עובדות חשובות על דרכון ספרדי ליהודים

כאשר אתם קוראים את הדברים הללו, סביר מאוד להניח שיש לכם דרכון ישראלי ביד וגם אזרחות ישראלית. אם שמעתם שכיהודים, יכול מאוד להיות שמגיע לכם דרכון ספרדי, אתם צודקים. אלה העובדות שחשוב לכם לדעת בנושא זה.

דרכון ספרדי לא מחליף את הישראלי

יהודי שעולה לישראל, לא מחויב לוותר על דרכון זר כאשר הוא מקבל אזרחות בזכות חוק השבות. לא תמיד הדבר הזה עובד להפך. ישנן מדינות אשר לא מעניקות אזרחות לאזרחים זרים אם הללו לא יוותרו על אזרחות קודמת. במקרה של קבלת דרכון ספרדי ליהודים (במקרה זה, יהודים מישראל), אין שום חובה לוותר על האזרחות הראשונה. אפשר להיות יהודים, ישראלים וגם בעלי אזרחות ספרדית במקביל, ללא שום בעיה.

שייכות לקהילת יהודי ספרד

אם רוצים לתמצת בצורה הכי ברורה את הקריטריון לקבלת האזרחות הספרדית, נוכל לפשוט את הדברים. כלומר, על השאלה איך מוציאים דרכון ספרדי נסביר שפשוט צריכים להיות לכם שורשים ספרדיים. למען הדיוק, אתם צריכים לקבל אישור מקהילת יהדות ספרד שיש לכם שורשים במדינה. שמשפחת האם או האב שלכם (ואולי שניהם, אך לא חייבים), נאלצו לעזוב את ספרד בשל גירוש ספרד.

כמה זמן יכול לקחת התהליך

קשה לומר בדיוק כמה זמן לוקח להוציא את האזרחות ואת הדרכון. לעניין זה יש לזכור כי מדובר בעניין בירוקרטי שקשור בשלטונות ספרד. הכל תלוי במספר מגישי הבקשות לאזרחות, וזה לא משנה אם הללו בהכרח מגיעים מישראל או לא מגיעים מישראל, בקשות מיהודים או שאינם יהודים. מהניסיון של כמה שנים אחרונות, ניתן לומר כי פרק הזמן הינו בסביבות שנתיים. כל זה, בהנחה שהטיפול בבקשת האזרחות נעשה בצורה נכונה. אם מגישים בקשה בצורה שגויה, הטיפול מתעכב ולפעמים אפילו לא יגיעו לידי סיום.

איך עוברים את התהליך בצורה בטוחה

כדי לקבל דרכון ספרדי ואזרחות בצורה בטוחה וטובה כדאי לפנות לעו"ד. עורך דין אשר עוסק בהשגת דרכונים זרים. אלה יכולים להיות מספרד אך גם טיפול בכל מה שקשור עם זכאות לדרכון פורטוגלי. עורך הדין יודע כיצד למלא את הבקשה, למי להגיש אותה, אילו פרטים צריכים ואילו אישורים יאפשרו טיפול ראוי ובזמן.

האם יש מבחנים שצריכים לעבור

כדי לקבל אזרחות של ספרד, יש צורך להוכיח לא רק קשר היסטורי למדינה. כלומר לצד העובדה שיש לכם שורשים בקהילת יהודי ספרד, יש צורך לעבור מבחני ידע בנושאים שונים. בראש ובראשונה, מדובר על מבחני שפה. זו בהחלט לא בגרות בלשון הספרדית, אך יש צורך בהחלט להתכונן לכך מראש. בהנחה שאין לכם ידע בספרדית מהבית, אפשר להירשם למכוני שפה ותרבות ספרדית (למשל מכון סרוונטרס, שפועל גם בארץ).

מה נותן לי דרכון ספרדי

אף אחד לא ימהר להוציא דרכון זר, אם הצעד הזה לא מקנה אילו שהן תועלות. בין התועלות חשוב לציין:

  1. דרכון של האיחוד האירופי – זהו למעשה דרכון אירופאי למגורשי ספרד, לכל דבר ועניין.
  2. טיול בקלות – הדרכון מאפשר כניסה לכל מדינות האיחוד, ללא צורך במסמכים, ויזה או הגבלות כלשהן.
  3. לימודים בזול – ניתן ללמוד בבתי הספר והאוניברסיטאות באירופה. הלימודים מסובסדים ולפעמים אפילו בחינם.
  4. עבודה ורילוקיישן – ניתן לעבוד באירופה ללא הגבלה. ניתן גם לעבוד במדינות מחוץ לאירופה, בהתאם להסכמים בין הממשלות.
  5. שימושים עסקיים – הדרכון מסייע לאנשי עסקים שרוצים לפעול באירופה. זה נכון הן בגישה לשוק הספרדי והן בגישה לשוק האירופי והעולמי בכלל.