הוצאת אזרחות ספרדית ומה קורה עם הילדים?

בדרך כלל, אין זה עניין של מה בכך, לקבל אזרחות ודרכון של מדינה זרה. אבל יש חריגים ובמדינות כמו ספרד או פורטוגל, יש מסלול מיוחד. בהחלטה דרמטית הודיעו שלטונות ספרד כי ליהודים ישנה דרך ייחודית לקבל אזרחות מקומית. ומלבד הוצאת אזרחות ספרדית יש גם מסלול דומה למדינה השכנה, פורטוגל. אך מה קורה עם הילדים כאשר ההורים רוצים לקבל אזרחות? בסקירה הנוכחית בדקנו מה צריך להבין בעניין זה.

קצת רקע על הוצאת אזרחות ספרדית

לפני שנתייחס לעניין הילדים כאשר הורים רוצים לבצע הוצאת אזרחות ספרדית, נפתח במעט רקע. למי שעוד לא שמע, מכיר או יודע, ניתן להוציא דרכון ספרדי ליוצאי מרוקו, טורקיה או כל מדינה אחרת, בתנאי בסיסי חשוב. התנאי הוא שלפני כמה דורות, המשפחה הגיע מספרד ולמעשה גורשה משם בזמן גירוש ספרד. אגב, דבר דומה חל גם בפורטוגל, שכן כמעט כל צעד בנושא זה שמבוצע בספרד, מתקיים תוך זמן קצר בפורטוגל. כך בדיוק קרה לפני דורות, בזמן גירוש היהודים. כך בדיוק קורה כעת, בעניין קבלת אזרחות לצאצאי המגורשים. וכעת, נסביר מה לגבי הילדים.

הילדים פטורים מידיעת השפה

ככלל, הוצאת אזרחות ספרדית נחשבת לקצת קשה יותר ביחס להוצאת אזרחות פורטוגלית. כלומר, בספרד לא מעניקים אזרחות ספרדית ליוצאי טורקיה, למשל, אם הם לא עוברים בחינה בשפה הספרדית, בנושאי תרבות וחוקה. כמו כן, יש להגיע למדינה ולהתייצב בפני נוטריון שמעביר את הבקשה לרשויות. אך מתברר כי דווקא בכל הנוגע לאזרחות עבור ילדים, כאשר הכוונה היא כמובן לקטינים, בספרד מגלים הרבה הבנה. כאשר מדובר בילדים, בספרד לא מטילים את אותן דרישות. בעוד ההורים יכולים לעבור קורס בספרדים כדי להשיג ידע בשפה, הילדים פטורים מכך. הם לא זקוקים לבחינה כזאת או אחרת.

ילדים בלי הורים? זה אפשרי

אין זה סוד כי אנשים רבים אשר מתחילים בתהליך של הוצאת אזרחות ספרדית לא באמת רוצים לעבור להתגורר בספרד דווקא. יש כאלה שאין בראשם אפילו מחשבה לעזוב את ישראל, הם בוגרים מכדי לחפש עבודה או ללמוד בחו"ל והדבר עליו הם חושבים זה טובת הילדים. כאשר בוחנים מקרוב כל מיני תנאים לקבלת אזרחות ספרדית כדאי לשאול את השאלה הבאה. האם אפשר להוציא עבור הילדים אזרחות, מבלי שההורים נמצאים בתמונה? כלומר, נניח שהורה לא רוצה ללמוד ספרדית אבל הוא רוצה לאפשר לילדים ללמוד באחת ממדינות אירופה בעתיד, בתור אזרח אירופי, האם זה אפשרי?

החוקים בספרד אשר עוסקים בקבלת אזרחות עבור יהודים אינם מחייבים מעורבות של ההורים בתהליך. באופן טבעי, הורה שעומד בקריטריונים לקבלת אזרחות מקומית, מתוקף היותו בן למשפחה שעברה את גירוש ספרד "מוריש" את אותם הקריטריונים גם לילדים. ובשום מקום לא נקבע שחייבים להיות בני מעל ל-18 שנים בכדי להגיש בקשה לאזרחות. על בסיס העובדה שילדים אינם צריכים לעבור את הבחינה לידיעת ספרדית, בהחלט ניתן לפתוח בהליך בקשת האזרחות ולקדם זאת בצורה יותר קלה.

מה שניתן לעשות זה להעביר עדויות לכך כי המשפחה הגיעה במקור מספרד. אפשרי להיעזר במסמכים שעליהם שמות משפחה מקוריים. יש משפחות ששמרו כל מיני מסמכים ישנים, כתובות, תעודות נישואין וכדומה. הקהילה הספרדית, היהודית (פדרציית יהודי ספרד) בודקת את האותנטיות של המסמכים. חשוב להוסיף כי עבור ילדים שנולדו לאחר שההורים קבל קיבלו את האזרחות הספרדית יקבלו גם הם את האזרחות הספרדית. עבור ילדים שנולדו לפני קבלת האזרחות, יש צורך להגיש בקשה בנפרד.