה שהכין חוקר גניאולוגי וכדומה. כמו כן, הרשויות מקנות אזרחות לבוגרים מעל 18, בעלי אישור שאין להם עבר פלילי, לאחר תשלום אגרות, מסירת מסמכים מתורגמים ועוד. כמו כן, שינויי החוק מציינים כי יש להוסיף זיקה עדכנית למדינה.

ישראלים רבים המעוניינים לעבוד בחו"ל, או לעשות רילוקיישן מלא, פועלים לקבלת דרכון פורטוגלי אירופאי וזאת על מנת שיוכלו להיות אזרחים אירופאים ולעבור לגור באירופה ללא הגבלה או הוצאת ויזה מיוחדת! למשל אלי מתנה, דיג'יי מוכר בישראל יוכל גם לעבוד באירופה ללא הגבלה בעזרת דרכון פורטוגלי אירופאי.

כך מוציאים דרכון בשגרירות

אם עברתם בהצלחה דרכון פורטוגלי שלבים מקדימים, כלומר הוכרה הזיקה שלכם למדינה, קיבלתם אזרחות רשמית, רוב הדרך כבר מאחוריכם. כעת, כדאי לדעת שאם אתם נמצאים בארץ ולא באירופה, אין שום מניעה להוציא את הדרכון שמגיע לכם דרך שגרירות פורטוגל. התהליך מתחיל עם קביעה של תור בשגרירות. בשלב זה המטרה היא להוציא תעודת זהות. בשגרירות ינחו אתכם למלא את הטפסים המתאימים על מנת שתקבלו את התעודה. לאחר שהתעודה תהיה מוכנה, תקבלו אותה בשגרירות ורק אז ניתן יהיה לבקש דרכון. אין ברירה, גם פה יש בירוקרטיה ותצטרכו למלא את הטופס שתקבלו בשגרירות. שימו לב כי התהליך כולו לא קורה מהיום למחר. למעשה, אפשר לצפות לתהליך של כמה שבועות ואף כמה חודשים. הבשורות הטובות הן שלא נזקקתם בשביל זה לכרטיס טיסה.

מהר יותר – לאסוף דרכון בפורטוגל

אם אתם קצרים בזמן או שפשוט מתחשק לכם להיות אזרחים אירופאים בלי להמתין, ניתן לעבור תהליך הרבה יותר מהר, בפורטוגל עצמה. זה לא רק מהיר יותר, כמובן, אלא גם תוכלו לנצל את התהליך על מנת לבקר באחת המדינות החביבות באירופה, עם חוף ים מדהים באורך מאות קילומטרים (וגם מזג אוויר נוח לרוב).

לצורך העניין, הכינו את הדרכון הישראלי שלכם (וודאו שהוא בתוקף), הזמינו כרטיסי טיסה וגם חדר במלון. בנוסף, צריך לתאם במשרד המשפטים של פורטוגל, שהוא הגוף שמנפיק את תעודות הזהות והדרכונים לאזרחים המקומיים. דרך משרד המשפטים תמלאו את הבקשה ולאחר מכן תוכלו לטייל או לנפוש במלון. בתוך פרק זמן קצר, תוכלו לחזור למשרד המשפטים ולאסוף את תעודת הזהות העדכנית (תעודה ביומטרית בדרך כלל) וכן את הדרכון המקומי שלכם.

טיפ חשוב: אמנם לא את כל התהליך ניתן להשלים אונליין, משום שהבירוקרטיה הממשלתית בכל העולם לא הופכת למיותרת בין לילה, אבל יש לנו טיפ. ממשלת פורטוגל השיקה אתר ממשלתי שבעזרתו ניתן לעקוב אחר תהליכים כגון קבלת אזרחות או דרכון. בתהליך, מקבלים מספר מעקב שאותו מזינים באתר. בתגובה מקבלים את מצב הסטטוס של הבקשה שהגשתם בשלב מוקדם יותר.