מה צריך לדעת לגבי דרכון ספרדי ליוצאי מרוקו ויתרונותיו

לאורך השנים עלו לישראל עולים כמעט מכל מקום בעולם. כיום, השיח העדתי בישראל נעשה נדיר יותר וטוב שכך, אבל עדיין יש משמעות לארץ המוצא של ההורים, הסבים או הדורות הקודמים. משמעות עדכנית לימנו ניתן למצוא בזכאות לקבלת דרכון ספרדי ליוצאי מרוקו. אם ההורים שלכם, הסבים או אפילו אתם נולדתם במרוקו, כדאי לכם לקרוא את המידע שאספנו בשבילכם.

דרכון ספרדי ליוצאי מרוקו, למי?

לפני שנים מספר, פחות מארבע שנים, החליטו בספרד להעניק ליהודים אזרחות ספרדית. אין זו זכות גורפת והיא לא תתממש אם לא מגישים לצורך כך בקשה מנומקת. אך המהות של האזרחות הזאת עשויה להיות רלוונטית גם לכם. אם לפני דורות רבים המשפחה שלכם התגוררה בספרד ואז הגיע הגירוש והמשפחה היגרה, הדברים הללו מאוד רלוונטיים לכם כיום. יוצאי מדינות רבות שאליהם נמלטו יהודי ספרד יכולים להיות כיום זכאים לאזרחות ולדרכון. כך באה לעולם האפשרות לקבל דרכון ספרדי ליוצאי מרוקו. יהודים שבעבר התגוררו בספרד, עבור למרוקו ומשם הגיעו לישראל או למדינות אחרות בעולם.

לגור בספרד? לא בהכרח

חשוב לדעת כי גם מי שיקבל וגם מי שכבר קיבל דרכון ספרדי ליוצאי מרוקו לא מחויב לשהות בספרד. אמנם, לצורך קבלת האזרחות יש להגיע לספרד וכן לעבור מבדקי ידע (עבור מי שמעל גיל 18) אך אין חוק המחייב אזרחים לשהות דווקא בספרד בהמשך. מאז שספרד הצטרפה לאיחוד האירופי, האזרחות הספרדית היא בעצם אזרחות אירופאית לכל דבר ועניין. כלומר, מי שמקבל את האזרחות (וכך מקבל דרכון ספרדי) הופך בעצם לאזרח שווה זכויות בכל אחת ואחת ממדינות האיחוד. אפשר לעבוד בספרד. אפשר ללמוד בצרפת. אפשר לקנות בית או להשתתף במרכזים עסקיים בעוד הרבה מדינות נוספות החברות באיחוד האירופי. כלומר, גם אם אין לכם שום כוונה להתגורר דווקא בספרד, הדרכון הזה יכול לחולל עבורכם שינוי מאוד משמעותי בחיים.

מה צריך לעשות כדי לקבל דרכון

לא מספיק להגיע לשגרירות ספרד בישראל ולהגיש בקשה לאזרחות. אי אפשר להצהיר בקונסוליה על ארץ המוצא של ההורים, וחיש מהר לקבל דרכון ספרדי ליוצאי מרוקו. קבלת דרכון אירופאי (כמו למשל דרכון ספרדי או דרכון פורטוגלי) הינה עניין יותר מסובך ולכן מקובל לנהוג כך: פונים לעורך דין ישראלי אשר מגיש בשמם של הלקוחות את הבקשה. עורך הדין יודע בדיוק אילו מסמכים צריך למלא, מה צריך לציין ולמי צריך לשלוח אותם. אלו עורכי דין שנמצאים בקשרים הדוקים עם נציג השלטון בספרד או עם נוטריונים שמלווים גם הם את התהליך.

ולא מדובר אך ורק בהגשת בקשה. כדי להוכיח שיש קשר עם ספרד, יש הליכים שצריך לבצע מול הפדרציה של יהדות ספרד ויש צורך להמציא הוכחות או ראיות לכך שהמשפחה שהגיע ממרוקו אך שייכת לקהילת יהדות ספרד. מסמכים שונים יכולים לסייע בכך וניתן להזמין איש מקצוע שיכין עץ משפחה ופירוט משפחתי שכולל את הדורות הקודמים. בנוסף, יש צורך להיבחן בנושאי חוק ובלשון הספרדית. זו לא בחינת בגרות אלא צורך להראות כי יש לכם ידע בשפה.

האם חלון ההזדמנויות עוד להיסגר?

האפשרות לקבל דרכון מספרד תלויה בתקופתו של חוק העוסק בעניין זה. פעם אחת, הוארך התוקף שמאפשר קבלת אזרחות. יתכן מאוד שבקרוב התקנות הנוכחיות יסתיימו. לכן, כדאי בהחלט להזדרז. קיים סיכוי טוב לכך כי מי שיקדים לפעול עדיין יהיה שייך לברי המזל שיקבלו את האזרחות הספרדית ואת הדרכון הספרדי. זו הדרך הקלה להשתלב באירופה, כאזרחים לכל דבר. לימודים, עבודה, מגורים, מלגות לאוניברסיטה ועוד.