הוצאת דרכון פורטוגלי – עדכונים אחרונים מ-2020

שינויי חקיקה משמעותיים משנת 2015 הפכו את הדרכון הפורטוגלי – דרכון אירופאי לכל דבר שפותח אפשרויות רבות – לנגיש מאוד למאות אלפי ישראלים. ואכן, ישראלים רבים כבר ניצלו את החוק שהנהיגה הממשלה של פדרו פאסוש קואליו, מי שניהל את המדינה שבחצי האי האיברי מיוני 2011 ועד נובמבר 2015. במהלך קיץ 2020 דנה ממשלת פורטוגל הנוכחית באפשרות לשנות את אותו חוק ובאופן טבעי הדיון, וההחלטות שהתקבלו בעקבותיו, עוררו עניין רב בארץ גם בימי המשבר הבריאותי והכלכלי עקב מגפת הקורונה.

מדוע נולדה היוזמה לשינוי החוק בפורטוגל ב-2020?

"חוק המגורשים", או אם תרצו "חוק השבות הפורטוגזי", מאפשר לצאצאים של כל מי שגורשו מפורטוגל במאות ה-15 וה-16 להגיש בקשה לקבל דרכון פורטוגלי. חוק זה חוקק על-ידי ממשלת פורטוגל ב-1.3.2015, ובנוסף לעשרות אלפי הישראלים שקפצו על המציאה היו גם יהודים רבים ברחבי העולם, צאצאי מגורשים גם הם, שפנו לרשויות בפורטוגל בבקשה לקבל דרכון.

כיום, כדאי לדעת, שולטת בפורטוגל ממשלה אחרת. בסוף 2015 נערכו בחירות, והמועמד של המפלגה הסוציאלית, אנטוניו קושטה, הצליח להקים קואליציה והחליף את ראש הממשלה הקודם מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית, פדרו פאסוש קואליו. בשנים שחלפו מאז נשמעו קולות במדינה – שאגב, הפכה לדמוקרטיה רק ב-1974, בעקבות מה שכונה "מהפכת הציפורנים" – כנגד החוק. הביקורת התמקדה בכך שהדרכון הפורטוגלי הפך למוצר מסחרי. בנוסף הביעה אחת מחברות הפרלמנט הבכירות של המפלגה הסוציאליסטית חשש לפגיעה בזהות הלאומית של הפורטוגלים אם למדינה יגיעו יהודים רבים.

אמנם המפלגה הסוציאלית, זו שכאמור שולטת היום, היא זו שהתניעה במקור את תהליך חקיקת החוק שמקנה זכאות לדרכון פורטוגלי לכל מי שאבות אבותיו גורשו מהמדינה, אולם הביקורת הציבורית גרמה לה לדון מחדש בחוק.

אילו שינויים הוצעו לחוק שמאפשר לישראלים לקבל דרכון של פורטוגל?

על-מנת למנוע מצב שבו דרכון פורטוגלי הוא מוצר מסחרי, ביקשו יוזמי השינוי בחוק לחזק את הזיקה של מקבליו למדינה. למעשה הוגשו מספר הצעות לשינויים, שמהווים למעשה מגבלות של ממש על מי שמבקש להצטייד בדרכון של המדינה האירופאית.

הצעה אחת, של המפלגה הסוציאלית, ביקשה לקבוע שרק מי שגר שנתיים בפורטוגל יוכל להגיש בקשה לאזרחות. הצעה שנייה, של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, קבעה מספר תנאים אפשריים להגשת הבקשה הנ"ל: מגורים בפורטוגל במשך שנתיים, או נסיעות בתדירות גבוהה למדינה שבקצה המערבי של אירופה, או קשרי עבודה משמעותיים עם גורמים במדינה, או החזקה של נכס (כלומר נדל"ן) במשך 3 שנים או יותר.

הצעה שלישית, גם היא של המפלגה הסוציאלית שבשלטון, ביקשה לבטל כליל את החוק שמאפשר את קבלת הדרכון הפורטוגלי בעוד 5 שנים.

מה היו תוצאות הדיון בפרלמנט של פורטוגל?

לקראת הדיונים בפרלמנט של פורטוגל, שמונה 230 חברים, הפעילה הקהילה היהודית במדינה לחץ של ממש על מקבלי ההחלטות להימנע משינוי החוק. בפרט נמתחה ביקורת חריפה על אותה חברת פרלמנט בכירה שהביעה חשש לזהות הלאומית של פורטוגל, והיא אף הואשמה באנטישמיות.

במהלך הדיון בפרלמנט סביב הצעות השינוי לחוק לא הצליחו המפלגה הסוציאלית שבשלטון והמפלגה הסוציאל-דמוקרטית שהיא השנייה בגודלה להגיע להסכמות – והתוצאה הייתה שכל ההצעות לשינויים נדחו. ככל הנראה גם למשבר הקורונה חלק בדחיית הקשחת העמדות, אבל חשוב לקחת בחשבון שהרצון לחזק את הזיקה של כל מי שמקבל דרכון פורטוגלי למדינה עדיין קיים, ולכן ייתכנו בעתיד (כולל הקרוב) שינויים.

מהם התנאים לקבלת הדרכון הפורטוגלי נכון לקיץ 2020?

כאמור נכון ליולי 2020, אין שינוי בתהליך קבלתו של הדרכון הפורטוגלי והחוק מ-2015 עדיין תקף כפי שהוא. כדאי לדעת אגב שמדובר בחוק שעבר בפרלמנט של פורטוגל בעקבות חקיקה דומה בספרד השכנה: כפי שבהקשר של דרכון ספרדי זכאות מותנית בהוכחת שורשים במדינה זו, כך הזכאות לקבלת הדרכון של פורטוגל מחייבת הצגת מסמכים שיעידו כי דורות קודמים במשפחה חיו בפורטוגל.

עוד חשוב להדגיש כי כל אדם בעל שורשים כנ"ל רשאי להגיש את הבקשה בלי קשר לבני משפחתו האחרים וגם אם הוריו למשל בחרו שלא לבצע את ההליך שבסופו קבלת דרכון פורטוגלי.

איך אפשר לברר עמידה בתנאי הסף?

מי שמכיר את ההיסטוריה המשפחתית ויודע כי היא מגיעה עד לפורטוגל של המאה ה-15 וה-16, מן הסתם עומד בתנאי הסף ויכול להתחיל בתהליך.

במקרים אחרים ניתן לברר לפי שם המשפחה. בהקשר זה כדאי לציין שהיהודים שגורשו מפורטוגל קצת אחרי גירוש ספרד, התפזרו במדינות רבות מאוד ברחבי העולם. בהתאם הזכאות לדרכון רלוונטית לישראלים ממוצא טורקי, בולגרי, יווני, סורי, מצרי, תוניסאי, אלג'יראי, מרוקאי, רומני, הונגרי, ארגנטינאי, הולנדי ועוד ועוד.

עוד דגש חשוב הוא שגם נישואין לצאצא של יוצאי פורטוגל מקנים זכאות לקבלת דרכון, וזאת לאחר שחלפו 3 שנים או יותר ממועד החתונה. לעומת זאת הוצאת דרכון פורטוגלי להורים לא מובילה להנפקת דרכון דומה באופן אוטומטי לילדים, ויש להגיש בקשה נפרדת.

כמובן שאין צורך לוותר על האזרחות הישראלית לטובת הדרכון הפורטוגלי וניתן ליהנות מכל היתרונות שלו גם כשנשארים אזרחים ישראלים לכל דבר. מאחר שהחוק בפורטוגל עלול כן להשתנות בעתיד, ולאו דווקא הרחוק (גם אם כמובן חולף פרק זמן מסוים מעדכון החוק ועד שהשינויים נכנסים לתוקף), ההמלצה היא לא להתעכב אלא לצאת לדרך שמובילה אל הדרכון הנכסף כבר היום.