האם גם יהודים אשכנזים יכולים להוציא דרכון פורטוגלי?

אשכנזים, מזרחים, מה זה חשוב, הרי כולנו יהודים, נכון? אבל למרות מיזוג הגלויות, בעניינים מסוימים עדיין יש משמעות למוצאו של האדם, למוצא המשפחתי. וזה לא רק עניין של גאווה אישית או חיבה למסורת. זה יכול להיות בעל משמעות, במידה ורוצים להגיש בקשה לאזרחות של אחת ממדינות אירופה הידידותיות ביותר ליהודים כיום.

יהודי פורטוגל לא נחשבים, בדרך כלל, לאשכנזים. יוצאי אשכנז הגיעו ארצה על פי רוב ממדינות כגון גרמניה, אוסטריה, פולין או קצת יותר בהכללה – מדינות מזרח אירופה. לאור הביקוש הגובר לדרכון אירופאי באמצעות מסלול מיוחד של הוצאת דרכון פורטוגלי עולה שאלה מעניינת ורבת משמעות – האם גם יהודים אשכנזים יכולים להוציא דרכון פורטוגלי? התשובה בהחלט עשויה להפתיע. אם זה מסקרן אתכם או שתמיד חשבתם שיכול להיות נחמד לקבל דרכון נוסף, אנא קראו את המידע שנאסף עבורכם.

אשכנזים פורטוגליים? יש חיה כזאת

החוק שמאפשר להוציא אזרחות פורטוגלית ליהודים לא מגדיר בשום מקום האם מדובר ביהודים ממוצא ספרדי בלבד והאם יהודים אשכנזים אינם יכולים להגיש בקשה. התקנות שנמצאות כרגע בתוקף, מתייחסות בעיקר לעניין הגירוש (גירוש יהודי ממלכת פורטוגל). יהודי או יהודייה אשר משפחתם מוגדרת כמשפחה של מגורשי פורטוגל יוכלו להגיש בקשה תחת נסיבות מקילות רבות. כך לדוגמא, אפשר לקבל אזרחות ללא חובה של לימוד פורטוגלית ואפילו אין צורך להתגורר במדינה למשך כמה שנים, כפי שמקובל בחוקי ההגירה והאזרחות בעולם. אך מה מסתבר? היו יהודים פורטוגלים שלאחר הגירוש מיהרו לעבור לספרד. עם זאת, היו גם כאלה שמפורטוגל נדדו ונדדו ובסופו של דבר התיישבו בארצות אשכנז. משם, עלו בבוא היום ארצה. פירוש הדבר הוא שגם יהודים אשכנזים שבשלב מסוים ענף מצד האם או ענף משפחתי מצד האב גורשו מפורטוגל, יוכלו להגיש בקשה לאזרחות בתנאים המיוחדים הנהוגים כיום.

שם משפחה פורטוגלי, זה מה שקובע

לכאורה, זה לא עניין של מה בכך, לבוא להוכיח שיהודי אשכנזי, שאין לו כיום שום ידע בפורטוגלית או בלדינו, בעצם שייך לקהילת יהודי פורטוגל העתיקה. למרבה המזל, יש לא מעט דרכים שיכולות לאפשר להראות כי למרות הכל, ישנו קשר לפורטוגל וניתן על פיו לבקש את האזרחות.

דרך אחת שיכולה לעזור היא להבין מה זאת אומרת דרכון פורטוגלי שמות משפחה. אם שם המשפחה המקורי של המשפחה, כפי שהוא כיום או כפי שמופיע במסמכים עתיקים נחשב ליהודי פורטוגלי, זו ראיה חזקה. אם מוצאים כתובה או מסמך משפחתי ישן אחר ובו שם שמאפיין את קהילת יהודי פורטוגל הקדומה, אז קהילת יהודי פורטוגל הנוכחית לרוב תוכל לאשר את האותנטיות של השורשים.

דרך נוספת שיכולה לסייע, אפילו ללא קשר לשם המשפחה, היא בניית עץ משפחה היסטורי. מומחים גנאולוגים יודעים להכין עצי משפחה והוכחת קרבת דם לאנשים מאבות המשפחה. הוכחת קרבת דם באופן כזה, תוך קבלת אסמכתה מקהילת יהודי פורטוגל של ימינו, מהווה לרוב בסיס יציב לקבלת האזרחות.

עורכי דין המלווים את מבקשי האזרחות בהגשת הבקשה ובהכנת תיק אזרחות יודעים לספר על הצלחות מרשימות בתהליכים בירוקרטיים שאולי לא מתבצעים מהיום למחר, אבל בהחלט לא מתארכים יותר מדי. בניית התיק תוך הוכחת זיקה היסטורית יכולה להתאים ליהודים ממוצא מזרחי, ספרדי, פורטוגלי או אחר, בתנאי שבסבירות גבוהה יהיה אפשר להראות כי המשפחה גורשה בגירוש פורטוגל.

לבדיקת סיכויי ההצלחה מומלץ לפנות לעורך דין שעוסק בהכנת תיקי בקשה לאזרחות, על סמך תיקוני החקיקה העדכניים המקובלים בספרד ופורטוגל.