האם אפשר להוציא לילדים דרכון פורטוגלי?

פורטוגל היא מדינה אטרקטיבית, השוכנת בדרום מערב אירופה בחצי האי האיברי. היא גובלת בספרד בדרום ובמזרח ובאוקיינוס האטלנטי לכיוון צפון ומערב. כיום, הקהילה היהודית המקומית קטנה יחסית, אולם בעבר היא הייתה הרבה יותר גדולה ומשגשגת. על הרקע הזה, מסתבר כי יהודים כיום יכולים להוציא אזרחות מקומית, על סמך שם המשפחה. דרכון פורטוגלי שמות משפחה, זה אומר שנשיאת שם משפחה השייך לקהילת יהודי פורטוגל הקדומה, מאפשר השגת דרכון כיום. בשורות הבאות, נתמקד בעיקר באפשרות של הוצאת דרכון מהסוג הזה, עבור הילדים (בזכות שם המשפחה).

איך מתחילים להתניע מהלך לקבלת דרכון

פורטוגל היא מדינה חברה באיחוד האירופי ובגוש האירו, אליהם הצטרפה ב-1986. היא גם חברה של נאט"ו, אליה הצטרפה ב-1949. כמובן שהחברות באיחוד האירופי היא הדבר שמאיץ הורים לבדוק את האפשרות להוציא את הדרכון הזה, עבור הילדים. השלב הראשון של דרכון פורטוגלי שלבים הוא לבדוק האם שם המשפחה שהעברתם לילדים נמצא ברשימה של שמות משפחה יהודיים פורטוגליים. במידה והשם לא נמצא ברשימה, זה עדיין לא סוף הדרך. ניתן לבדוק האם שם המשפחה השתנה וניתן להמציא מסמכים שמעידים עם השם הקודם. כמו כן, אם ניתן להראות בדרך אחרת ששורשי המשפחה מגיעים לפורטוגל של ימי גירוש פורטוגל, ניתן להיעזר בקהילת היהודים במדינה. קהילות יהודי פורטוגל בפורטו ובליסבון מוסמכות להנפיק אישור, למבקשים אשר הם וילדיהם אכן צאצאים למשפחה יהודית שנאלצה לעזוב בשל הגירוש. אגב, ליווי של עורך דין המתמחה בטיפול בבקשה, יכול לסייע לקבלת מענה חלק ולמניעת טעויות שגורמות לדחיית הבקשה.

הוכחת זיקה לפורטוגל עבור ילדים

כדי לקבל אזרחות אירופאית, על סמך אזרחות פורטוגלית, צריך לשים לב לכמה עדכונים. בעת האחרונה עודכנו התקנות, לקבלת אזרחות ליהודים. אם קודם לכן שם המשפחה או עץ משפחתי היסטורי היוו קריטריונים בלעדיים, כיום זה מעט מורכב יותר. מבוגרים אשר רוצים להוציא דרכון בהליך המיוחד, נדרשים להראות איזו שהיא זיקה נוכחית לפורטוגל (ולא רק זיקה היסטורית משפחתית). את הזיקה הזאת ניתן לבסס בדרכים שונות, לרבות ידיעת שפה, הבנת התרבות המקומית ועוד. אולם יש תוספת מיוחדת לעניין זה, אשר קשורה לילדים.

ילדים בני למטה מגיל 14 עדיין יכולים להגיש בקשה לקבלת אזרחות, מבלי שנדרשים להוכיח זיקה מיוחדת לפורטוגל. זה נוגע אפילו לילדים שרק אחד מההורים שלהם עבר תהליך של אזרחות ונחשב לאזרח או לאזרחית פורטוגלית. כאשר מדובר על קבלת אזרחות מגיל 14 ואילך, ילדים יכולים להוציא אזרחות באותו הנוהל הרלוונטי עבור מבוגרים (גם אם הילדים לא נחשבים עדיין לבוגרים ולא מלאו להם 18 שנה).

חשוב לציין כי המדובר לעיל על ילדים שנולדו לפני שהוריהם נחשבו לאזרחים פורטוגליים. הורים שהוציאו אזרחות מסוג זה ולאחר מכן נולדו להם ילדים, מורישים את האזרחות הזאת על פי חוק האזרחות המקומי.

יתרונות הוצאת הדרכון הפורטוגלי עבור ילדים

הוצאת הדרכון לילדים מניבה כמה תועלות ויתרונות. זה רלוונטי בין אם על ידי הורשת אזרחות (שההורים הוציאו לפני הולדת הילדים) ובין על ידי הגשת בקשה (כאשר הילדים נולדו לפני שהורה קיבל אישור אזרחות לעצמו). הוצאת דרכון פורטוגלי כאמור הופכת את הילדים לאזרחי האיחוד האירופי. משום כך, הם יכולים ליהנות מזכויות סוציאליות מלאות שמגיעות לאזרחי האיחוד. אפשר לנוע, לעבוד וללמוד במוסדות חינוך, במחירים מוזלים או חינם. כאשר הילדים יגדלו, הם יוכלו לפתוח עסק בקלות באירופה וכן לקנות נכסים באירופה. כמו כן ניתן לקבל אישורי כניסה אוטומטי (ללא אשרת ויזה), לעוד מגוון רחב של מדינות בעולם, אפילו ארצות הברית.