דרכון פורטוגלי ליוצאי מדינות הבלקן

ישראלים רבים חושקים בדרכון של מדינה אירופאית שפותח דלתות חשובות מאוד בכל רחבי היבשת, ובפרט במדינות המשתייכות לאיחוד האירופי. עבור חלקם מדובר במעין פוליסת ביטוח, ועבור אחרים קרש קפיצה לעבודה משתלמת במדינות כמו גרמניה, בלגיה או הולנד, לימודים במוסדות אקדמיים מהשורה הראשונה במחירים אטרקטיביים ואפילו חיים ביבשת השלווה. מאז 2015 אחת האופציות היותר מדוברות ומבוקשות היא דרכון פורטוגלי. בניגוד לדרכונים אחרים כמו זה הפולני או הרומני שרלוונטיים רק ליוצאי אותה מדינה ולצאצאיהם, במקרה של הדרכון הפורטוגלי הזכאות רחבה מאוד – וגם יוצאי מדינות הבלקן השונות יכולים לממש אותה בחלק מהמקרים.

ליוצאי אילו מדינות בבלקן כדאי לבחון זכאות?

באופן עקרוני ישראלים שהם עצמם, הוריהם, ההורים של הוריהם וכך הלאה הגיעו מאחת ממדינות הבלקן עשויים להיות זכאים לדרכון של פורטוגל. הכלל הנ"ל רלוונטי לכל המדינות שמרכיבות את החלק הדרום מזרחי של אירופה: יוון, טורקיה, בולגריה, רומניה, אלבניה, יוגוסלביה וכמובן כל המדינות שנולדו אחרי שיוגוסלביה התפרקה – סלובניה, קרואטיה, סרביה, מונטנגרו, מקדוניה הצפונית, בוסניה והרצגובינה וקוסובו.

חשוב להדגיש ששנת העלייה לישראל שלכם או של המשפחה שלכם כלל אינה רלוונטית. הבדיקה הראשונית היא על סמך שם המשפחה, ולאחר מכן מתבצעות בדיקות מעמיקות יותר.

למה יוצאי הבלקן עשויים להיות זכאים לדרכון הפורטוגלי?

דרכון פורטוגלי ניתן לא רק למי שהגיע לישראל מהמדינה שבשפיץ המערבי של אירופה אלא גם לצאצאי יוצאי הבלקן (וכן מדינות אחרות) על בסיס חוק שחוקק בפורטוגל ב-2015. חוק זה מכיר בגירוש יהודי פורטוגל, שבוצע מעט לאחר גירוש ספרד – בסוף המאה ה-15 ותחילתה של המאה ה-16 – ולמעשה מאפשר לכל מי שהשורשים המשפחתיים שלו מגיעים לקהילה היהודית של פורטוגל באותם שנים להגיש בקשה לדרכון.

כדאי לדעת שבסוף המאה ה-15 חיו בפורטוגל כ-100,000 יהודים, חלקם משפחות ותיקות במדינה ואחרים כאלה שהגיעו אליה לאחר שגורשו מספרד השכנה. באופן טבעי לאותם 100,000 איש ואישה יש צאצאים רבים מאוד, שלאחר הגירוש מפורטוגל התפזרו בשלל מקומות. בין השאר היו לא מעט יהודים שהגיעו ליוון, טורקיה ולחבלי ארץ נוספים באזור הבלקן (המקומות שהפכו מאוחר יותר לרומניה, יוגוסלביה, בולגריה וכו'). התוצאה: כשמחפשים דרכון פורטוגל היא אופציה רלוונטית גם למי ששייך למשפחה שהשורשים המוכרים שלה הם בבלקן, אבל עוד קודם לכן היא חיה בחצי האי האיברי.

אילו תנאים מציבה ממשלת פורטוגל למי שמבקש דרכון?

התנאי הראשון למתן דרכון פורטוגלי הוא כאמור שורשים במדינה, גם אם מדובר בחיים בה במאה ה-15. לשם כך יש לקבל אישור מטעם הקהילה היהודית העכשווית בפורטוגל.

בנוסף, זכאות לדרכון פורטוגלי מותנית בהיעדר עבר פלילי בעייתי: מי שהורשע בארץ בביצוע עבירה שהעונש עליה בפורטוגל הוא 3 שנות מאסר ומעלה מנוע מלקבל את הדרכון (גם אם נשפט בישראל למאסר קצר יותר).

למה ליוצאי הבלקן כדאי לבקש דווקא את הדרכון הפורטוגלי?

גם רומניה, גם בולגריה, גם קרואטיה, גם סלובניה וגם יוון חברות באיחוד האירופי, ובהתאם דרכון שלהן הוא דרכון אירופאי לכל דבר. מצד שני, גם ליוצאי אותן מדינות, במקרים רבים מאוד, קל יותר לקבל דרכון פורטוגלי מאשר את הדרכון של המדינה ממנה הם (או הוריהם) הגיעו. עבור יוצאי מדינות הבלקן שאינן חברות באיחוד, דרכון שלהן לא באמת פותח דלתות, ולכן האופציה של הדרכון הפורטוגלי היא למעשה היחידה הרלוונטית.

לצד הקלות היחסית, כדאי לקחת בחשבון גם את התועלת הרבה שמקנה דרכון זה: אפשרות לעבוד ו/או ללמוד באירופה, וגם חיים בפורטוגל עצמה, לפרק זמן כזה או אחר, עשויים להיות חוויה מרתקת ומעצימה.