מהי העלות הכרוכה בהוצאת דרכון ספרדי?

יש לכם דרכון ישראלי אבל אתם רוצים שיהיה לכם עוד אחד, של מדינה מרכזית באירופה? שימו לב – דרכון ספרדי הינו מסמך שמעניק תוקף בין לאומי לאזרחות ספרדית. במילים אחרות, התשובה הקצרה לשאלה איך מוצאים דרכון ספרדי היא לעמוד בתנאים המתאימים לקבלת אזרחות. בשורות הבאות נסביר כמה עולה הדרכון הזה, איך ניתן להוציא אותו והאם הדרכון ניתן לכל החיים או שצריך לחדש אותו.

 

מהן הדרכים לקבל אזרחות ספרדית

 

כפי שציינו, דרכון ספרדי זכאות למימוש מבוססת על קבלת אזרחות. לכן, לפני קבלת הדרכון מה שבאמת צריך להבין זה, מהן הדרכים לקבל את האזרחות. ככלל, אזרחים זרים שרוצים לקבל אזרחות מקומית מספרד צריכים להתגורר במדינה כ-10 שנים, על תקן של תושבים. זאת אומרת שחייבים להגיש בקשה לתושבות ולקבל תשובה חיובית לכך. אולם, עבור יהודים בעלי זיקה עתיקה למדינה, יש אפשרות אחרת. אם המשפחה שלכם שייכת לקהילה העתיקה של מגורשי ספרד, ניתן לקבל את האזרחות ואת הדרכון בתהליך אחר.

כחלק מהתהליך, נעזרים בדרך כלל בעורך דין שמכיר את הפרוצדורה. עורך דין שהגיש בקשות שאושרו והתקבלו, עבור יהודים מצאצאי מגורשי ספרד. בתהליך ישנה מעורבות של הפדרציה של יהדות ספרד ויש להביא ראיות לזיקה למדינה. לדוגמא, זיקה אפשר לבסס על בסיס שם משפחה. אזרחות ספרדית שמות משפחה, הכוונה היא שישנם שמות אשר באופן מובהק השתייכו לקהילת יהדות ספרד בזמן הגירוש. למשל משפחת טולדנו (ממש כשמו של זמר ישראלי וותיק ומפורסם), לדוגמא, מרמזת על קשר לטולדו שבספרד. מלבד שם המשפחה, ניתן להוכיח זיקה על ידי ידע בלדינו, על ידי מסמכים משפחתיים ישנים, על ידי בניית עץ משפחה בידי מומחה ועוד. עורך הדין שבונה את תיק הבקשה לאזרחות מצרף את כל המסמכים הנוספים שדורשות הרשויות בספרד כיום. יש לציין כי הספרדים דורשים לצורך בקשת זכאות לעבור מבחן ידע בשפה. מבחן זה אפשר לבצע בישראל.

 

מהו המחיר של הדרכון

 

הנפקה של דרכון עבור אזרחי ספרד מתבצעת בצורה מהירה ובמחיר סביר ביותר. כיום, העלות היא בסביבות 26 אירו, על פי פרסומים רשמיים. העלויות היותר משמעותיות הן כל אלה הקשורות עם הגשת הבקשה לאזרחות ועל הנפקחת מסמכים, אישורים, תרגומים נוטריוניים וכדומה. לא קיים מחיר תעריף אחיד אשר מגלם את כל העלויות והאגרות ושכר הטרחה של הנוטריונים ועורכי הדין. ניתן כמובן לפנות לעורך דין מתמחה, שעוסק בכך. עורך הדין יוכל מתוקף ניסיונו ועל פי המסמכים שצריך לצרף לתיק פלוס אגרות, להעריך מה תהיה העלות על מנת להתחיל בתהליך. כל זה בדרך להשגת האזרחות, הדרכון, ואגב, גם קבלת אזרחות אירופאית לכל דבר. הבשורות הטובות הן שהתהליך על פי רוב יהיה חד פעמי.

 

אזרחות ספרדית – היא לכל החיים

 

מי שהשלים את קבלת האזרחות הספרדית, הצהיר על נאמנות למלך ומכיר באופן סביר את השפה המקומית, יקבל אישור על היותו אזרח המדינה. והדבר שצריך להדגיש זה שמרגע שאזרחות אושרה, היא תקפה לכל החיים. בין אם הייתם לפני כן תושבים זמניים ובין אם קיבלתם אזרחות כצאצאי מגורשי ספרד, אזרחות היא ללא הגבלת תוקף. זאת אומרת שהזכאות לדרכון תלווה אתכם מאותו רגע, הלאה והלאה. החידוש עצמו, אם יידרש, הוא פרוצדורה טכנית, שבאחריות הרשויות בספרד. על כל פנים, כפי שהוצאת הדרכון עצמו אינה כרוכה בכסף רב, גם החידוש הינו תהליך טכני לא יקר, שזמין לכל אזרח. אגב, בספרד ישנן הקלות לאוכלוסיות מסוימות, כך שלזכאים תעודת הדרכון ניתנת חינם.