כיצד תוכלו גם אתם לקבל אזרחות ספרדית ליוצאי מרוקו

מהלך ההיסטוריה יוצר לפעמים הזדמנויות מיוחדות ומצבים בלתי צפויים. בעבר, יהודים שהוריהם או הורי הוריהם עלו ארצה מארצות מזרח אירופה הביעו עניין בקבלת אזרחות זרה ממדינות המוצא (אזרחות שמהווה כרטיס כניסה לאירופה). כיום, בעקבות שינויים דרמטיים עליהם הוחלט במדינות כגון ספרד או פורטוגל, גם יוצאי עדות המזרח יכולים לקבל אזרחויות זרה יחסית בקלות. זה לא דבר שקורה מהיום למחר, זה יכול לקחת שנה או שנתיים, אבל בהחלט ניתן למשל לקבל אזרחות ספרדית ליוצאי מרוקו. יש סימנים לכך כי כדאי להזדרז וחשוב לדעת מה צריך לעשות.

עד מתי אפשר לקבל אזרחות ספרדית ליוצאי מרוקו?

אם ההורים או הסבים עלו ממרוקו, יש לכם אפשרות להגיש בקשה. בקשה לקבלת אזרחות ספרדית ליוצאי מרוקו שתאפשר לכם להפוך ברגע אחד לאזרחי העולם הגדול (ולמעשה, אזרחי אירופה). נציין להלן כמה תנאים לקבלת אזרחות ספרדית אך לפני כן נעשה על שאלה שמעסיקה רבים וטובים. עד מתי יהיה אפשר לקבל את האזרחות הספרדית, עבור יוצאי מרוקו ובכלל, עבור בני עדות המזרח. לפי הפרסומים העדכניים, שלטונות ספרד האריכו את תוקף החקיקה בנושא זה עד לשנת 2019 (חודש אוקטובר). ההערכות לגבי הארכה נוספת של החקיקה אינן חד משמעיות. יתכן מאוד שמי שיתמהמה או יגיש את הבקשה בהמשך, לא יוכל לקבל את האזרחות.

כיצד יוצאי מרוקו מקבלים אזרחות ספרדית?

מה צריך לעשות בדרך לקבלת הדרכון?

הסיבה לכך כי רבים מבקשים לקבל אזרחות ספרדית ליוצאי מרוקו או אזרחות פורטוגלית פשוטה מאוד. ברגע שמקבלים דרכון פורטוגלי או ספרדי, המשמעות היא שלמעשה מקבלים אזרחות כלל אירופאית. כל הזכויות שעומדות איתן עבור אזרחי אירופה שמורות למי שמחזיק דרכון אירופאי למגורשי ספרד. אך כמובן, את הדרכון לא מחלקים בחינם ולא כל מי שמצהיר כי הוריו נולדו במרוקו יקבל את הדרכון המבוקש. אם כן, מה צריך לעשות?

אז כהה, על מנת לקבל אזרחות ספרדית ליוצאי מרוקו יש צורך להוכיח קשר עם קהילת יהודי ספרד. צריך גם להוכיח קשר לספרד בת ימינו. כלומר, במילים אחרות צריך לפעול בשני מישורים מקבילים. קודם כל, לאסוף מסמכים משפחתיים, תעודות לידה, תעודות נישואין, תעודת עולה וכיוצא בזה. יש צורך ליצור קשר עם ראשי קהילת יהודי ספרד העולמית, לשלם אגרות שונות ולקבל מהם אישורים שאתם חלק מקהילה מפוארת זאת. צריך להגיש בקשה מפורטת לשלטונות ספרד. בהמשך, יש צורך לעמוד בבחינת ידע בשפה, תרבות, לשון והיסטוריה ספרדית. כדי לקבל את הדרכון, יש להגיע לספרד ולהיפגש עם נוטריון. אגב, קטינים פטורים באותה בחינה ויכולים לקבל את האזרחות ביתר קלות.

מדוע פונים לעורך דין?

למרות שהצעדים שצריך לפעול לפיהם ברורים וידועים, יש לזכור כי מדובר בתהליך בירוקרטי. וכמו תהליך בירוקרטי, קל מאוד לבצע טעויות שימנעו את קבלת הדרכון ואת קבלת אותה אזרחות אירופאית. אזרחות שמאפשרת להתגורר, ללמוד, לעבוד, לנהל עסקים ובקיצור לחיות בכל מקום כמעט באירופה. על מנת לעבור את התהליך בצורה מסודרת ובלי טעויות מקובל מאוד לפנות לעורך דין שמתמחה בהסדרת דרכונים זרים ובפרט דרכונים ליוצאי ספרד או פורטוגל.

עורך הדין שמכיר את ההליך יוכל לא רק למלא את הפרטים הנדרשים אלא גם לעקוב אחר מה שקורה עם הבקשה. משך התהליך עצמו בדרך כלל נע בין תקופה של שנה וחצי או שנתיים, על פי העומס שקיים באותו הזמן ברשויות הספרדיות המטפלות בבקשות. זיכרו לפנות לעורך/ת דין שאינם רק בעלי הסכמה בעריכת דין אלא גם טיפלו בהצלחה בקבלת דרכונים זרים על פי החוק בספרד או פורטוגל.