האם השמועות על כך שקל להוציא אזרחות פורטוגלית אכן נכונות?

הרבה מאוד אנשים פנו לאחרונה ובפיהם שאלה: האם אנחנו יכולים לקבל אזרחות פורטוגלית? בדרך כלל, השאלה הבאה ששואלים היא האם באמת קל מאוד להוציא את האזרחות הזאת. יש שמועות שטוענות כי זה ממש פשוט. כעת נבקש לעשות סדר ונספר האם זה פשוט, האם זה מסובך, כמה זמן זה לוקח ומה מעניקה האזרחות, לזכאים.

למה אנשים רוצים אזרחות פורטוגלית

עוד לפני שנרחיב על קבלת אזרחות פורטוגלית נציין בעצם למה אנשים רבים רוצים אותה. האזרחות הזאת היא סוג של כרטיס כניסה ליבשת אירופה. זה לא סתם אישור לטייל באירופה ולבקר באתרי התיירות. מי שמקבל דרכון פורטוגלי למגורשי ספרד הופך מיד לאזרח ספרדי. אך זה לא מסתכם רק בכך. הדרכון הזה הופך את בעליו לאזרח אירופאי לכל דבר ועניין. כאזרחים, אפשר בצורה קלה יחסית לפתוח חשבון בנק ואפילו לבקש משכנתא. אפשר בצורה מאוד פשוטה להירשם ללימודים ואף לקבל מלגות לימודים ברחבי אירופה. אפשר לנוע בכל יבשת אירופה וגם בעולם, להיכנס למדינות שעימן אין לישראל קשרים דיפלומטיים. גם לאנשי עסקים, לאזרחות יש משמעות. היא מאפשרת הקמת עסקים תוך קבלת הקלות שונות וכן אפשרות להשתתף במכרזים הפתוחים רק בפני אזרחים. מגורים, לימודים, עבודה, נכסים, זכויות סוציאליות שונות, כל מה שיכול לקבל אזרח וותיק פתוח גם בפני אזרח שקיבל את האזרחות לפני ימים ספורים.

לא מסובך, אך לוקח זמן

ברובד הראשוני, אפשר לומר כי אזרחות פורטוגלית אפשר לקבל יחסית בפשטות, למי שעומד בקריטריונים. אך זה לא באמת עניין של מה בכך. קבלת אזרחות פורטוגלית נועדה בראש ובראשונה לצאצאי מגורשי פורטוגל, שרבים מהם התיישבו לאורך השנים בארצות המזרח, במדינות כמו לוב, מצרים, טורקיה וכמובן גם ישראל. העניין לא כך מסובך, מכיוון שיש עורכי דין אשר מזה שנים מטפלים עבור לקוחותיהם בתהליך של קבלת האזרחות והדרכון. הם מסייעים במילוי הבקשות, בהכנת המסמכים הנדרשים, בשליחתם לגורמים הנכונים. אך חשוב לציין גם כי התהליך כולו לוקח זמן. על פי ההערכות העכשוויות, עשויות לעבור שנתיים ימים וזאת, בהנחה שכל המסמכים הוגשו והבקשה מולאה כנדרש. לפעמים יש צרוך להגיש השלמות או לספק ראיות נוספות והמשמעות היא שצריך לשם כך זמן נוסף.

פורטוגל מקלה לעומת ספרד

כמעט כל מי שעומד בקריטריונים לקבלת אזרחות פורטוגלית עומד גם בקריטריונים לקבל אזרחות ספרדית. הסיבה לכך היא שכל משפחה כמעט שעברה את גירוש פורטוגל הגיעה לפני כן למעשה מספרד. ספרד הייתה הראשונה שהחליטה לגרש את היהודים ולאחר כמה שנים נקטה גם פורטוגל בצעד דומה. גם אזרחות של פורטוגל וגם אזרחות של ספרד מעניקים למעשה אזרחות אירופאית. ספרד גם נחשבת למדינה יותר מרכזית ביחס לפורטוגל. מדוע, אם כן, יש המעדיפים דווקא לקבל אזרחות מפורטוגל? יש לכך כמה סיבות.

יש אנשים שמעדיפים להתגורר דווקא בפורטוגל, זה בהחלט לגיטימי. אבל יש סיבות יותר כבדות משקל. בראש ובראשונה העובדה שפורטוגל מקלה על מבקשי האזרחות היהודיים. בניגוד לספרד, הפורטוגלים לא דורשים מבחן ידע בשפה המקומית. הם גם לא דורשים לפני קבלת הדרכון לעבור מבחן בחוק או בהיסטוריה של המדינה. ספרד כן דורשת זאת וזה בהחלט מעמיד קושי מסוים. חשוב לא פחות, עבור מי שלא עומד לעבור להתגורר מיד באירופה – כדי לקבל את האזרחות מפורטוגל לא צריך אפילו לעלות על מטוס. אפשר לאסוף את הדרכון בקונסוליה הפורטוגלית בארץ. לסיכום, אם המשפחה הגיעה לארץ מאחת ממדינות ערב, אם אתם מיוצאי עדות המזרח, יתכן מאוד שתוכלו לקבל בתוך כשנתיים דרכון אירופאי לכל דבר.