דרכון ספרדי לילדים? כל מה שצריך לדעת

ספרד, אחת המדינות המובילות באיחוד האירופי, התהדרה בעבר בקהילה יהודית משגשגת. אולם כמובן שתקופת האינקוויזיציה וגירוש ספרד, גדעו בצורה טרגית את מרקם החיים היהודי במקום. אך תהפוכות ההיסטוריה יצרו מה שעד לפני שנים מעטות נתפס כבלתי אפשרי. אותם צאצאים של משפחות המגורשים יכולים להגיש בקשה לצורך קבלת אזרחות ספרדית. ואם אתם הורים לילדים, תרצו בוודאי לדעת האם אפשר להוציא עבורם דרכון. תוכלו כעת לגלות מה זה אומר, האם זה מומלץ וכל מה שכרוך בדבר.

תנאים מיוחדים לזכאים

על פי חקיקה מודרנית ותקנות חדשות, הונהגו בספרד כללים המשנים את חוקי המשחק. אנו לא אומרים שכל יהודי שרוצה בכך יוכל לקבל אזרחות ודרכון, אבל יש כאלה שבהחלט יוכלו. יש כמה וכמה תנאים לקבלת אזרחות ספרדית, הראשון שבהם הוא מוצא משפחתי. מי שיוכל להוכיח, בליווי הפדרציה של יהודי ספרד, כי המשפחה היא נצר למגורשי ספרד, בעצם זוכה לעדיפות. מבוגרים אך גם ילדים, יכולים לעבור תהליך שהוא קצת בירוקרטי, אך עדיין יותר קצר מהסטנדרט. זה תופס, אגב, לגבי יהודים ספרדים שהוריהם נדדו לאחר הגירוש למדינות כגון פורטוגל, יוון, תוניס, מקורו וכדומה.

האם חייבים לדעת ספרדית

באופן עקרוני, זכאות לאזרחות ספרדית מצריכה להוכיח זיקה מסוימת לספרד המודרנית (ולא רק לספרד ההיסטורית). לדוגמא, מבקשי אזרחות, גם ממוצא יהודי, חייבים להיבחן בשפה הספרדית. צריך לדעת את ההיסטוריה והתרבות והיבטים חוקיים של ספרד המודרנית. אבל בנושא של דרכון עבור הילדים, יש כמה הקלות. הקלה מרכזית היא שאין דרישה כי הילדים יבחנו בשפה הספרדית. אם ההורים רוצים אזרחות, הם יצטרכו להיבחן כחוק. אגב, זה אפשרי בישראל במכון מוכר (כגון סרוונטס). אם הילדים יעברו קורס בספרדית זה כמובן לא יזיק, אך בשלב זה אין חובה לכך. אם הילדים ירצו, לעומת זאת, להיקלט במערכת החינוך המקומית, הרי אפשר להמליץ על הצטרפות ללימודי ספרדית. אך כאמור, זה לא דבר שנמצא כרגע תחת קטגוריית חובה.

בשביל מה להוציא לילדים דרכון של ספרד

אפשר להצביע על סיבות רבות המניעות הורים להתחיל בתהליך של הוצא דרכון ספרדי עבור הילדים. ואגב, יש גם הורים שמעוניינים בכך כהשקעה לעתיד, לא מפני שהם עצמם רוצים להתגורר בספרד דווקא. עורך דין ישראלי שעוסק בסיוע לישראלים בתחום ומסביר להם איך להוציא דרכון ספרדי כחוק, מסביר עובדות מעניינות.

ברגע שמסדירים דרכון (דרך קבלת אזרחות), האזרחות תקפה לכל החיים. כלומר, הילדים יכולים להתגורר בישראל, לעשות צבא, לעבוד כאן, ללמוד, כל מה שהם רוצים. אבל, במידה וירצו בעתיד למשל ללמוד באירופה, דרכון אירופאי מאוד יקל. הם יוכלו להירשם למסלולי לימוד מסובסדים באוניברסיטאות ממשלתיות, למשל. בעלי דרכון אירופאי יכולים לעבוד, לטייל, ללמוד או להקים עסק, די בקלות ובכל אירופה. וכל זאת, מבלי שצריך לוותר על אזרחות ישראלית.

על מנת לקדם את התהליך יש כמה דברים שאפשר לעשות. לדוגמא לאתר בבית, אצל ההורים או הסבא והסבתא, תעודות רשמיות. למשל תעודות עולה, מסמכי כתובה וכדומה. בפדרציית יהדות ספרד מסייעים בהליך ויש עוד מסמכים שצריך להעביר לרשויות בספרד. במידת הצורך ניתן להיעזר בבניית עץ משפחה. יש למסור מסמכים תחת תרגום נוטריוני. בקיצור, צריך לפתוח תיק בקשה מסודר, ערוך היטב, בספרדית. מומלץ להיעזר לשם כך בעורך דין בעל הבנה בתחום, שיכול לטפל בבקשה עבורכם, עבור הילדים או עבור כל המשפחה. יתכן כי בעתיד תנאי הזכות ישתנו, כך שמי שידחה את הגשת הבקשה לשנה הבאה, עשוי לעמוד בפני דרישות נוספות.