האם הצאצאים שלכם יהיו זכאים לדרכון פורטוגלי?

בשנים האחרונות ממשלת פורטוגל הוציאה חוק שמאפשר לישראלים לקבל אזרחות אירופאית. וזאת בתנאי שיוכלו להוכיח את הזיקה שלהם למגורשי ספרד ופורטוגל בשנים 1492-1497.

ממשלת ספרד הייתה זו שהתחילה עם הניסיון לתקן את העוול ההיסטורי שנעשה לנו, אבל לאחר שזו הציבה תנאי סף קשים וסגרה את הבקשה אחרי זמן קצר, פורטוגל נכנסה לתמונה. וזה מעולה לנו.

ההערכות הן שלפחות 50 אחוז מהאוכלוסייה הישראלית זכאים להוציא אזרחות פורטוגלית, וביניהם בעלי שורשים במצרים, טורקיה, לוב, תוניס, מרוקו, תימן, עירק, יוון, אלג'יריה וכו'.

הדרכון הפורטוגלי מגיע עם לא מעט יתרונות: ניתן להיכנס איתו לכל מדינה באירופה, לטייל, לגור ולעבוד בה בלי צורך באישור מסוים. הוא מקנה למחזיקים בו זכאות ללימודים גבוהים מסובסדים בכל אוניברסיטה ברחבי אירופה. ניתן להיכנס איתו לארצות הברית בלי לעבור תהליך מייגע של הוצאת וויזה.

במאמר הזה נדבר על התנאים לקבלת הדרכון ואיך בעצם עובד התהליך. ונענה על שאלה שמעסיקה לא מעט אנשים: "האם האזרחות עוברת גם לילדים שלי?".

מי זכאי להוציא דרכון פורטוגלי?

על מנת להוציא דרכון פורטוגלי עליכם לעבור כמה שלבים. אבל עוד לפני כן, ממשלת פורטוגל הגדירה כמה תנאי יסוד בסיסיים שמהווים סוג של מסנן ראשוני. הרי קבלת אזרחות זרה (ועל אחת כמה וכמה אירופאית) היא לא עניין פשוט.

שימו לב שהתיקון בחוק מתייחס ליהודים באשר הם, לא רק ישראלים. אחרי יציאת החוק הגורמים המוסמכים בפורטוגל קיבלו מבול של פניות. מעריכים שרק מישראל נשלחו לפחות 100 אלף בקשות.

אלו הם הקריטריונים:

-על מגיש הבקשה להיות מעל גיל 18.
-ללא עבר פלילי (להחזיק בתעודת יושר ממשטרת ישראל).
-לקבל את החתימה של אחת הקהילות היהודיות בליסבון או פורטו.

בטח רבים מכם חושבים שניתן לקבל אזרחות פורטוגלית לפי שמות משפחה, אבל האמת היא שמדובר בתהליך מורכב הרבה יותר (נדבר עליו בהרחבה בהמשך).

האם הצאצאים שלכם זכאים גם הם לאזרחות פורטוגלית?

אז הגיע הזמן לקפוץ לנושא שלשמו התכנסנו בעצם. זוכרים שדיברנו מקודם על כל היתרונות של הדרכון הפורטוגלי? מעולה. כי כל אלה מתגמדים לעומת זה שהוא מהווה נכס.

התשובה היא כן. אם תוציאו דרכון פורטוגלי, הילדים שלכם יהפכו אוטומטית לזכאים. תחת תנאים מסוימים גם בני הזוג שלכם (הקדשנו לכבוד הנושא הזה מאמר שלם).

בצורה הזו תוכלו להבטיח שאתם וכל הדורות הבאים שלכם נהנים מהיתרונות הגדולים של הדרכון, גם במגזר הפרטי וגם במגזר העסקי.

איך עובד התהליך?

אתם יכולים לקפוץ לכאן: "דרכון פורטוגלי רשימת שמות משפחה" ולחפש את שם המשפחה שלכם. הפעולה הזו תוכל לתת לכם אינדיקציה קטנה לפני שאנחנו מתחילים (בין אם מצאתם את שם המשפחה שלכם ובין אם לא, זכרו שזו רק אינדיקציה ראשונית).

הצעד הבא יהיה לבצע בדיקת זכאות שהמשרד שלנו מציע ללא עלות. הבדיקה הזו בעצם נועדה לוודא שיש באפשרותכם להתקדם בתהליך.

אם נמצאתם זכאים, המשרד יעשה כל שביכולתו להפיק עבורכם את כל המסמכים שמעידים על הזיקה שלכם לאחת הקהילות היהודיות בפורטוגל. לאחר מכן הוא יתרגם אותם וישלח אותם לצורך חתימה.

חשוב לציין שאם נמצאתם זכאים אך לא הצלחנו לקבל עבורכם את החתימה של אחת הקהילות היהודיות, תקבלו את כל הכסף שלכם בחזרה (אבל האמת היא שזה אף פעם לא קרה).

אחרי שתקבלו את החתימה של הקהילה, מה שיישאר לנו לעשות זה לבנות תיק משפטי מנצח, ולהגיש את הבקשה הרשמית לממשלת פורטוגל.

ממשלת פורטוגל הטילה על הקהילות היהודיות לוודא את הזיקה ההיסטורית של מגיש הבקשה, אבל היא הסמכות היחידה שקובעת האם אדם זכאי לקבל אזרחות פורטוגלית או לא. היא מעיינת בכל תיק בנפרד ולבסוף נותנת פסיקה.

אם הבקשה שלכם אושרה, תצטרכו להגיע ליום סידורים בשגרירות הפורטוגלית, למלא טפסים, ולאחר מכן תקבלו את תעודת הזהות והדרכון הנחשק.

שימו לב שהתהליך אורך שנה וחצי, וזאת במידה שהכל הולך חלק.

עוד משהו לפני סיום: מאז שממשלת פורטוגל הכניסה את החוק, היא קיבלה מבול של פניות. הדבר גרם לה לשקול את החוק בשנית, מה שאומר שבקרוב ככל הנראה ייכנסו לתוקף הקשחות בתנאי היסוד. אם אתם לא רוצים לפספס את ההזדמנות (ולא נראה לנו שעוד מדינה אירופאית תשוש לחלק לנו אזרחות בזמן הקרוב), כדאי לכם למהר!