10 דברים שחשוב לכם לדעת על דרכון פורטוגלי

בדומה לישראל, פורטוגל הינה מדינה יחסית קטנה. בדומה למדינת ישראל, לפורטוגל יש רצועת חוף ארוכה. אבל בשונה מהדרכון הישראלי, לדרכון של פורטוגל יש משמעות נוספת. דרכון פורטוגלי הוא גם דרכון אירופאי. קבלו מאיתנו עוד 10 דברים שחשוב לכם לדעת על הדרכון הזה.

דרכון פורטוגלי במיוחד ליהודים

הוראת שעה בספר החוקים בפורטוגל מאפשרת הקלות מאוד משמעויות ליהודים שרוצים לקבל דרכון פורטוגלי. ההקלות הללו לא מגיעות לכל היהודים בעולם אלא לכאלה שיש להם היסטוריה המקושרת עם פורטוגל. כלומר, מי שמשפחתו חוותה על בשרה את הגירוש יוכל לקבל אזרחות ודרכון בהקלות משמעותיות.

איך אדע אם אני זכאי להקלות

כדי שאפשר יהיה לדעת האם אתם יכולים לקבל הקלות בקבלת הדרכון, תוכלו לבדוק למשל רשימת שמות משפחה של מגורשי פורטוגל. אם שם המשפחה (שאולי התחלף בינתיים) היה שם המקובל בפורטוגל, יש לכם סיכוי רב יחסית שתוכלו לקבל את הדרכון בהקלות. גם בדיקה עם קהילת יהדות פורטוגל יכולה לסייע בנושא.

אילו הקלות יש ליהודים

בין ההקלות ששמורות ליהודים בקבל דרכון פורטוגלי ניתן לציין למשל את העובדה שלא צריכים לגור במדינה. מרבית אזרחי העולם מחויבים להתגורר בפורטוגל לא מעט שנים לפני שתאושר להם האזרחות. יהודים מבין המגורשים פטורים מכך.

מה לגבי השפה הפורטוגלית

בהרבה מדינות, כדי לקבל אזרחות צריכים להיבחן בנושאים כמו חוקה מקומית, היסטוריה מקומית, שפה מקומית. עבור יהודים, יש כיום זכאות לדרכון פורטוגלי גם ללא צורך בידיעת השפה. אגב, בספרד השכנה, הדברים עובדים אחרת. שם, כדי לקבל דרכון למגורשים, יש צורך להיבחן בנושאים כמו שפה וחוקה מקומית.

בלי בקשה, אין אזרחות

אם נניח שאתם יודעים בוודאות שיש לכם שורשים פורטוגליים במשפחה, תצטרכו בכל זאת להגיש בקשה לדרכון. אף אחד בפורטוגל לא יבדוק באופן יזום אילו יהודים בעולם שייכים לצאצאי המגורשים. באחריות המבקשים להגיש בקשה ולצרף מסמכים.

האם מקבלים את הדרכון במהירות?

אם אתם שואלים בתוך כמה זמן תוכלו לקבל דרכון פורטוגלי, קשה לתת לכך תשובה חד משמעית. איש בקונסוליה או מהרשויות בפורטוגל לא מכריז על התחייבות לזמן טיפול מקסימלי. מהניסיון של כמה שנים אחרונות, מאז נחקק החוק בנושא, זמן הטיפול של כשנתיים הוא בהחלט סביר.

מה הקשר בין הדרכון ליבשת אירופה

כמו כל מדינה השייכת לאיחוד האירופי, גם הזכאות לדרכון של פורטוגל מקנה למעשה זכאות לדרכון אירופי עם כל הזכויות. כל עוד פורטוגל היא חלק מהאיחוד (ובניגוד לבריטניה, אין לה שום כוונה להסתלק מהאיחוד), מי שמקבל את הדרכון בעצם מחזיק ביד דרכון אירופאי תקין וקביל, לכל דבר.

אזרחות לכל החיים

הדרכון בעצם שווה ערך לאזרחות. גם אם הדבר לוקח זמן, חשוב לזכור את ההשלכות. וההשלכות הן שמי שקיבל את הדרכון של פורטוגל הופך לאזרח אירופאי לכל חייו.

האם האזרחות ניתנת גם לבן או בת הזוג

נכון להיום, ישראלי שיקבל אזרחות של פורטוגל לא מקבל אזרחות אוטומטית גם לבן או בת הזוג. כדי להסדיר אזרחות לבן או בת הזוג, יש להתייעץ עם עורך דין הבקיא בנושא אזרחות, הגירה ודרכונים זרים.

מה מקנה האזרחות

האזרחות והדרכון מקנים זכות ישיבה בלתי מוגבלת באירופה כולה. אפשר להתיישב לצרכי לימודים או עבודה בפורטוגל, בספרד, בצרפת, בצ'כיה, בבולגריה, ביוון ובכל יתר ארצות האיחוד. הדרכון מאוד מקל על הרשמה ללימודים בתנאים מיוחדים (מסובסדים), על עשיית עסקים, פתיחת חברה, בקשת הלוואות, הרשמה למכרזים, טיולים (גבולות פתוחים) ועוד. כמובן, אין חובה להתגורר באירופה ומותר בהחלט להמשיך להתגורר בארץ.