דרכון ספרדי והעובדות: מיתוס מול מציאות

במשך הרבה מאוד שנים אנשים שרצו להוציא דרכון זר נתקלו בלא מעט קשיים, בירוקרטיות מסובכות והמתנה של שנים רבות. כמעט בשום מקום בעולם לא נוקטים להקל על אזרחים זרים, שרוצים להפוך לתושבים, שלא לומר אזרחים. אבל אז קמה בוקר אחד ממשלת ספרד והחליטה להפתיע עם שינוי דרמטי. על בסיס תקנות, זמניות אמנם אבל חוקיות לכל דבר, אפשר לקבל בתנאים מסוימים דרכון ספרדי בקלות מפתיעה. אם זה נראה לכם מוגזם, כנראה שאתם מכירים כל מיני מיתוסים שאולי נכונים לגבי מדינות אחרות, אבל לא במקרה הזה. לכן, החלטנו כשירות לקורא לרכז את כל המיתוסים מול המציאות בשטח.

חייבים להתגורר בספרד למשך מספר שנים, זה נכון?

עבור יהודים שעומדים בקריטריונים מסוימים (עליהם נסביר בהמשך), אין שום חובה להתגורר בספרד למשך כמה שנים כדי לקבל דרכון ספרדי. המציאות היא שמרבית האנשים שרוצים לקבל אזרחות מקומית אכן יצטרכו לעבור מספר שנים במדינה בתור תושבים. אבל, עבור יהודים שמשפחתם מוכרת כמשפחה של מגורשי ספרד, זו לא המציאות. יתכן שבעתיד התקנות יוקפאו או יבוטלו אבל בינתיים, מי שבקשתו תיענה בחיוב, יהיה זכאי לדרכון שמקנה אזרחות מלאה, ללא תושבות מוקדמת ובלי להתגורר כמה שנים לפני כן.

אפשר לקבל דרכון גם בלי לדעת ספרדית, זה נכון?

בעניין מבחן שפה לתושבים חדשים, במשך זמן מה היו השערות וספקולציות, אך הן נבעו בגלל אי הבנה. כל מי שרוצה לקבל דרכון ספרדי חייב להיבחן במבחן שפה, אם כי הוא לא מאוד מורכב וקשה. אפשר ללמוד בארץ במוסד מקצועי שמלמד את השפה כך שאפשר להסתדר עם המבחן גם ללא רקע קודם או ידע בשפה מהבית. המיתוס שגרס שאפשר להיקלט במדינה מבלי לדעת ספרדית נובע ממה שנהוג בפורטוגל השכנה. פורטוגל קולטת כיום יהודים כאזרחים חדשים, גם ללא ידיעת השפה הפורטוגלית. אבל חוק זה מחייב אך ורק את השלטונות בפורטוגל ולא בספרד.

זהו הדרכון הכי טוב כיום

ספרד זו מדינה חביבה, שטופת שמש ומסבירת פנים. אין ספק כי כיף לטייל שם כתיירים וממש לא רק לקבל אזרחות מקומית. אבל לא צריך להיסחף ולהניח כי דרכון ספרדי זה הדרכון הכי טוב כיום. הערך שלו באמת גבוה, בהשוואה להמון דרכונים אחרים, אבל הוא נמצא בשורה אחת עם הדרכונים של המדינות האחרות המובילות באיחוד. צריך לחדד: האמת היא שהרבה מגישים בקשה לאזרחות הזאת פשוט מפני שקל יותר להשיג את האזרחות הזאת ביחס למרבית המדינות האחרות. אפשר להתייחס אליו בתור דרכון ספרדי ליוצאי מרוקו, מפני שהוא רלוונטי לעולי מרוקו שרבים מהם הגיעו לשם בשל גירוש ספרד. עבורם ועבור רבים אחרים מיוצרי צפון אפריקה, ארצות הבלקן, מדינות ערב ואחרים, מדובר בדרכון הכי טוב במובן של הכי נוח להשגה.

כל מגורשי ספרד יכולים לקבל דרכון פורטוגלי, האמנם?

בגלל הקרבה בין ספרד לפורטוגל, נדמה לעיתים כי מדובר ב"אחיות תאומות". למעשה, התרבות של שתי המדינות נבדלת במידה רבה ואפילו השפות אינן זהות. מיתוס רווח מתאר מציאות שכל מי ששייך למשפחה של מגורשי ספרד יכול לבחור בין דרכון פורטוגלי לבין דרכון ספרדי. אך האמנם זה נכון? דרכון פורטוגלי למגורשי ספרד יכול להתאים אך ורק למגורשי ספרד שהם באותה העת גם מגורשי פורטוגל. המשמעות: חלק גדול ממגורשי ספרד נמלטו מפני הגזרות לפורטוגל. לא עברו שנים רבות וגם בפורטוגל הוכרז גירוש. מרבית המגורשים מפורטוגל היו קודם לכן מגורשי ספרד. רק אלה הורישו לצאצאיהם את האפשרות לבחור איזה דרכון הם מעדיפים, האם הספרדי או האם הפורטוגלי. יש לציין שמבחינה מעשית, שני האפשרויות למעשה מקנות דרכון אירופאי לכל דבר.

אין דבר כזה, אזרחות כפולה, האמנם?

רבות ממדינות העולם ובפרט המדינות באירופה, דורשות סוג מסוים של "הוכחת נאמנות" למדינה. ההוכחה הזאת לא בהכרח מחייבת שבועת אמונים בשילוב חובת שירות צבאי, אבל כן מחייבת וויתור על אזרחות אחרת. הרעיון הוא שאזרחות היא עניין רציני, זו לא גחמה ולא דבר שמבקשים או מקבלים כלאחר יד. אבל יחד עם זאת, לא מדובר במצב רגיל. יהודים שמקבלים את הדרכון של ספרד מקבלים את מה שמגיע להם בכפוף לזכות היסטורית שנגזלה באכזריות. אי לכך, הוחלט שמי שיבקש אזרחות זאת לא יצטרך בשום פנים ואופן לוותר על האזרחות הישראלית. כך שמי שחושב שאין דבר כזה, אזרחות כפולה, צריך להבין שזהו מיתוס ותו לא.

אפשר להוריש את הדרכון ללא שום בעיה, זה נכון?

אנו רגילים לקבל כעובדה, את ההורשה של אזרחות מהורים לילדים. בדרך כלל, הורים אכן מורישים את הזהות הלאומית ואת האזרחות לילדים. אבל לא תמיד זה מתרחש באופן אוטומטי. מדינות רבות קבעו סייגים ויש הרבה מאוד סעיפים בחוק, במדינות אירופה השונות, שדנות בכך. אם נתייחס כרגע לרעיון של דרכון ספרדי למגורשי ספרד, הרי שנראה מובן מאליו שהורים שעומדים בקריטריונים, יורישו את הזכות הזאת לצאצאים. אבל, הקניית הדרכון לפי התקנות מתייחס לממד האישי. כל מי שרוצה דרכון צריך להגיש בקשה אישית (כן, אפילו אם מדובר בילד). שונה הדבר אם מדובר על הורים לילדים, שילדיהם נולדו לאחר שהם כבר קיבלו את הזכאות לדרכון. במקרה זה, ניתן להוריש את האזרחות בכפוף לאמור בחוק האזרחות.