צאצאי מדינות זרות וזכאותם לאזרחות המדינה

חלק ניכר מאזרחי ישראל היהודים עלו לארץ ממדינות שונות – החל במדינות ברית המועצות לשעבר, דרך ארצות ערב והבלקן וכלה במדינות אירופה. מכיוון שהרבה משפחות מישראל הן בעלות שורשים במדינות אירופאיות, יחסית קל למדי לענות על השאלה, איך להוציא דרכון אירופאי. על סמך חוקים מודרניים, צאצאי מדינות זרות יכולים לקדם את זכאותם לאזרחות המדינה שבה התגוררה המשפחה. נדגים זאת בהתאם לשינויים פוליטיים וחוקיים שעברו על מדינות אירופה בחמש ועשר השנים האחרונות.

אזרחות גרמנית ל"יקים" ולצאצאיהם

לאחר שבמשך שנים נקטו הגרמנים ביד קשה למדי בקליטת אזרחים חדשים, אנו רואים כי הקערה התהפכה לחלוטין. גרמניה הנוכחית הפכה במידה רבה לארץ המושכת מהגרים מכל העולם וכעת, מאשרים במדינה חוקים שיכולים לאפשר הקלות במתן אזרחות ליהודים, לרבות אלה שנולדו בישראל. לאחרונה החלו לקדם שלטונות גרמניה חוקים שיאפשרו לצאצאים של אזרחי גרמניה שנמלטו מהמדינה מאימת הנאצים או שעקרו משם לאחר מלחמת העולם השנייה, לחדש את האזרחות. חידוש האזרחות צפוי לכלול גם אנשים שלא מעוניינים בשלב זה להתגורר בגרמניה אלא מעוניינים להתגורר באירופה. ניתן בהחלט להמשיך להתגורר בארץ אך להחזיק במקביל דרכון זר. בעבר, הליך קבלת אזרחות גרמנית חייב את הוויתור על אזרחות ישראלית, החלטה מרתיעה עבור רבים וטובים. המהלך העדכני מאפשר קבלת אזרחות ללא וויתור על אזרחות כחול לבן.

אזרחות ספרדית למגורשי ספרד

הצעד הגרמני לא מגיע בחלל ריק. החלטה מאוד דומה קיבלה כמה שנים לפני כן, ממשלת ספרד. ההחלטה הספרדית לא נבעה ממה שאירע במדינה בימי שלטון הגנרל פרנקו, אלא נובעת מאירוע היסטורי רחוק יותר. קבלת אזרחות ספרדית ליהודים מבוססת על האירוע המטלטל שנקרא גירוש ספרד. האינקוויזיציה הספרדית שחתרה לאלץ את היהודים להמיר את דתם ולהכריז על אמונה בישו הייתה גורם מרכזי שהבריח את היהודים. החלטת הגירוש שהתקבלה במדינה זעזעה את הקהילה היהודית האדוקה ושמה סוף לקהילה משגשגת ורבת זכויות והישגים. כיום, כדי לקבל את האזרחות יש צורך להוכיח זיקה לספרד ושייכות למשפחה שמוצאה בגירוש ספרד. תהליך קבלת האזרחות מחייב העברת מסמכים בספרדית, מבחן שפה (שניתן לקיים אותו גם בישראל), קבלת אישורים מהפדרציה היהודית ספרדית ועוד. גם במקרה זה, מדובר על אזרחות אירופאית לכל דבר. אין צורך לוותר על האזרחות הישראלית למרות שחלה חובה להישבע אמונים לחוקה ולמלך הספרדי.

אזרחות פורטוגלית למגורשי פורטוגל

ההיסטוריה לפעמים חוזרת על עצמה, וזה בדיוק מה שקרה ליהודים בפורטוגל. כפי שמספר שנים לפני כן נרדפו היהודים יוצאי ספרד במולדתם, כך קרה גם לקהילת יהודי פורטוגל. ומשום שפורטוגל סמוכה לספרד והיא קלטה את מגורשי ספרד, הרבה יהודים מצאו את עצמם מגורשים פעמיים. אך באותו האופן, החליטה גם פורטוגל המודרנית ללכת בעקבות המדינה השכנה. יהודים מצאצאי פורטוגל זכאים כיום לקבל אזרחות על פי הרקע ההיסטורי הזה. למעשה, במובנים מסוימים הוצאת דרכון פורטוגלי קלה אפילו יותר לעומת הוצאת הדרכון הספרדי. בפורטוגל החליטו להקל ולא לדרוש מבחן ידע בפורטוגלית.

מלבד גרמניה, ספרד ופורטוגל, קיימות מדינות נוספות באיחוד האירופי שקולטות יהודים שהם מצאצאי אותן המקומות. על כל פנים, אלה דרכונים שמקנים זכות ישיבה בכל אירופה, אפשרות לעבוד, ללמוד ולהשתלב בקהילה רחבה. אם גם אתם יכולים להצביע על קשר היסטורי למדינה אירופאית, הגשת בקשה לדרכון קלה מאי פעם. פנו לעורך דין שמתמחה באזרחויות של המדינה הרלוונטית והתאזרו במעט סבלנות. התהליכים הללו לוקחים קצת זמן, אבל אזרחות שמקבלים מלווה אתכם לאורך כל החיים.