מה הם התנאים להוצאת דרכון גרמני?

בשנים האחרונות ביצעה גרמניה שינויי חקיקה משמעותיים, שנועדו בעיקרם להקל על קבלת דרכון גרמני (ואזרחות גרמנית), על ידי צאצאי ניצולי שואה ומלחמת העולם השנייה. רפורמות חקיקה אלה משקפות את מחויבותה הברורה של גרמניה המודרנית, להכיר באחריותה ההיסטורית לעוול ולסבל שנגרמו לעם היהודי ובאופן אישי למשפחות יהודיות רבות. במאמר שפניכם נתייחס לתנאים העדכניים שעומדים בבסיס הוצאת דרכון גרמני, נזכיר כמה יתרונות הגלומים באזרחות גרמנית ונבהיר מעט על חשיבות הליווי המשפטי לאורך התהליך.

תנאים מעודכנים להוצאת אזרחות גרמנית

בעניין התנאים המעודכנים לקבלת פספורט גרמני, נבקש לציין 3 דברים מאוד מרכזיים:

  1. בעבר, בקשה לקבלת אזרחות גרמנית הייתה רלוונטית באופן בלעדי לצאצאים ישירים של אזרחים גרמנים. הרפורמות פורצות הדרך של שנת 2021 הרחיבה את הזכאות מה שהכניס רבבות ישראלים לתמונה. כעת גם צאצאים של תושבים (שאינם אזרחים), אשר נמלטו מרדיפות הנאצים בין השנים 1933 ל-1945 עומדים בתנאים. שינוי זה למעשה הסיר חסם מאוד גבוה שעמד בפני רבים עד לפני מספר שנים.
  2. על מבקשי אזרחות להציג מסמכים ותעודות גרמניים רשמיים, המבססים את הקשר המשפחתי בעבר, לגרמניה. לכן, צאצאי עולים ופליטים מגרמניה מוזמנים להתחיל לחפש מסמכים רשמיים ותעודות מכל סוג, בבית ההורים או סבא סבתא. יש לציין כי החקיקה החדשה לוקחת בחשבון שלא תמיד ניתן להשיג את המסמכים הללו שאבדו, וניתן למצוא לכך פתרונות במקרים רבים.
  3. העדכונים בחקיקה הרלוונטית של 2021 נוגעים לביטול סעיפים מפלים הקשורים למשל למגדר ולמצב משפחתי. כך למשל גם צאצאי נשים יהודיות גרמניות שנולדו לפני 1953 וכן ילדים שנולדו להורים לא נשואים, עשויים להיות זכאים במידה וההורים או הורי הורים נמלטו מרדיפות הנאצים.

היתרונות והמשמעות של דרכון גרמני כיום

נצביע כעת על כמה יתרונות בהוצאת הדרכון הגרמני. תחילה, דרכון אירופאי יתרונות מתייחס לכך שמדובר בדרכון בעל מעמד נכבד בכל העולם. במילים אחרות, דרכון גרמני ניצב איתן כאחד ממסמכי הנסיעה החזקים ביותר בעולם, ומציע גישה ללא ויזה למדינות רבות, לרבות ארצות הברית ובריטניה. גם לאחר הברקזיט, אזרחי גרמניה נהנים מיחס מועדף בבריטניה, לרבות מתאזרחים חדשים.

מלבד נוחות הנסיעה בעולם, ישנו יתרון חשוב אף יותר – האזרחות מעניקה גישה למערכת סוציאלית מתקדמת. מדובר על הטבות אישיות, סוציאליות, שירותי בריאות, חינוך ועוד. בנוסף, אזרחים זכאים ללימודים מסובסדים ובל נשכח כי כל אזרח ולא משנה באיזו מדינה הוא מתגורר או מבקר, יכול לקבל סיוע מנציג גרמני רשמי במצבי חירום. לכך אפשר כמובן להוסיף את ההזדמנויות שמציעה כלכלה חזקה במיוחד, אפשרות להקמת עסקים, התקדמות מקצועית ועוד.

משרד עו"ד שמלווה אתכם עד לקבלת הדרכון

לאחר שהזכרנו כמה וכמה אזרחות אירופאית יתרונות חשוב לומר כמה דברים על בחירת עורך הדין הנכון שילווה אתכם בדרך לדרכון. חוק האזרחות הגרמני איננו פשוט וכדי לפעול בדיוק לפיו, כלומר בדרך לאזרחות יש צורך בידע משפטי מתאים. מומלץ להעדיף עורך דין בעל ידע רחב בתחום המשפט הגרמני, עם ניסיון רב בהשגת אזרחות אירופאית. עורכי הדין במשרד תותי אשבל יוכלו לסייע גם לכם, במיון מסמכים שמצאתם או מענה אפילו אם לא מצאתם בבית בדיוק את המסמכים הגרמניים הרשמיים מן העבר שציפיתם למצוא. על בסיס הבנה בדרישות המשפטיות בדרך לאזרחות, תוכלו לדעת כי הבקשה מטופלת בצורה מדויקת ויעילה.

במשרד עו"ד תותי אשבל עומדים לרשותכם עורכי דין הבקיאים בסעיפי החוק הגרמני ויוכלו לסייע לכם בדרך לדרכון. בעזרת ליווי משפטי נכון ומדויק, תוכלו להתגבר על המכשול הבירוקרטי ולהתקדם גם אם אינכם דוברי גרמנית ואין לכם מושג בחוק האזרחות העדכני.