איך שם המשפחה שלכם קשור להוצאת דרכון?

שם המשפחה של כולנו מהווה חלק מהזהות האישית. הרבה שמות משפחה בעצם מבטאים לא רק דרך זיהוי אלא מספרים סיפור שלם. למשל, מהיכן הגיע המשפחה (מאיזו עיר), או במה עסקו אבות המשפחה – כלומר עיסוק מקצועי, משלוח יד, עסק משפחתי וכדומה. בזמן האחרון נמצא בכותרות הנושא של דרכון פורטוגלי רשימת שמות משפחה. כלומר, מסתבר ששם המשפחה שלכם עשוי להיות בעל תועלת רבה, אם אתם רוצים להוציא דרכון נוסף. ולא מדובר בסתם דרכון, אלא כזה ששייך למדינה אירופאית מרכזית. כלומר יכול לאפשר לכם להיות חלק מהאיחוד האירופי, על כל המשתמע מכך.

שמות משפחה אופייניים לקהילת פורטוגל

בהמשך נתאר בקצרה לגבי דרכון פורטוגלי שלבים, אך חשוב לפני כן להבין את הקשר בין הדרכון לבין שמות המשפחה השונים. אדם אשר שם משפחתו אופייני לשמות משפחה בקהילת יהודי פורטוגל מלפני הגירוש, יכול לקבל די בקלות אישור על כך שהוא חלק מיהודי פורטוגל. מכיוון שפורטוגל החליטה כיום להקל על צאצאי המגורשים לקבל אזרחות מקומית, שם המשפחה מהווה למעשה נכס. שמות משפחה כמו אבוהב, אבקסיס, זוארץ, יחיאל, לוגסי ורבים אחרים, כבר קיבלו הכרה כחלק מקהילת יהודי פורטוגל. אם גם השם שלכם הוא שם מייצג, הסיכויים לקבל את הדרכון המיוחל עולים במידה ניכרת.

האם רק שם המשפחה מבטיח קבלת דרכון

עכשיו חשוב להבין כי אזרחות פורטוגלית שמות משפחה זה לא פעולה אוטומטית. כלומר לא מספיק לשלוח מסמך רשמי עם שם המשפחה, בשביל לקבל את האזרחות. נדרש תהליך מסוים, על פי הבירוקרטיה שעליה החליטו שלטונות המדינה. קודם כל, חשוב להמציא מסמכים המעידים על יהדותו של מגיש הבקשה. אפשר לבקש אזרחות אם אתם מעל גיל 18, וזה לא משנה האם ההורים עצמם קיבלו אזרחות של פורטוגל. יש צורך לצרף לבקשה אישור על עבר נקי (כלומר שאין עבר פלילי).

כעת מגיע שלב מאוד מרכזי לקראת הוצאת דרכון פורטוגלי. השלב הזה עובד דרך הקהילה היהודית בפורטוגל. הקהילה הוסמכה לקבל מסמכים רשמיים, לרבות מסמכים המעידים על שם המשפחה המקורי. במידה ומקבלים אישור (אחר תשלום אגרה וקליטת הבקשה), האישור הזה מוכר ברשויות האזרחות הפורטוגליות. אגב, חשוב לציין כי אם מגישים מסמכים מספקים, אפילו אם שם המשפחה השתנה ולא מוכר כשם משפחה יהודי פורטוגלי, עדיין אפשר לקבל אזרחות. למשל ניתן להגיש מסמכים המעידים על ההיסטוריה המשפחתית, המדינות שבהן גרו לאחר גירוש פורטוגל וכדומה.

מדוע נעזרים בעו"ד לקבלת הדרכון

כאמור, הדרכון שמקבלים בסוף התהליך הינו דרכון אירופאי לכל דבר. כלומר, מי שצולח את המסלול יכול לאחר מכן להשתלב באיחוד האירופי. אנשים עושים את הצעד הזה בכדי שיוכלו ללמוד בחו"ל בתנאים מיוחדים, להקים עסקים, לטייל בעולם חופשי ובלי צורך בויזה, ניתן להתגורר במדינות שונות בלי פרוצדורות מיוחדת. והכל, אגב, בלי שום צורך לוותר על האזרחות הישראלית. האזרחות הנוספת לא מחליפה את הנוכחית ואפשר להמשיך לגור בארץ כמה שרוצים ולקפוץ לחו"ל מתי שרוצים כאזרחים אירופאים.

ובכל זאת, יש להדגיש כי התהליך הינו בירוקרטי במהותו. את המסמכים צריך לתרגם תרגום נוטריוני. מדי פעם משתנים תהליכים ועורך דין שבקיא בכך מסייע ומכין תיק בקשה אפקטיבי ושלם, תוך תיאום עם הגורמים המתאימים. זה לא אומר שאי אפשר לבד, אבל יש בכך סיכון. אם עושים טעות, לא מוסרים את כל המסמכים או טועים בחלק מהנהלים, לא תתקבל תשובה חיובית. עורך דין אפילו עוקב אחר סטטוס הבקשה ואחר שינויי חקיקה רלוונטיים ושינויי נהלים, במידה ויש.