מה הקשר בין זכאות לדרכון פורטוגלי לבין דרכון אירופאי

בהרבה מאוד כתבות שפורסמו בשנים האחרונות מתייחסים אל זכאות לדרכון פורטוגלי כאל עניין טבעי שמגיע ליהודים. נכון שכבר מספר שנים מקבלים ישראלים רבים דרכון פורטוגלי למגורשי ספרד, אבל זה קורה רק בזכות תקנות זמניות שמאפשרות בשלב זה לקבל אזרחות בתנאים מקלים. כיום, יהודים יכולים לקבל את הדרכון ללא מבחן של השפה, ללא מבחן בידיעת חוקה או היסטוריה של פורטוגל. בנוסף, וזה הפלוס המשמעותי, אין צורך לגור במדינה במשך מספר שנים לפני אישור האזרחות בצורה מוחלטת. צירוף נסיבות אלה הופך למעשה את כל מי שיש לו זכאות לדרכון פורטוגלי גם לבעל זכאות לדרכון אירופאי. נשמע מוזר? אולי זה נשמע כך, אבל זה נכון וזו עובדה.

זכאות לדרכון פורטוגלי מקנה דרכון אירופאי לכל דבר

העיקרון של קבלת אזרחות בפורטוגל קובע שאיש לא יקבל אזרחות ללא צירוף של נסיבות ותנאים. לרוב, קבלת אזרחות מחייבת מעמד של תושבות. כלומר, אך ורק מי שיתגורר מספר שנים בפורטוגל וכן יעבור מבחן בפורטוגזית ובחוקה יהיה זכאי לדרכון. אזרח שלא ישלים את התהליך לא יוכל כאזרח באיחוד האירופי. בשלב זה, כאשר ההטבות החלות על מגורשי פורטוגל שרירות וקיימות, מספיק להוכיח עניין אחד מרכזי בכדי להפוך מיד הן לאזרח פורטוגלי והן לאזרח אירופאי. כל יהודי שעל סמך מסמכים, תעודות ואישור של קהילה מיהדות פורטוגל, יבסס את הקשר למשפחה של מגורשים יוכר מיד כאזרח על פי החוק הנוכחי.

חשוב להדגיש שזה לא עניין פשוט וקל להוכיח את כל זה. הגשת בקשה נעשית בפורטוגזית ויש לענות על קריטריונים בירוקרטיים מסוימים, להביא אישורי קהילה, להוכיח שמות משפחה מקוריים ועוד. זו הסיבה שבדרך כלל נעזרים המבקשים בעורך דין. העניין הוא שגם עו"ד ישראלי שחקר את הנושא ומכיר אותו היטב יכול לסייע. אין צורך לטוס לפורטוגל ולטפל בכך מול נוטריון ועו"ד משם. רק חשוב לוודא שעורך הדין שמטפל בכך בארץ לא מתייחס לכך כמו אל "חלטורה". במשרד עורכי דין שכבר כמה שנים משיגים את הדרכונים על סמך הזכאות העקרונית, יודעים בדיוק מה צריך לעשות. אפשר לפנות לקבלת ייעוץ ראשוני, בכדי לדעת אם גם אתם שייכים לאוכלוסיית הזכאים ומה עושים עכשיו.

המשמעות האירופאית של קבלת האזרחות בפורטוגל

כעת בואו ניקח בחור ישראלי צעיר, לשם ההמחשה. אותו הצעיר, אורי, רוצה לדעת מה המשמעות האירופאית של זכאות לדרכון פורטוגלי. סבו וסבתו של אורי הגיעו ארצה ממרוקו. כלומר, קיים סיכוי גדול מאוד שהם צאצאים של משפחת מגורשי ספרד. ברגע שיושלם התהליך גם אורי יקבל אזרחות פורטוגלית, המשמעות האירופאית עבורו תהיה עצומה.

נניח שאורי רוצה ללמוד באוניברסיטה. על סמך הדרכון שמהווה גם דרכון אירופאי, הוא יוכל להירשם ללימודים בכל מקום שירצה באירופה. על סמך האזרחות הזאת, הוא יוכל ללמוד בתנאים מיוחדים, כמעט בחינם ואפילו עם מלגות וסיוע למי שעומד בקריטריונים.

נניח שאורי רוצה לעבוד תקופה מסוימת באירופה. בזכות הדרכון שקיבל באדיבות שלטונות פורטוגל, הוא רשאי להגיע לכל מקום באירופה ולהשתלב בעבודה. כך, כל השוק האירופאי המשותף למעשה מאפשר לו פרנסה טובה והכנסה טובה.

נניח שאורי רוצה לטייל בעולם, להקים עסק או לרכוש נכס. באמצעות הדרכון והאישורים שהוא זכאי לקבל כחוק מהאיחוד, הוא יכול לעשות כל זאת, ללא הגבלות. השקעות באירופה, קבלת משכנתא באירופה, טיולים בכל העולם כמעט ללא שום בירוקרטיה ותנאים מקדימים. רוצים לדעת אם גם אתם או ילדיכם יכולים? אצל תותי אשבל, משרד עורכי דין, יסייעו לכם כמו למאות אחרים.