למי יתאים דרכון פורטוגלי ומה הוא מקנה

האם גם אתם שייכים לבני המזל שעומדים בקריטריונים לקבלת דרכון פורטוגלי? מסתבר שהרבה מאוד ישראלים יכולים לבקש ולקבל את הדרכון שמקנה אזרחות של מדינה באיחוד האירופי. האם התהליך ממושך, האם בכלל יתאים לכם להחזיק בבית את הדרכון (גם אם אין ברצונכם להתגורר בחו"ל בשנים הקרובות), האם גם ילדים יכולים להיות זכאים. כל התשובות, לכל השאלות המסקרנות.

מי יכול לבקש דרכון, מהם הקריטריונים

על פי החוק הפורטוגלי, יש קריטריונים די קשיחים לבקשת וקבלת דרכון פורטוגלי. לרוב, הוא יגיע אך ורק לאזרחים או לאנשים שקיבלו אישור תושבות ושהו במדינה כחוק, לאורך זמן. כאלה שמצאו עבודה מאושרת והוכיחו רצון לתרום למדינה כאזרחים מועילים ולהשתקע במדינה. אולם מסתבר שיהודים, לפחות בשנים האחרונות, הם יוצאים מן הכלל מבחינה זאת. החלטה של הרשויות בספרד ולאחר מכן גם אלה של פורטוגל, שינתה מאוד את פני הדברים. ההקלות משמעותיות ביותר וחלות גם על יהודים שלא רוצים בשלב זה (או בכלל) לעבור להתגורר בפורטוגל.

כל יהודי (או יהודייה) שאבות אבותיו או אימהותיו בדורות קודמים התגוררו במדינה, יכול לעמוד בקריטריונים, נכון להיום. התנאי הוא שהמשפחה נאלצה לעזוב את המדינה לפני מאות שנים, בגלל גירוש פורטוגל. זהו למעשה הקריטריון העיקרי ואפשר אף לומר כמעט היחיד. מי שיצליח להוכיח זאת בעזרת מייצג ממשרד עורכי דין שבקיא בהליך, יוכל לקבל את האזרחות שמקנה למעשה גם אזרחות אירופאית. אין חובה של מגורים במדינה. אין חובה להוכיח שיש לכם מקום עבודה מסודר בפורטוגל. אתם אפילו לא צריכים להוכיח שאתם מבינים פורטוגזית או ספרדית. כל זאת, בניגוד לכל אחד אחר שרוצה אישור להשתקע במדינה ולאחוז כחוק בדרכון מקומי. גם הורים יכולים לבקש עבור ילדיהם את הדרכון. אישור בקשה הוא אישי כך שכל בן משפחה צריך לעבור את אותו תהליך, בלי קשר בין אחד לשני.

מדוע רבים כל כך מעוניינים בדרכון זה

רבים בארץ כבר החלו את התהליך או כבר קיבלו דרכון. נוכל הצביע על מגוון רחב של סיבות לכך שישראלים ואפילו רבים מיהודי התפוצות הגישו בקשה. אחוז גדול מהמבקשים כבר הספיקו לסיים את ההליך. הסיבות מגוונות:

דרכון פורטוגלי לא מחייב וויתור על האזרחות המקומית הישראלית. מותר להחזיק בשתי האזרחויות במקביל וגם בשני הדרכונים. מצד שני, גם אנשים שממש לא רוצים לעזוב את הארץ חושבים שלא יזיק להיות בעלי אזרחות כפולה. אולי מתי שהוא בעתיד אזרחות נוספת תוכיח את עצמה מבחינה אישית, תעסוקתית, כלכלית או לימודית.

שהות באירופה ללא מגבלות – מי שיקבל את הדרכון יכול לשהות באירופה ללא שום מגבלות. זוהי אזרחות המוכרת על ידי האיחוד כך שלא משנה מהי הסיבה, אם רוצים לשהות לאורך זמן בכל מדינה באירופה, אפשר לעשות זאת באמצעות כל דרכון שנכון לרגע זה נמצא בהישג יד. ומכיוון שכיום, דרכון פורטוגלי אפשר לקבל בתהליך די מובנה ובלי חובת מגורים או ידיעת שפה, רבים פונים בנתיב זה.

התקדמות תעסוקתית – צעירים שרוצים לעבוד לפני צבא, אנשים שלא מצאו מקור תעסוקה מתגמל בארץ, כל מי שרוצה לעבוד תקופה מסוימת בחו"ל, יוכל לממש זאת כחוק. לאירופה יש הסכמים בנושא העסקה חוקית, לא רק בין מדינות האיחוד. אפילו מחוץ לאירופה, הרבה מדינות מעניקות לאזרחי האיחוד אפשרות לעבוד ולהתפרנס בלי בירוקרטיה ובלי סכנת גירוש. אפילו לא צריכים להתחייב לתקופה מסוימת של עבודה. לתקופה ארוכה או קצרה, אפשר לממש זאת ללא קושי.

לימודים באירופה – בזכות דרכון פורטוגלי ניתן להירשם ללימודים לא רק בפורטוגל אלא בכל מדינות אירופה. אם תמיד חלמתם ללמוד מקצוע או תואר ורציתם לקבל הסמכה מוכרת בעולם, אפשר להגשים זאת. הלימודים באירופה פותחים הרבה דלתות, בארץ ובחו"ל. מלבד זאת, שכר הלימוד מאוד נוח והרבה אוניברסיטאות אפילו מסבסדות את שכר הלימוד או מעניקות מלגות מיוחדות לאזרחים.

לטייל בעולם בחופשיות – עם דרכון זר ששייך לאיחוד כל העולם פתוח בפניכם לטיולים ללא הגבלה. גם במקומות ששם לא מוכנים להחתים את הדרכון הישראלי או שמחייבים הליך ארוך של תשאול לקבלת ויזה, דרכון מפורטוגל עוקף את התורים. הדרכון של האיחוד האירופי מאפשר כניסה כמעט לכל מדינה, לכל סוג של טיול. אפילו בארצות הברית כבר לא צריכים להתעסק עם ראיון בשגרירות או ויזה. זה כל כך פשוט.

עסקים חובקי עולם – לכל מי שרוצה לקדם עסקים בחו"ל, לנהל עסקים, להעסיק עובדים, לקבל הלוואות עסקיות או לקנות נכסים בחו"ל, עם דרכון מקומי ומוכר באירופה, השמיים הם הגבול. זהו דרכון שפותח גבולות, פותח דלתות ומוריד המון מחסומים בירוקרטיים ואחרים. אפשר להשתתף במכרזים ללא כל בעיה וכל מה שפתוח בפני אזרחי האיחוד, פתוח גם למי שאוחז בדרכון (אפילו אם הוא אושר והונפק לא מזמן).

אחרי שמקבלים את הדרכון, למעשה אתם כבר בעלי אזרחות לכל דבר. זה לא משהו שצפוי להשתנות, אפילו אם לא תתגרו בפורטוגל או בכל מקום אחר באירופה, גם לא ליום אחד. גם אם בעתיד יתכן ותפסיק ממשלת פורטוגל להעניק את המסלול המיוחד עבור יהודים בעלי השורשים והזיקה ההיסטורית למדינה, שום דבר לא ישנה את זה. אזרח שומר חוק שעבר את ההליך המסודר, יישאר אזרח לכל ימי חייו.

על מנת לקבל את הדרכון, יש צורך לעבור תהליך שבו תקבלו אישור מקהילה יהודית מוכרת בפורטוגל. תצטרכו למלא את הבקשה ולהראות אסמכתאות נוספות, ככל שיידרש. במשרד עו"ד תותי-אשבל ילוו אתכם, כבר מבדיקת הזכאות הראשונית ועד להצלחה.