כל הפרטים שצריך לדעת לגבי זכאות לאזרחות ספרדית

לקבלת אזרחות של מדינה אחרת יש הרבה מאוד משמעויות. לאחר שכבר אלפי ישראלים מימשו בשנתיים שלוש האחרונות זכאות לאזרחות ספרדית, נסקור הפעם את עניין זה מכל הזוויות החשובות.

זכאות לאזרחות ספרדית גם לבני עדות המזרח

בישראל כיום הולכת ופוחתת המשמעות של מוצא ההורים. לדור הצעיר ממש לא משנה האם ההורים הגיע לכאן מפולין או רוסיה או שאולי הם הגיעו מתוניס, מצרים, לוב או כל מדינה אחרת. בהקשר של זכאות לאזרחות ספרדית חשוב לציין כי גם לממשלה הספרדית זה לא כל כך משנה. העדה במובן של "מזרחי" או "אשכנזי" לא חשובה, אז מה כן חשוב? מה שחשוב זה שלמשפחה יש שורשים בספרד (ולמעשה אפשרי גם בפורטוגל). שורשים שנקטעו בגלל הפצע הכואב שנקרא גירוש ספרד. אם בשל הגירוש התיישבה המשפחה בגליציה, במרוקו, במצרים או בכל מדינה אחרת, החוק איננו מפלה. גם לבני עדות המזרח ישנה דרך יחסית פשוטה לקבל דרכון ספרדי. אם במשפחה דיברו או מדברים לדינו השאלה איך להוציא דרכון ספרדי הופכת עבורכם לאקטואלית במיוחד.

איך מממשים את הזכאות

אם אתם רוצים להתחיל את התהליך ולא יודעים מאיפה להתחיל, יש דבר מאוד פשוט. כדי לממש זכאות לאזרחות ספרדית כדאי לפנות למשרד עריכת דין בו מתמחים בטיפול במבקשי אזרחות. במשרד עורכי הדין תותי-אשבל סייעו עד כה להרבה יוצאי ספרד ופורטוגל לממש את זכאותם. במשרד מכירים היטב ולעומק את כל אותם תנאים לקבלת אזרחות ספרדית. כמו כן, ניתן לקבל סיוע באיתור מסמכים או הצגת חוות דעת רלוונטית. מימוש הזכאות עשוי להתקדם גם בזכות קשר עם הקהילה המקומית וכן בעזרת מומחים שעובדים עם המשרד. מומחים לעריכת עץ משפחה ובדיקת שורשים משפחתיים וביוגרפיות משפחתיות.

האם חייבים לדבר ספרדית

על מנת להוציא לפועל זכאות לאזרחות ספרדית צריך כל אחד להבין האם יש חובות מסוימות. השאלה המתבקשת היא האם חייבים לדעת לדבר ספרדית. כמו כן, האם יש צורך להכיר את תרבות ספרד וההיסטוריה שלה. ככלל, יש הבדל בין קטינים לבין בגירים. עבור בגירים, אזרחות למגורשי ספרד מחייבת מידה מסוימת של ידע בשפה ובהיסטוריה. בהקשר זה, חשוב להבין כי אם רוצים להוציא דרכון פורטוגלי, ההליך יותר פשוט. כיום, שלטונות פורטוגל אינם מחייבים שליטה בשפה. יותר מכך, אפילו לא צריך להגיע למדינה כדי להוציא את הדרכון ולקבל אזרחות. ניתן לעשות זאת גם דרך השגרירות שבישראל.

מהן הזכויות לאזרח ספרדי

קבלת אזרחות בספרד מקנה מגוון רחב למדי של זכויות. בין היתר מדובר בזכויות סוציאליות אשר רלוונטיות למי שמתיישב במדינה אך יש גם דברים שמעבר לכך. למשל, אזרחות ספרדית מקנה אזרחות אירופאית. המשמעות היא שניתן לעבוד בכל רחבי אירופה, כלומר בכל מדינה אשר חברה באיחוד האירופי. הדרכון מאפשר גם לימודים במוסדות ללימודים גבוהים במגוון פקולטות נחשבות. יתרה מזאת, בחלק ממוסדות הלימוד ניתן לקבל מלגות ואף ללמוד ללא עלות (לפי ציונים וקריטריונים נוספים). הדרכון הספרדי גם מאפשר לאזרח ישראלי להיכנס למגוון מדינות בעולם ללא ויזה וללא קושי. חשוב לומר כי מותר להחזיק בשתי אזרחויות (לא חייבים לוותר על אזרחות קיימת).

האם לא איחרתי את הרכבת

החוק שמאפשר קבלת אזרחות לצאצאי מגורשי ספרד אמור היה לפוג. בראשית שנת 2018 הסתיים החוק שאפשר קבלת דרכון אך החלטת הממשלה הספרדית תמכה בהארכה. נכון לרגע זה, עד אוקטובר 2019 ניתן לקבל אזרחות במתווה הנוכחי. אין לדעת מה יקרה בעתיד אך כיום בהחלט לא מאוחר מדי להתחיל לטפל בנושא זה.