אזרחות פורטוגלית לאזרחי ישראל: עובדות חשובות

בחלק הדרומי של אירופה, סמוך לספרד בחלק המערבי, שוכנת לה פורטוגל. למרות שתיירים מישראל מגיעים למדינה, קשה לומר שהיא היעד מספר אחד לתיירות יוצאת. עם זאת, קיים עניין גובר והולך בקרב ישראלים בעניין קבלת אזרחות פורטוגלית. בעזרת מגוון עובדות חשובות, נעשה לכם סדר בדברים.

ממתי אפשר לקבל אזרחות פורטוגלית

תחת תנאים מסוימים, תמיד היה אפשר לקבל אזרחות פורטוגלית. ניתן לקבל אזרחות כמבקשי מקלט, כילדים להורים שנולדו במדינה (גם אם הם נתינים זרים). אולם במקרים כאלה יש חובת מגורים במדינה למשך שנים. כאשר אנו מדברים על קבלת האזרחות של פורטוגל, שאגב, נחשבת גם בתור אזרחות אירופאית לכל דבר, אנו מדברים על משהו אחר. מאז 2015, יש הליך מיוחד עבור יהודים מכל העולם, לרבות אזרחי ישראל. את האזרחות הזאת ניתן לקבל לאחר הגשת בקשה, גם מבלי שקיימת חובה של מגורים למשך פרק זמן של כמה שנים במדינה. למעשה, ניתן לקבל את האזרחות בתהליך פרוצדורלי, אפילו בלי להתייצב מול רשויות המדינה.

האם צריך לדעת פורטוגזית

ההליך המיוחד של קבלת אזרחות פורטוגלית עבור אזרחי ישראל (היהודים) לא מחייב ידע בשפה. זהו ההיבט הייחודי שטמון באפשרות לקבלת דרכון אירופאי באדיבות שלטונות פורטוגל. בניגוד להליך דומה שקיים בספרד, הפורטוגלים לא דורשים את לימוד השפה. מי שיעמוד בתנאים שקובע חוק האזרחות המקומי, יוכל לקבל את האזרחות בלי מבחן שפה וגם ללא מבחנים אחרים, המקובלים במרבית מדינות העולם שמעניקות אזרחות לתושבים זרים.

מדוע מגיעה אזרחות ליהודים

אם נדמה לכם מוזר שיהודים וישראלים יכולים לקבל אזרחות פורטוגלית בתנאים מקלים, קבלו מעט רקע. ליהודים ישנה זכאות לדרכון פורטוגלי על רקע הגירוש ההיסטורי מספרד ומפורטוגל. כל מי ששייך למשפחה שלפני כמה דורות גורשה מפורטוגל, יוכל להגיש בקשה ולקבל את האזרחות. מכיוון שמדובר בעצם על מעין "תושבים חוזרים" (למרות שאין הגדרה רשמית שכזאת) הוחלט להקל על מבקשי האזרחות. וחשוב להדגיש – אין חובת מגורים בפורטוגל. לא חייבים לעזור את מדינת ישראל, אין צריך לחיות אפילו חודש אחד בפורטוגל כדי להיות זכאים לאזרחות.

מה קורה עם האזרחות הישראלית

עבור ישראלים שמגישים בקשה לאזרחות חשוב לדעת את הדבר הבא. אין שום צורך לוותר על האזרחות הישראלית בשום צורה ואופן. זה כלל לא עולה על הפרק. כלומר, הפורטוגלים מכירים בכך שככל הנראה כל הישראלים (או לפחות רובם) מתכוונים להתייחס אל הדרכון הזה כאל דרכון שני. זו אזרחות משנית שלא באה להחליף את הזיקה שאין לה תחליף, למדינת היהודים העצמאית.

מה נותנת האזרחות הפורטוגלית

אם תשאלו ישראלים שקיבלו את הדרכון מפורטוגל, מדוע בעצם הם ביקשו אותו מלכתחילה, תוכלו לקבל תשובות שונות. חלק, טוענים שהדרכון הזה נועד למטרות לימודים. אזרחות של מדינה אירופית מאפשרת לימודים בכל אירופה. ולא סתם לימודים גבוהים או לימודי מקצוע אלא גם סבסוד בשכר הלימודים. לעיתים הסבסוד מגיע כמעט למלוא שכר הלימוד.

יש כאלה שמסבירים שהאזרחות מקנה להם חופש תנועה בכל רחבי העולם. אם רוצים לטייל ללא הגבלה באירופה, אם רוצים להיכנס בקלות למדינות שאין להן יחסים דיפלומטיים עם מדינת ישראל, אם רוצים אפשרות כניסה לארה"ב בלי צורך בויזה, זה בהחלט מקל מאוד. בנוסף לכל זאת, האזרחות מועילה מאוד לאנשי עסקים, כאשר רוצים לפתח את עצמם ואת העסק ברמה הבין לאומית. דרכון זר יכול להועיל בכך, גם לצורך רילוקיישן זמני וגם לנסיעת עסקים, חתימת חוזים ואפילו קבלת הלוואות עסקיות בחו"ל.