אזרחות ספרדית בתנאים מיוחדים, ליהודים

על פי החוק הספרדי, על מנת לקבל אזרחות ספרדית צריכים לעמוד בתנאים שונים ומגוונים. בין היתר, ישנה חובה של מגורים במדינה למשך מספר שנים. לפעמים מדובר על 10 שנים. לפעמים מדובר על 5 שנים. לפעמים מסתפקים רשויות המדינה בחובת ישיבה של שנתיים במדינה. אך מסתבר כי ליהודים מגיע האזרחות בתנאים שונים. ללא חובה של מגורים במדינה. מהם יתר התנאים המיוחדים שעל פיהם אפשר להפוך לאזרחים במדינה? כל זאת בסקירה הנוכחית.

אזרחות ספרדית על סמך הסבא של הסבא של הסבא

כמו מרבית מדינות העולם, אזרחות וגם דרכון ספרדי יקבל כל מי שנולד בספרד להורים שהם אזרחי המדינה. זוהי אזרחות אוטומטית ואין בזה דבר מה מיוחד. זו אזרחות שלא בוחרים אותה והיא ניתנת בזכות ולא בחסד. עבור אזרחים זרים (יהודים שאינם יהודים), יש אפשרות לקבל אזרחות מתוקף נישואין לאזרח המדינה או מתוקף כך שנולדו במדינה לאזרחים זרים (במקרים מסוימים). רק לאחר כמה שנים מקבלים את האזרחות בפועל. בקרב יהודים, יש תנאים אחרים, מיוחדים.

אם מדובר על יהודי שמבקש אזרחות, ניתן לקבלה גם אם ההורים לא נולדו במדינה. אם הסבא רבא של הסבא של הסבא (או הסבתא של הסבתא של הסבתא) התגורר בעבר בספרד, עד לגירוש ספרד, ניתן מתוקף כך לקבל אזרחות. כלומר, מי שיביא ראיות לכך שהוא יהודי ושייך לצאצאי מגורשי ספרד (לעתים גם מגורשי פורטוגל), יוכל לקבל אזרחות. המיוחד הוא שגם אין חובת ישיבה במדינה. לא חייבים להתגורר בספרד לאחר שמקבלים את האזרחות עצמה.

מכון סרוונטס כדאי להכיר

למרות שיהודי שעומד בתנאים יוכל לקבל אזרחות ספרדית ללא חובת מגורים במדינה, יש תנאים אחרים שצריך לעמוד בהם. כדי לקבל דרכון אירופאי למגורשי ספרד, יש צורך להראות ידע בספרדית. צריך לדעת את השפה אולי לא באופן הכי מעמיק אבל יש צורך בשליטה מסוימת. אם לא יודעים ספרדית מהבית, אם לא מדברים לדינו (שהיא בעצם השפה הספרדית העתיקה שנשמרה בידי היהודים), ניתן ללמוד. מכון סרוונטס, ששלוחה שלו קיימת גם בארץ, מציע לימודי שפה ותרבות ספרד לכל המעוניין.

אזרחות וקהילת יהודי ספרד

על מנת לקבל בסופו של דבר אזרחות ספרדית יש למלא מסמכים בקשת אזרחות. על מנת לקבל אזרחות ספרדית ליוצאי מרוקו למשל, צריך גם להוכיח באופן מעשי השתייכות לקהילת יהודי ספרד. דרך מאוד מקובלת לשם כך הינה להיעזר בשם המשפחה המקורי של המשפחה. זה מתאים אם השם היה אחד מהשמות המקובלים בקרב יהודי ספרד. ניתן להיעזר בקהילת יהודי ספרד, על מנת לקבל אישורים שהמשפחה הינה ממוצא יהודי ספרדי. כהערת אגב, נציין שאין חובה לקיים אורח חיים יהודי דתי או אפילו מסורתי על מנת לקבל את האזרחות.

קצת על משמעות האזרחות

קבלת אזרחות ספרדית ניתנת גם בכפוף לידע לא רק בשפה אלא גם בחוקה המקומית. כמו כן אזרחות ספרדית ליוצאי טורקיה או הבלקן ומדינות אחרות, מחייבת התייצבות במדינה לצורך קבלת אישור האזרחות. אך מהי בעצם המשמעות של האזרחות?

בין היתר, המשמעות היא שניתן ללמוד באירופה, כאזרחי אירופה לכל דבר ועניין. ניתן אף לקבל מלגות וסבסוד על סמך האזרחות. אפשר לטייל בעולם ובפרט באירופה ובארצות הבית, ללא צורך בויזה או בהליכים מסורבלים. ניתן בצורה כזאת גם להקים עסק בחו"ל או להתקדם כאנשי עסקים, גם במקומות שבהם מביטים בעין פחות יפה באזרחים זרים. קבלת האזרחות נעשית בדרך כלל בסיוע עורכי דין בעלי ידע בתחום זה וכן בעלי קשרים עם הקהילה המקומית ועם הרשויות בספרד.